سرمایه گذار سابق Lehman Brothers از فناوری زنجیره بلوکی برای اصلاح سیستم بازنشستگی استفاده می کند

توسط:
فوربس فارسی

 

بحران بازنشستگی در سراسر جهان به چشم می خورد و این مشکل روز به روز در حال بدتر شدن است.

در آمریکا، بسیاری از ایالت ها حتی پول کافی برای پرداخت مزایای وعده داده شده به کارگران دولتی شان را هم ندارند. بر اساس گزارش اخیر  Pew Charitable Trusts، کسری (بودجه) در ایالات متحده آمریکا بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ ، ۲۹۵ میلیارد دلار افزایش یافته است و برنامه های بازنشستگی دولت در کل فقط ۶/۲ تریلیون دلار از ۴ تریلیون دلار تعهد انباشته شده را پوشش می دهد.

اما بحران حقوق بازنشستگی فقط بر آمریکا تأثیر نگذاشته است.

بریتانیا اکنون مبلغی حدود ۴ تریلیون دلار کمبود پس انداز بازنشستگی دارد که توسط کارشناسان پیش بینی شده است و سالیانه ۴ درصد افزایش می یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۳ تریلیون دلار می رسد.

دیگر کشورهای پرجمعیتی مانند چین نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. هزینه های بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ ، افزایش ۱۱٫۶٪ داشته و به ۵۸/۲ تریلیون یوان رسیده است. طبق داده های وزارت امور مالی، دولت برای جبران این کمبود یارانه نقدی با هزینه ی ۱/۴۲۹ میلیارد یوان باقی گذاشته است.

در همین حال، انجمن اقتصاد جهانی پیش بینی کرده است که کسری حقوق بازنشستگی تا سال ۲۰۵۰ به ۴۰۰ تریلیون دلار برسد.

Anastasia Andrianova ( سرمایه گذار سهام خصوصی سابق  Lehman Brothers و موسس و مدیر عامل Akropolis) می گوید:

هنگامی که یک بحران اقتصادی رخ می دهد، اولین چیزی که دولت انجام می دهد ضربه زدن به صندوق های بازنشستگی و یا ذخایر است. هر دو صندوق عمومی و خصوصی مورد هجوم قرار می گیرند.

من خودم این اتفاق را از نزدیک شاهد بوده ام، که البته توسط بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۷ نیز تقویت شد. نقاطی که سریعا مورد حمله قرار می گیرند معمولا خدمات بازنشستگی هستند. پرداخت های بازنشستگی برای اولین بار قطع می شود و بر آسیب پذیر ترین افراد جامعه تأثیر می گذارد “.

از آنجاییکه Andrianova با چندین صندوق بازنشستگی کار می کرد، اشتراکی در این نقاط درد مشاهده کرد که بر سیستم بازنشستگی نیز تاثیر می گذاشتند.

Andrianova در خصوص بانکداری جهانی و بررسی مالی نوشت:

سیستم حقوق بازنشستگی دیگر کارآمد نیست و قادر به پاسخگویی نیازهای یک کاربر مدرن نمی باشد . ناکارآمدی هزینه ها باعث می شود تا پس اندازها از بین بروند ، برنامه ها پیچیده شوند و سوء مدیریت شایع شود.

با این حال، بازنشستگی (به عنوان یک عامل افزایش دهنده ی امید به زندگی) طولانی و گران تر می شود. افرادی که سال ها برای بازنشستگی شان پول پس انداز می کردند با موقعیتی مواجه می شوند که ممکن است حتی حقوق بازنشستگی خود را نیز دریافت نکنند.

در همین حال نیز نسل جوان با افزایش اجاره و قیمت ملک دست و پنجه نرم می کنند و نمی توانند برای آینده ی خود پس اندازی ذخیره کنند.

به گفته ی Andrianova :فقدان شفافیت و ناهماهنگی در انگیزه ها ، عامل بسیاری از مشکلاتی است که سیستم های بازنشستگی فعلی با آن مواجه هستند.فن آوری زنجیره بلوکی ابزارهایی را برای حل این مشکلات از طریق شیوه هایی جدید فراهم می کند.

از آنجاییکه Andrianova معتقد است سیستم حقوق بازنشستگی فعلی دیگر پاسخگو نیست، شرکت خود (Akropolis ) را در سال گذشته تاسیس کرد.

در حال حاضر، شرکت Akropolis در حال ایجاد یک پروتکل برای ارائه زیرساخت هایی مبتنی بر زنجیره بلوکی به یک پروتکل مدیریت دارایی عمومی است. این راه حل باعث تنظیم صندوق بازنشستگی دیجیتال به صورت خودکار می شود و مدیران صندوق، کاربران سازمانی، کاربران فردی و توسعه دهندگان را در یک اکوسیستم ( به منظور افزایش شفافیت برای صندوق های بازنشستگی) گرد هم می آورد. این کار همچنین باعث می شود واسطه هایی که از سرمایه گذاری های بازنشستگی سود می بردند نیز از میان بروند.

Andrianova می گوید:

“من قصد داشتم راه حلی جهت ممنوعیت تمرکززدایی تا حدی که امکان پذیر است، ارائه دهم و به طور طبیعی، این هدف ما را به سمت کشف فن آوری زنجیره بلوکی کشاند.علاوه بر این، استفاده از رویکرد مبتنی بر زنجیره ی بلوکی در سیستم بازنشستگی به این معنی است که هیچ نهاد واحدی تحت کنترل دفتر کل نیست و اطمینان می دهد که شفافیت می تواند در سطح پروتکل ایجاد شود. هنگامی که داده ها وارد می شوند، نمی توان آن ها را پاک کرد که این نیز به یکپارچگی حقوق بازنشستگی کمک می کند.”

او همچنین می داند که اکوسیستم بازنشستگی مبتنی بر زنجیره بلوکی می تواند از قراردادهای هوشمند نیز استفاده کند تا از تحویل انحصاری منابع مالی به ذی نفعان اطمینان حاصل نماید. این کار خطر مصادره ی صندوق و هزینه های پنهان را از بین می برد.

“ما در حال ایجاد پلت فرمی هستیم که کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند، جایی که هیچ حزبی نتواند به سمت پس اندازها و حقوق های بازنشستگی هجوم آورد. این همان اساس و پایه ی آن می باشد. من مطمئن نیستم بسیاری از مردم از آن آگاه باشند اما هجوم به صندوق بازنشستگی حتی در ایالات متحده نیز به موضوعی عظیمی تبدیل شده است “.

جلوگیری از بحران بازنشستگی:

در حالی که Andrianova معتقد است فن آوری زنجیره بلوکی می تواند به حل بسیاری از مشکلات موجود در سیستم های بازنشستگی امروز کمک کند، اما همچنین آگاه است که راه حل مبتنی بر زنجیره بلوکی به صورت ناگزیر از اتفاق افتادن بحران جلوگیری نخواهد کرد.

با این حال، او معتقد است ساختن یک راه حل جدید و جایگزین ممکن است به حل بسیاری از نقاط دردی که سیستم های بازنشستگی در سراسر جهان با آن مواجه هستند کمک کند و جایگزینی برای نسل جوان ارائه دهد.

“بحران بازنشستگی در آینده شدت پیدا خواهد کرد و این مسئله ای اجتناب ناپذیر است. من نمی گویم زنجیره بلوکی تمام مشکلات آینده را حل خواهد کرد اما این یک ابزار است که می تواند به نقاط درد سیستماتیک کنونی اشاره کند و فضا را برای نوآوری و ایجاد راه حل های جدید هموار سازد”.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *