به دنبال جایگزینی برای طرح تجاری هستید؟ مدل نمودار تجاری برای استارتاپ‌ها را در نظر بگیرید.

توسط:
فوربس فارسی

نوشتن طرح تجاری مانع راه اندازی کسب و کار شما می‌شود؟ اگر واقعا می‌خواهید ایده‌تان را راه‌اندازی کنید (بدون اینکه اول از همه یک طرح تجاری کامل تهیه کنید) شاید گزینه مورد نیاز شما مدل نمودار تجاری برای استارتاپ‌ها باشد.

مدل نمودار تجاری برای استارتاپ‌ها چیست؟

یک نمودار تجاری، جایگزین طرح تجاری برای شروعی سریع است. به شما کمک می‌کند تا اغلب جوانب مهم استارتاپ خود را در جدولی نموداری در نظر بگیرید. (مثل محصول یا خدمت، بازار هدف، منابع مورد نیاز جهت عرضه اولیه)

هر کسب و کار استارتاپی نیازمند طرح است – ولی طرح تجاری سنتی تنها گزینه شما نیست. Syda Productions – Adobe Stock

چه زمان می‌توان از نمودار تجاری استفاده کرد؟

چرا شما ممکن است بخواهید از یک نمودار تجاری بجای طرح تجاری سنتی استفاده کنید؟ در ادامه شرایط مناسب برای استفاده از نمودار تجاری تشریح شده است:

زمانی که فرصتی ناگهانی برای شما پیش آمده که می‌بایست سریعاً برای بهره‌گیری از آن اقدام کنید. شاید فضای رستورانی در محلی که دقیقاً شما آروزی باز کردن رستوران خود را داشته‌اید جدیداً موجود شده است. شاید شما فرصت این را داشته باشید تا با فردی که منابع مورد نیاز شما برای راه اندازی کسب و کارتان را دارد، شراکت کنید. با استفاده از یک نمودار تجاری شما می‌توانید به سرعت و قبل از اینکه فرصت از دست برود، دست به کار شوید.

زمانی که قصد دارید از رقبای خود پیشی بگیرید. اگر شما ایده کسب و کار نوآورانه‌ای داشته باشید، مثل اختراعی در حوزه نرم افزار یا یک اپلیکیشن، با استفاده از نمودار تجاری می‌توانید اولین نفری باشید که آن را در بازار عرضه می‌کنید. در فضایی که بسیار رقابتی است، سایر استارتاپ‌ها احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای عرضه محصولی مشابه شما هستند؛ نمودار تجاری به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری نسبت به آنها محصول را به بازار عرضه کنید.

زمانی که نیازی به سرمایه گذاری بیرونی ندارید. زمانی که شما نیاز دارید از وام بانکی، سرمایه‌گذاری فردی، یا سرمایه گذاری شرکتی استفاده کنید، حتماً باید طرح تجاری سنتی کسب و کار خودتان را آماده کنید تا به سرمایه‌گذار نشان دهید. ولی اگر شما سرمایه کافی برای استارتاپ خود دارید، هیچ قانونی وجود ندارد که باید طبق آن حتما از اصول طرح تجاری سنتی کسب و کار پیروی کنید.

زمانی که نیاز دارید به سرعت زیست‌پذیری ایده خودتان را ارزیابی کنید. نوشتن طرح تجاری کسب و کار تمام ایرادات ایده شما را نشان خواهد داد؛ ولی نمودار تجاری به شما کمک می‌کند تا مشکلات خودتان را سریع‌تر شناسایی کنید. با استفاده از نمودار تجاری شما می‌توانید به سرعت تصمیم بگیرید که آیا ایده شما کار خواهد کرد و یا نیاز است آن را بازنگری کنید و یا کلاً آن را کنار گذاشته و سراغ ایده‌ی دیگری بروید.

البته برخی از افراد نیز صرفاً بدلیل سرعت بالای نمودار تجاری آن را ترجیح می‌دهند و تمایلی به صرف هفته‌ها یا ماه‌ها وقت برای تهیه طرح تجاری کسب و کار به سبک سنتی‌اش ندارند. اگر شما جزء این افراد هستید، به سراغ نمودار تجاری بروید و آن را امتحان کنید. فقط به یاد داشته باشید که این موضوع نباید باعث شود تا جزئیات برنامه‌ریزی استارتاپ خود را در نظر نگیرید.

در یک نمودار تجاری برای استارتاپ‌ها چه چیزی قرار داده شده است؟

نمودار تجاری برای استارتاپ‌ها نگاهی از بالا به ایده تجاری شما دارد و تمرکزش را بر روی اجزاء کلیدی آن که باید به آن توجه کنید قرار می‌دهد. این نمودار که توسط Alexander Osterwalder درست شده است، یک سند تک برگی است با فرمت نمودار که ۹ بخش کلیدی دارد که به کسب و کار استارتاپی شما کمک می‌کند تا پول درآورد.

۱- شرکای کلیدی: خریداران، تامین‌کنندگان، شرکا و دیگر افراد مرتبط با شما که قرار است در رسیدن به فعالیت اصلی کسب و کارتان کمک کنند، چه کسانی هستند؟

۲- فعالیت‌های کلیدی: مهمترین کارهایی که باید برای برآورده کردن گزاره ارزش منحصر به فرد کسب و کارتان، تقویت ارتباط با مشتری، تضمین کانال توزیع و افزایش حداکثری جریان درآمد انجام دهید، چه هستند؟

۳- منابع کلیدی: چه منابع اساسی‌ای برای راه اندازی و اداره کسب و کار شما و ایجاد ارزش برای مشتریان نیاز دارید؟

۴- گزاره ارزش منحصر به فرد: شما قصد دارید چه محصول یا خدمتی را ارائه کنید؟ چه نیازهایی از مشتریان را برآورده می‌کند؟ کسب و کار شما چطور توسط مشتریان در مقایسه با رقبا متمایز می‌شود؟

۵- بخش‌بندی مشتری: کدام گروه‌های مشتری، مخاطب کسب و کار شما هستند؟ پرسونای مشتری خود که کسب و کار شما می‌خواهد برای آن ارزش ایجاد کند را شناسایی کنید.

۶- رابطه با مشتری: چه نوع رابطه‌ای با گروه‌های مشتری خود ایجاد خواهید کرد؟ هر کدام از این گروه‌های مشتری چه نوع رابطه‌ای را انتظار دارند؟

۷- کانال‌های فروش: از چه روش‌های توزیع برای رساندن محصول یا خدمت خود به بازار هدف استفاده خواهید کرد؟

۸- ساختار هزینه: هزینه راه اندازی و حفظ کسب و کار شما چقدر است؟ کدام منابع و فعالیت‌های شما بیشتر از همه از شما هزینه می‌برد؟

۹- جریان درآمد: کسب و کار شما چطور پول در می‌آورد؟ قیمت گذاری محصولات یا خدمات شما چطور انجام می‌شود؟ آیا پتانسیل درآمدی دیگری را در کسب و کار خودتان می‌بینید؟

شما می‌توانید نمودار تجاری خود را یا روی کاغذ و یا روی تخته وایت برد بنویسید. همچنین چندین اپلیکیشن برای ساختن نمودار تجاری وجود دارد؛ این اپلیکیشن‌ها برای شما امکان اضافه کردن اطلاعات بیشتر و ذخیره‌سازی و اشتراک گذاری راحت را به همراه دارند.

از کجا می‌توان در مورد نوشتن نمودار تجاری کمک گرفت؟

برای نوشتن نمودار تجاری کسب و کارتان از منابع مختلفی می‌توان کمک گرفت. شما می‌توانید برای شروع وبینار Score در مورد استفاده از نمودار تجاری کسب و کار را تماشا کنید. سپس می‌توانید به وبسایت‌های Strategyzer، Canvanizer و Xtensio برای پیدا کردن ابزارهای مورد نیاز ساخت نمودار تجاری بروید. همچنین در این وبسایت‌ها می‌توانید نمونه‌های نمودارهای تجاری، منابع و آموزش‌های مربوط به آن را پیدا کنید.

هم طرح تجاری کسب و کار به سبک سنتی و هم نمودار تجاری می‌تواند به کارآفرینان استارتاپی کمک کند تا ایده‌های خود را ارزیابی کنند و تصمیم‌های مهم برای راه اندازی استارتاپ خود را اخذ کنند.

قطعاً شما می‌توانید از هر دو روش استفاده کنید. خیلی از کارآفرینان ابتدا از نمودار تجاری برای شروع سریع استفاده می‌کنند و وقتی شروع کردند طرح تجاری کسب و کار خود به سبک سنتی را تهیه می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *