آیا شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو، سامسونگ را از بازار چین بیرون کرده‌اند؟

توسط:
فوربس فارسی

کمپانی‌های تولید کننده چینی گوشی‌های هوشمند نظیر هوآوی، اوپو، ویوو و شیائومی, سامسونگ را از بزرگترین بازار اسمارت‌فون در جهان به نوعی بیرون کرده‌اند و به براساس گزارشات به نظر می‌رسد این اتفاق به زودی برای اپل نیز رخ خواهد داد.

براساس اطلاعاتی که اخیرا وب‌سایت Staistista منتشر کرده، میزان سهم تولیدکنندگان چینی از بازار گوشی‌های هوشمند چین از سال ۲۰۱۴ به طور محسوسی رشد داشته است. این در حالیست که سهم دو کمپانی سامسونگ و اپل در این بازار به طور قابل توجهی با کاهش روبرو شده و برای مثال سهم ۱۲٫۸ درصدی سامسونگ در سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۱ درصد در سال ۲۰۱۸ و سهم ۱۰٫۱ درصدی اپل در همین بازه زمانی به حدود ۷٫۴ درصد کاهش یافته است!

از سوی دیگر، سهم کمپانی‌های هواوی، اوپو و ویوو از بازار چین به مجموعا ۶۷ درصد رسیده که قابل توجه است. جالب اینکه شیائومی به تنهایی با کسب سهم ۱۳ درصدی از این بازار وسیع، وضعیت بسیار خوب و با ثباتی را تجربه می‌کند.

اما چه چیزی باعث شده تا سامسونگ، به عنوان غول فناوری‌‌های حوزه موبایل در بازار چین تا این حد گوشه‌گیر شود؟ علت دو قطبی شدن بازار است که اکنون به دو قطب گوشی‌های رده بالا و گران قیمت و ارزان قیمت تقسیم می‌شود. در واقع برخی کمپانی‌ها نظیر اپل بخش بالای بازار و تولیدکنندگان چینی نیز بخش پایینی بازار را در دست گرفته‌اند.

در این بین به نظر می‌رسد محصولات سامسونگ در بخش میانی قرار داشته و در جذب کاربران هیچ‌کدام از این دو بازار موفق نبوده است. احتمالا به همین دلیل است که سامسونگ اخیرا کارخانه‌های تولیدی خود را به کشور چین منتقل نموده تا به شکل بهتری با تولیدکنندگان چینی رقابت کند.

اما چرا اپل قربانی بعدی بازار چین است؟ به اعتقاد جس کوهن، تحلیلگر بازارهای مالی وب‌سایت Investing، این اتفاق نخواهد افتاد. وی می‌گوید:

احتمالا مشکلاتی که برای اپل در بازار چین پیش‌بینی شده‌اند به نوعی اغراق‌آمیز باشند، چرا که کابران این بازار نشان داده‌اند که به هر دو بخش ارزان قیمت و گران قیمت علاقه داشته و به همین دلیل هم محصولات اپل و هم محصولات شرکت‌هایی نظیر اوپو یا ویوو با استقبال روبرو خواهند شد.

از سوی دیگر، اپل به نوآوری ادامه داده و محصولاتی جدید را به بازار عرضه می‌کند تا نیازهای بخش بالایی بازار را برآورده سازد. این در حالیست که سامسونگ در این زمینه ناموفق بوده و حتی در بازار گجت‌های پوشیدنی نیز اپل با اپل واچ و ایرپادهای خود، کاربران حرفه‌ای‌تر بازار چین را به خود جذب می‌کند.

در حال حاضر شرایط به این صورت است، اما در آینده با فعالیت بهتر کمپانی‌های چینی در بازار محصولات رده بالا و گران قیمت، شاید این وضعیت تغییر کند. اما از سوی دیگر، مشکلات فرهنگی و تجاری که بین چین و ایالات متحده وجود دارد، شاید باعث شوند اپل آن طور که باید در این بازار موفق نباشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *