رتبه بندی میزان ثروت در ورزش با معرفی لیست SportsMoney فوربز

توسط:
فوربس فارسی

سال هاست که فوربز آخرین تجارت های دنیای ورزش را از بهترین تیم ها تا پردرآمدترین بازیکنان و اسپانسرهای بزرگ زیر نظر دارد اما میزان موفقیت مالی همه ی داستان نیست. برای مثال Dallas Cowboys ارزشمندترین تیم ورزشی در جهان است که در حال حاضر ارزشی معادل ۲/۴ میلیارد دلار با درآمد ۷۰۰ میلیون دلاری در فصل گذشته دارد. کریستیانو رونالدو بیشترین میزان درآمد در بین ورزشکاران را به مبلغ ۸۸ میلیون دلاردارد. نایک برترین نام جهانی برند ورزشی است که ارزشی معادل ۲۸ میلیارد دلار و درآمد سالانه ی ۳۰ میلیارد دلاری دارد. Creative Artists Agency نیز برترین آژانس ورزشی است که مبلغ حداکثر میزان کمسیون آن در مجموع ۲۹۰ میلیون دلار است. اما دقیقا چه چیزی باعث می شود که Cowboys، Ronaldo، Nike و یا CAAتا این حد موفق شوند؟

introducing-the-forbes-sportsmoney-index-the-definitive-money-ranking-in-sports-1

 

یکی از دلایل آن می تواند روابط تجاریموجود در اکوسیستم ورزشی باشد. Cowboys به طرز فوق العاده ای موفق به نظر می رسند زیرا آنها ورزشکاران ستاره ای مانندDez Bryant را دارند و با برخی از برندهای ارزشمند جهانی مانند Pepsi، Ford، AT&T و بانک آمریکا همکاری می کنند. رونالدو به دلیل قراردادیعظیم با رئال مادرید، درآمد بسیار زیادیدارد که ارزش آن در سال گذشته۵۶میلیون دلار بود و همچنین دارای پیشنهادهای بیش از ۳۰ میلیون دلار در سال است.
نایک قادر به فروش سالانه ۲۰ میلیارد دلار کفش است، زیرا به طور مستقیم با برخی از بزرگ ترین نام های ورزشی مانند Barcelona، LeBron James، NFL و … همکاری می کند.

CAA هم موفقیت خود را به عنوان پر ستاره ترین آژانس ورزشی جهان بدست آورده است با ستاره هایی مانندEli Manning، Drew Brees، Carmelo Anthony، Chris Paul، Julio Jones و خیلی های دیگر.

این چنین روابط، پایه ی اساسی تجارت دردنیای ورزش است. هرچند که فوربز مدت هاست جزئیات دقیق این نتایج را بررسی می کند( که کدام تیم ها ارزشمند هستند و کدام بازیکن بالاترین درآمد را داشته است)اما تاکنون مطالعات جامعی در خصوص چگونگیتاثیر ارتباطات بر ایجاد چنین ثروتی، صورت نگرفته است.

فوربز ۴۳۰ ورزشکار، آژانس ورزشی، برندها و تیم ها را هم از نظر قدرت مالی و هم از نظر نفوذ روابط شان با دیگران را در دنیای ورزش رتبه بندی کرده است.

برای محاسبه ی SportMoney Index، تمام لیست های ارزیابی سالانه یSportsMoney فوربز ( تیم های ورزشی، ورزشکاران، آژانس ها) و داده ای اختصاصی مالی شان، در یک رتبه بندی ترکیب شده استکه موفقیت های مالی و چگونگی تاثیرگذاری ارزش هایشان بر یکدیگر را نشان می دهد.

روش رتبه بندی مبتنی بر دو مولفه ی اصلی است. اولین مولفه، قدرت مالی بخش را در همان طبقه بندی ورزشی محاسبه می کند(هرچه ثروتمندتر، قوی تر). ورزشکاران براساس میزان درآمد، آژانس ها براساس بیشترین کمسیون شان و تیم ها و برندها براساس ارزش های مربوطه امتیاز بندی می شوند. مولفه ی دیگر، تحلیل ارتباطات هر نهاد با دیگر رده ها در دنیای ورزش است.

برای مثال تیم ها، توسط ورزشکاران و برندهایی که با آنها در ارتباط هستند، اعتبار کسب می کنند. برندها توسط روابط شان با تیم ها و ورزشکاران رده بندی می شوند.

هر دو اعداد ارتباطات و قدرت در نظر گرفته شده اند، زیرا همه ی ارتباطات با هم برابر نیستند. برای مثال زمانیکه یکورزشکار با برند نایکهمکاری می کند، فرصت نفوذ و نمایش بزرگتری پیدا خواهد کرد تا زمانیکه بابرندهایی مانند آدیداس و پوما همکاری کند و یا برند تجاری که با Neymar همکاری می کند می تواند به اهداف بیشتری برسد تا زمانیکه باCesc Fabregasهمکاری کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *