آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو چه تفاوت‌هایی دارند؟

توسط:
فوربس فارسی

 

برای دومین سال متوالی، جذاب‌ترین آیفون جدید اپل، ارزان‌ترین مدل آنهاست! آیفون ۱۱ با نامگذاری عجیبش جایگزین آیفون ایکس‌آر شده و با توجه به مشخصات و عملکردش به نظر می‌رسد رقابت نفس‌گیری با آیفون ۱۱ پرو (جانشین آیفون ایکس‌اس) داشته باشد.

نمایشگرها :  HD و XDR، نه HRR

اپل در جریان رونمایی از آیفون‌های جدیدش، مانور تبلیغاتی زیادی بر روی صفحه نمایش آیفون ۱۱ پرو داشت. اما واقعیت این است که نمایشگر به کار رفته در این گوشی تفاوت چندانی با نمونه به کار رفته در آیفون ایکس‌اس نداشته و نمایشگر آیفون ۱۱ نیز با آیفون ایکس‌آر یکسان است.

آیفون ۱۱ پرو – نمایشگر ۵٫۸ اینچی اولد با نسبت ۱۹٫۵:۹، True Tone، ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل (تراکم ۴۵۸ppi)، کنتراست با نرخ ۲۰۰۰۰۰۰:۱، دالبی ویژن، اچ‌دی‌آر۱۰، نسبت نمایشگر به بدنه ۷۹ درصد.

آیفون ۱۱ – نمایشگر ۶٫۱ اینچی ال‌سی‌دی، نسبت ۱۹٫۵:۹، True Tone، ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل (تراکم ۳۲۶ppi)، کنتراست ۱۴۰۰:۱، دالبی ویژن، اچ‌دی‌آر۱۰، نسبت نمایشگر به بدنه ۷۹ درصد.

اپل به لطف استفاده از فناوری XDR در نمایشگر آیفون ۱۱ پرو کنتراست را دو برابر کرده و مصرف انرژی را ۱۵ درصد کاهش داده است. به غیر از این، نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون ۱۱ پرو نسبت به آیفون ایکس‌اس (۸۲٫۹ درصد) کمتر بوده و همچنین قابلیت تاچ سه‌بعدی را نیز ارائه نمی‌دهد. در عوض اپل از همان تکنولوژی قدیمی Haptic آیفون ایکس‌آر استفاده کرده است.

 

در آیفون ۱۱ اپل باز هم به یک نمایشگر اچ‌دی قناعت کرده که البته پنل بسیار با کیفیت و کارآمدی می‌باشد. نمایشگر آیفون ایکس‌آر، سال گذشته، بسیاری از افراد را با کیفیت خود غافلگیر کرد. آیفون ۱۱ پرو از همان فناوری هپتیک به کار رفته در ایکس‌آر بهره می‌برد. هر دو آیفون از نسل جدید فیس آی‌دی برخوردارند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد سریع‌تر شده است.

نمایشگر آیفون ۱۱ پرو از نرخ تازه‌سازی ۹۰/۱۲۰ هرتزی که در رقبای پرچمدارش به کار رفته، بهره نمی‌برد. این قابلیت که تحت عنوان HRR نیز شناخته می‌شود توجه بسیاری از کاربران به خصوص گیمرهای موبایل را به خود جلب نموده است.

 

طراحی :  سنگین‌تر و زشت‌تر

پس از گذشت سه سال، اپل هنوز هم از طراحی آیفون ایکس در آیفون‌های جدید خود استفاده کرده است. اما در کمال تعجب آیفون‌ ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو سنگین‌تر بوده و قسمت پشتی هر دو مدل نیز به مراتب زشت‌تر شده است. اما این زشتی و سنگینی حداقل به ادعای اپل ارزشش را دارد.

آیفون ۱۱ پرو – ۱۴۴ در ۷۱٫۴ در ۸٫۱ میلی‌متر و ۱۸۸ گرم
آیفون ۱۱ – ۱۵۰٫۹ در ۷۵٫۷ در ۸٫۳ میلی‌متر و ۱۹۴ گرم

آیفون ۱۱ پرو ۵٫۸ اینچی تقریبا هم وزن آیفون ۱۱ با نمایشگر ۶٫۱ اینچی است، اما با توجه به اینکه این افزایش وزن به استحکام بیشتر بدنه گوشی (فولاد ضد زنگ در برابر آلومینیوم) و همچنین افزایش ظرفیت باتری منتهی شده، پس خبر خوبی می‌باشد. علاوه بر این، آیفون ۱۱ پرو از گواهینامه IP68 پشتیبانی می‌کند؛ این یعنی مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای در عمق ۴ متری آب.

 

هر دو آیفون جدید اپل از دو سیم کارت (سیم کارت فیزیکی نانو و eSIM داخلی) پشتیبانی نموده و به یک بلندگوی خارجی با قابلیت پخش صدای فراگیر مجازی و فناوری Dolby Atmos مجهز هستند. قسمت پشتی آیفون‌های جدید اپل همچنان از جنس شیشه طراحی شده و به ادعای اپل، این محکم‌ترین شیشه استفاده شده در یک گوشی هوشمند است.

از نظر پوشش خارجی، آیفون ۱۱ در رنگ‌های جذاب قرمز، مشکی، سفید، زرد، سبز و بنفش عرضه شده است و نسخه پرو نیز در رنگ‌های سنگین‌تری شامل خاکستری، نقره‌ای، طلایی و سبز تیره جدید، روانه بازار خواهد شد.

 

دوربین‌ها : دو در برابر سه

امسال شاهد عرضه گوشی‌های هوشمند با سیستم‌های دوربین چندگانه قدرتمند بودیم. اپل نیز برای جا نماندن از این رقابت فشرده، سیستم دوربین دو و سه گانه را در آیفون‌های جدیدش ارائه کرد.

دوربین اصلی – ۱۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f1.6، لنز ۲۶ میلی‌متری، ابعاد پیکسل ۱٫۴µm، لرزشگیر تصویر اپتیکال، فلاش چهارتایی True Tone، فیلمبرداری ۴K به صورت ۶۰ فریم
دوربین اولترا واید – ۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، لنز ۱۳ میلی‌متری
دوربین تله‌فوتو (فقط آیفون ۱۱ پرو) – ۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.0، لنز ۵۲ میلی‌متری، ابعاد حسگر ۱/۳٫۴ اینچ، ابعاد پیکسل ۱٫۰µm، PDAF، لرزشگیر تصویر اپتیکال، زوم اپتیکال دو برابر
دوربین جلو – ۱۲ مگاپیکسل ماژول True Depth، دیافراگم f/2.2

همان طور که می‌بینید اپل هم در آیفون ۱۱ و هم در نسخه پرو، یک دوربین اولترا واید را ارائه کرده است. دوربین تله از زمانی که اولین بار در آیفون ۷ پلاس معرفی شد، همچنان برای نسخه‌های گران قیمت و حرفه‌ای آیفون در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از مزایای این دوربین در حالت پرتره بهره ببرند. علاوه بر این، فلاش‌های چهارتایی True Tone نسبت به نسل قبلی پرنورتر شده‌اند.

 

دوربین هر دو گوشی از یک حالت جدید Night Mode بهره می‌برند. اپل برای معرفی این قابلیت، همزمان با تمامی دوربین‌های گوشی فیلمبرداری کرد و در حین فیلمبرداری عمل زوم و تنظیم کادر و فوکوس را انجام داد که فوق‌العاده است.

 

علاوه بر این، اپل از الگوریتم محاسباتی جدید خود تحت عنوان Deep Fusion نیز رونمایی کرد. این الگوریتم در واقع تلاش اپل برای رقابت با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر به کار رفته در سری گوگل پیکسل است. دیپ فیوژن هنوز آماده نبوده و انتظار می‌رود اپل نسخه نهایی آن را تا پایان سال در اختیار کاربران قرار دهد. در مجموع علیرغم زشت شدن قسمت پشتی آیفون‌ها، به نظر می‌رسد تغییرات محسوسی را شاهد هستیم که ارزشش را دارد.

عملکرد : فوق‌العاده بهینه

از نظر عملکرد و قدرت پردازشی، اپل با چیپست جدید A13 Bionic از تمام رقبای خود جلوتر است.
آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو – چیپست‌ A13 بایونیک: ۶ هسته پردازشی، پردازشگر گرافیکی چهار هسته‌ای، موتور پردازش طبیعی
فقط در آیفون ۱۱ پرو: چیپ U1
اگرچه ساختار کلی A13 با A12 تقریبا یکی است، اما به ادعای اپل این چیپست سریع‌ترین پردازنده پردازشگر گرافیکی موجود در یک گوشی هوشمند را ارائه می‌کند. به گفته این کمپانی، مصرف انرژی چیپست جدید نسبت به نسل قبل ۴۰ درصد بهینه‌تر بوده و از آنجایی که نمایشگر نیز ۱۵ درصد مصرف باتری کمتری دارد، احتمالا شاهد عمر باتری به مراتب بهتری خواهیم بود.

 

چیپ جدید U1 که فقط در نسخه پرو آیفون ۱۱ ارائه شده به ادعای اپل مانند اضافه شدن یک حس جدید به گوشی‌های آیفون است. در واقع این چیپ قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات مکانی دقیق و ارزشمند بین سایر دستگاه‌های مجهز به چیپ U1 را فراهم می‌کند. اگر به جنبه منفی قضیه نگاه کنیم، بسیاری از کاربران به ثبت و رصد شدن اطلاعات مکانی دستگاه خود تمایلی ندارند.

از نظر شبکه نیز اپل مشخصات یکسانی را در هر دو گوشی ارائه می‌دهد. آیفون ایکس‌آر سال گذشته اپل از چیپ ضعیف‌تری نسبت به آیفون ایکس‌اس بهره می‌برد؛ اما آیفون‌های جدید هر دو از اینترنت نسل چهارم با پهنای باند ۱ گیگابیتی پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه اپل در اقدامی ریسک‌پذیرانه، پشتیبانی از ۵G را ارائه نکرد. اگرچه این قابلیت برای بسیاری از کاربران در سال ۲۰۱۹ شاید حتی نقطه ضعف هم محسوب نشود، اما به هر حال کمپانی‌هایی مانند سامسونگ و هوآوی این قابلیت را ارائه کرده‌اند.

عمر باتری : بسیار عالی، قابلیت شارژ محدود

اپل در سال گذشته از باتری بزرگتری در آیفون ایکس‌آر (نسبت به ایکس‌اس و ایکس‌اس مکس) استفاده کرد! این اشتباه امسال دیگر تکرار نشد اما با این حال، باتری آیفون ۱۱ باز هم به نوبه خود عالی است.

آیفون ایکس‌‌آر – ۲۹۴۲ میلی‌آمپرساعت
آیفون ۱۱ – ۳۱۱۰ میلی‌آمپرساعت
آیفون ایکس‌اس – ۲۶۵۸ میلی‌آمپرساعت
آیفون ۱۱ پرو – ۳۱۹۰ میلی‌آمپرساعت

در حالی که باتری آیفون ۱۱ نسبت به باتری آیفون ایکس‌آر تنها یک ساعت شارژدهی بیشتر را ارائه می‌دهد، آیفون ۱۱ پرو نسبت به آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌آر به ترتیب ۴ و ۱ ساعت شارژدهی بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

اپل سرانجام یک شارژر سریع ۱۸ واتی را به همراه بسته‌بندی iPhone 11 Pro ارائه کرد. اگرچه این شارژر نسبت به نمونه‌های ۴۵ واتی رقبای اپل در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد اما به هر حال از آن شارژر ۵ واتی عرضه شده به همراه iPhone 11 به مراتب بهتر است!

متاسفانه آیفون‌های جدید نیز با توان ۷٫۵ واتی خود از نظر شارژ بی‌سیم بسیار کند محسوب می‌شوند. همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس که امکان شارژ بی‌سیم سایر دستگاه‌ها با استفاده از باتری گوشی را میسر می‌کرد نیز تحقق نیافت و احتمالا در آیفون‌ ۱۲ شاهد آن خواهیم بود. در حال حاضر هوآوی و سامسونگ این قابلیت را ارائه می‌دهند.

فضای ذخیره‌سازی و قیمت – پیشتازی آیفون ۱۱

آیفون ۱۱ پرو در اکثر بخش‌ها اندکی بهتر از نسخه معمولی است اما این اختلاف آنقدرها هم زیاد نیست!
آیفون ۱۱ – ۶۴ گیگابایت (۶۹۹ دلار)، ۱۲۸ گیگابایت (۷۴۹ دلار)، ۲۵۶ گیگابایت (۸۴۹ دلار)
آیفون ۱۱ پرو – ۶۴ گیگابایت (۹۹۹ دلار)، ۲۵۶ گیگابایت (۱۱۴۹ دلار)، ۵۱۲ گیگابایت (۱۳۴۹ دلار)

در حالی که آیفون ۱۱ پرو تقریبا قیمت یکسانی با آیفون ایکس‌اس دارد، آیفون ۱۱ اما ۵۰ دلار ارزان‌تر از آیفون ایکس‌آر است. ظرفیت‌های ذخیره‌سازی نیز نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اما نسخه ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۱ با اختلاف ۳۰۰ دلاری‌اش با همین ظرفیت از آیفون ۱۱ پرو، به شدت وسوسه کننده است!

 

سخن آخر

بدون شک آیفون ۱۱ پرو محصول حرفه‌ای‌تری نسبت به نسخه معمولی است، اما احتمالا امکانات و ویژگی‌هایی مانند نمایشگر، یک دوربین تله، شارژر سریع‌تر و یا عمر باتری تنها یک ساعت طولانی‌تر، هر کاربری را برای پرداخت ۳۰۰ دلار اضافه، متقاعد نخواهد کرد. به هر حال، اگر قصد خرید یکی از آیفون‌های ۲۰۱۹ اپل را دارید به اعتقاد ما آیفون ۱۱ انتخاب منطقی‌تری خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *