اوضاع وِیپ (سیگار الکترونیکی) وخیم‌تر شده: در برخی از این سیگارهای الکترونیک، فلزات سنگین خطرناک وجود دارد

توسط:
فوربس فارسی

 

سال جاری برای صنعت سیگار الکترونیکی یا وِیپ سال بسیار دشواری بوده است. چیزی که در ظاهر بعنوان جایگزینی با ضررات کمتر برای سیگار مصرفی معرفی شد، اکنون به کانون تحقیقات درباره اختلالات ریوی و دلایل مرگ و میر تبدیل شده است. به تازگی تحقیق جدیدی نشان می‌دهد در بخارهای تولید شده در برخی از سیگارهای الکترونیکی مخزن‌دار، فلزات سنگین خطرناکی مثل سرب و مس مشاهده شده است.

سیگارهای الکترونیکی مخزن‌دار بر خلاف سیگارهای الکترونیکی معمولی و یکبار مصرف، از مایع وِیپ موجود در مخزن خود به کمک باتری‌های قدرتمندشان، بخار تولید می‌کنند. این سیگارهای الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ مشهور شدند (در سیگار فروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین عرضه شدند) و برای مشتریان خود امکان انتخاب با ظرفیت‌های مختلف و سقف باتری‌های متنوع را فراهم کردند.

اما مطابق با آخرین تحقیقات انجام شده، تمام آن نیروی بخارساز ممکن است صرف تولید بخارهای جانبی ناسالمی شود(ترکیبی از فلزات سنگین که در ایجاد سرطان، بیماری‌های ریوی، اختلالات دستگاه گوارش و سایر بیماری‌ها نقش دارند)

محققان ۶ نوع سیگار الکترونیکی مخزن دار معروف را بررسی کرده و بخار آن برای وجود ۱۹ فلز را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند بخار تمام سیگارهای الکترونیکی برخی از این فلزات را در خود جای داده و به نظر می‌رسد این فلزات از مرحله پودرسازی نشات گرفته است.

۱۱ نوع از این فلزات بطور خاص مرتبط به قطعات خود سیگار الکترونیکی می‌باشند: آلومینیوم، کلسیم، کرونیوم، مس، آهن، سرب، منیزیوم، نیکل، سیلیکون، قلع و روی. هر چه تعداد قسمت‌های فلزی در خود سیگار الکترونیکی بیشتر باشد، فلزات سنگین بیشتری در بخار تولیدی آن مشاهده می‌شود. نیروی باتری این سیگارها نیز یکی دیگر ار عوامل حیاتی در ظهور فلزات سنگین می‌باشد. محققان در تحقیق خود متوجه شدند: «غلضت برخی از فلزات (مثل سرب) در بخار با افزایش ولتاژ باتری دستگاه، تشدید شده است.»

Monique Williams، محقق در مقطع فوق دکترا از دانشکده زیست‌شناسی سیستم‌های مولکولی و سلولی دانشگاه California-Riverside و نویسنده این تحقیق می‌گوید «این سیگارهای الکترونیکی مخزن دار با نیرو و ولتاژ بالاتری کار می‌کنند و در نتیجه غلظت برخی از فلزات، نظیر سرب، نیکل، آهن و مس در بخار آنها بیشتر است.»

«اغلب فلزات در بخار سیگارهای الکترونیکی به احتمال زیاد از سیم نیچروم (آلیاژی از نیکل)، لحیم‌کاری‌های قلعی، گیره‌های برنجی، غلاف‌های عایق‌بندی شده و جذب‌کننده مایع نشات گرفته است که تمام این بخش‌ها مربوط به اجزای مرحله پودرسازی در این سیگارها می‌باشد.»

برخی از فلزاتی که در این تحقیق یافت شدند سابقه جنایی شناخته شده‌ای دارند. کرونیوم، سرب و نیکل همگی فلزات سرطان‌زای شناخته شده‌ای هستند. قرار گیری طولانی مدت در معرض سرب می‌تواند مشکلات قلبی-عروقی نیز ایجاد کند، و همچنین سرب پتانسیل وقوع اختلالات مغزی مثل تاثیر بر حافظه، سرعت پردازش و توانایی یادگیری را نیز دارد.

کرونیوم به علائم اختلالات در دستگاه گوارش، مشکلات تنفسی و سرطان ریه مرتبط است. در میان تمام ضررات ناشی از تماس با نیکیل می‌توان به نارسایی ریوی و آسیب‌رسانی به حفره بینی اشاره داشت.

Prue Talbot، پرفسور زیست‌شناسی سلولی از دانشگاه California-Riverside و سرپرست این تحقیقات می‌گوید «زمانی که باتری‌هایی با توان بیشتر در سیگارهای الکترونیکی مخزن‌دار استفاده می‌شود، قسمت پودرساز آنها به دمایی بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که باعث تولید فلزات جانبی می‌شود.» «حضور فلزات سنگین از جمله فلزات سرطان‌زا در بخار سیگارهای الکترونیکی بسیار نگران‌کننده است زیرا در صورت قرارگیری بلند مدت در معرض این فلزات، می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامتی داشته باشد.»
ارزیابی تاثیرات سلامتی محتمل باید در تحقیقات دیگری صورت گیرد؛ این تحقیق صرفاً به شناسایی فلزات در بخار برخی از سیگارهای الکترونیکی پرداخته است.

میزان تماس مصرف‌کننده سیگار الکترونیکی با هر یک از این فلزات و عواقب ناشی از این تماس در چارچوب این تحقیق نمی‌باشد.

البته نتایج این تحقیق نکات بسیاری برای قانون‌گذارها، مسئولین سلامت و بهداشت و مصرف‌کننده‌ها به همراه
داشته و کشف واقعیت درونی سیگارهای الکترونیکی همچنان ادامه خواهد یافت.

این تحقیق در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است و مورد حمایت سازمان‌هایی نظیر سازمان ملی سوءاستفاده از دارو و مرکز سیاست گذاری غذا و دارو و واحد محصولات دخانی می‌باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *