ارزیابی بازار کالاهای لوکس با تکنولوژی Blockchain

توسط:
فوربس فارسی

 

اگر شما اقلامی لوکس و قدیمی را از گذشته نگه داشته اید، از کجا متوجه می شوید که آنها به همان میزان که فکر می کنید ارزش دارند؟

به غیر از ارزیابی شخصی کارشناس و یا استفاده از یک سیستم تایید اعتبار، هیچ راهی برای کسب اطمینان از ارزش آن پیدا نمی کنید و این نقطه جایی است که پیاده سازی فن آوری Blockchain می تواند تاثیر بزرگی بر این صنعت ایجاد نماید.

 

 

در طول بیست سال گذشته، بازار کالاهای لوکس حدود ۳ تریلیون دلار ارزش داشته است که می توانید انواع مختلفی از آنها را در سراسر جهان مشاهده کنید (مانند انواع آثار هنری، طلا و جواهر، پوشاک و الکل که می توانند سال ها باقی بمانند).

حتی در بازار فعلی نیز این کالاها نیازمند سیستم های تایید قابل اعتماد هستند تا به شیوه ای بهتر یک آیتم خاص یا چرخه عمر برند و مشکلات جعلی بودن محصول را ردیابی کنند و در نتیجه معاملات بین خریداران و فروشندگان شفاف تر شود.

من معتقدم فن آوری blockchain مناسب ترین مکانیزم برای اعمال در این بازار است چرا که توانایی برطرف کردن بسیاری از مشکلاتی که بازار کالاهای لوکس امروزه با آن ها مواجه هستند را دارد.

این مقاله به بررسی دو نمونه ی اعمال فن آوری blockchain در بازار کالاهای لوکس می پردازد:

۱ – اجرای یک مکانیسم قیمت گذاری منصفانه:
اولین چالش عمده ای که به نظر می رسد بازار کالاهای لوکس با آن مواجه هستند، عدم وجود شاخص قیمت گذاری منصفانه و استاندارد است. در حال حاضر دو سیستم ارزیابی مختلف به صورت همزمان استفاده می شوند که عبارتند از : ارزشی که یک بازرگان به یک آیتم اختصاص می دهد ، ارزشی که یک مصرف کننده به آن آیتم اختصاص می دهد.

متاسفانه، این سیستم ها یک اندازه گیری ذهنی از ارزش ها هستند و مکانیزم دیگری برای کمک به تایید قیمت آنها وجود ندارد.

  • ارزش گذاری بازرگان:

در این سیستم، مصرف کنندگان در قبال قیمتی که می پردازند هیچ تضمینی دریافت نمی کنند که این قیمت در سراسر صنعت، “منصفانه” یا “استاندارد” است. احتمال بالای فریب خوردن در یک معامله ی صادقانه، بسیاری از مصرف کنندگان را از خرید و حتی نگه داشتن کالاهای بالقوه ارزشمند دلسرد می کند. بدون دانش و تخصص یک ارزیاب، هیچ راهی برای اطمینان از آن وجود ندارد.

  • ارزش گذاری مصرف کننده:

اغلب مصرف کنندگان براساس میزانی که معتقدند یک کالا ارزش دارد، آن را ارزش گذاری می کنند. اما آنها کدام شاخص یا فاکتورها را در نظر می گیرند؟

من در سفری که به برزیل و غنا داشتم، به یاد دارم زمانی که صحبت از خرید می شد، “تهاتر” یک عمل معمول و شناخته شده به حساب می آمد. ممکن بود چندین بار، چندین دقیقه ، چندین ساعات و حتی چند روز طول بکشد تا با یک فروشنده توافق صورت گیرد. اما چرا؟

پاسخ آن ” ارزیابی” است.

همه چیز به چگونگی ارزش گذاری یک آیتم که مصرف کننده (و فروشنده) تمایل به خرید (یا فروش) آن را دارد، بستگی دارد و اغلب اوقات فروشندگان، هنرمند یا خالق این اثر هستند.

صرف نظر از کشوری که به آن سفر می کنید، اقتصادی که در آن معاملات انجام می دهید و کالایی که علاقه مند به خرید آن هستید، فقدان شفافیت قیمت گذاری به عنوان یک عامل بازدارنده مهم برای هر دو طرف شرکت کننده در معامله به حساب می آید.
Blockchain می تواند سیستمی را فراهم کند که توسط بازرگانان و مصرف کنندگان مورد استفاده قرار گیرد و به اعتبارسنجی و تایید این کالاهای لوکس کمک کند.

۲ – تشخیص جعلی بودن کالا:
مسئله ی دیگری که در سفرهایم به خارج از کشور با آن روبرو شدم، تشخیص اصل بودن محصولی که خریداری می کردم بود.
زمانی که صحبت از بازار کالاهای لوکس به میان می آید، کالاهای تقلبی یک منبع عمده بی ثباتی محسوب می شوند. براساس برخی گزارش ها، بازار مد تقلبی ممکن است سالانه برای مصرف کنندگان بالغ بر ۴۵۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

  • بازارهای گردشگری:

 

چه خود به جایی سفر کرده باشید و چه از دوستان خود شنیده باشید، احتمالا با برخی از این بازارها آشنا هستید.
به عنوان مثال، خیابانCanal نیویورک سیتی، که در مجاورت Chinatown یا بازار Ben Thanh ویتنام قرار دارد، یکی از این بازارها می باشد.

در این بازارها می توانید از لباس و پوشاک ورزشی گرفته تا ساعت و وسایل الکترونیکی جدید را با هر برندی پیدا کنید.

اما، چه چیزی بین همه ی این کالاها مشترک است ؟ خب این کالاها اصل نمی باشند. اما از کجا می توان مطمئن شد؟

شما می توانید به مواد آن، دوخت، رنگ آمیزی و یا حتی فقط تلفظ گرامری برخی از کلمات در برچسب اش نگاه کنید.

هرچه بیشتر مسافرت کنید، بهتر می توانید اینگونه کالاها را تشخیص دهید.

فروشندگان آنلاین و شخص ثالث :
سال هاست شاهد آن هستیم که بازارهای سیاه آنلاینی مانند سایت های شخص ثالث شروع به کار کرده اند و شما می توانید هر محصولی را با بیش از ۵۰٪ تخفیف از آنجا خریداری کنید.

به عنوان مثال، سایت هایی مانند eBay، Amazon و یا سایر سایت های فروشندگان شخص ثالث را در نظر بگیرید.

برای مصرف کنندگانی که تمایل به خرید فن آوری یا وسایل الکترونیکی را دارند، eBay وAmazon مکان خوبی جهت هدف قرار دادن مشتریانی است که دقیقا نمی دانند دنبال چه چیزی می گردند. اما احتیاط کنید، زیرا همیشه این محصولات قانونی نیستند.

من بارها به سایت هایی مانند eBay، Amazon یا دیگر بازارهای آنلاین مصرف کننده محور سر زده ام و به دنبال لوازم الکترونیکی مانند باتری Mophie یا جاروبرقی هوشمند iRobot’s Roomba می گشتم و در نهایت نیز متوجه شدم که آنها دزدیده شده اند یا جنس تقلبی درجه ی خوب هستند . جای تعجب ندارد اگر این محصولات روز بعد دیگر کار نکنند.

  • الماس های خونین:

یکی دیگر از نمونه های مهم، بازار الماس می باشد. با تکنولوژی امروز، فروشندگان جسور و با شهامت از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند Facebook و WhatsApp برای فروش “الماس های خونین” خود استفاده می کنند که اغلب دارای نوشته های جعلی از کشورهایی مانند کامرون و جمهوری آفریقای مرکزی می باشند.

فیلم Blood Diamond (سال۲۰۰۶) هنوز هم نشانگر بحران بازار الماس در بازار حال حاضر می باشد.

برای متوسط مصرف کنندگان، تعیین اعتبار این گونه الماس ها بسیار دشوار می باشد.

ما می خواهیم به فروشنده ای که کالای خود را از آن می خریم، اعتماد کنیم. خریداران بالقوه مجبورند به فروشندگانی که حتی نسبت به اعتبارشان نیز مشکوکند اعتماد کنند تا اعتبار کالای مد نظرشان برای خرید را تعیین کنند.

  • ارزیابی لوکس:

با وجود دو موضوعی که در بالا ذکر شد، چگونه می توانیم راه حل هایی پایدار برای اینگونه مسائل پیدا کنیم؟ پاسخ، استفاده از تکنولوژی Blockchain برای ارزیابی های لوکس می باشد.

چه جدید و چه قدیمی، برند های لوکس باید اهمیت پذیرفتن فن آوری های جدید را برای کمک به انتخاب شیوه های کسب و کار پایدار بدانند. تکنولوژی Blockchain می تواند به عنوان یک مولفه کلیدی در تضمین پایداری ( به دلیل تقاضای مصرف کننده) در نظر گرفته شود. اما چرا؟

۱ – مصرف کنندگان خواستار شفافیت هستند:
مصرف کنندگان دیگر آگاه هستند که کالاهای لوکس شان از کجا می آیند. مهمتر از همه، آنها تمایل دارند که برای یک چیز به خصوص حتی مبلغ بیشتری نیز پرداخت کنند: و آن هم “پایداری” است.

طبق گزارش Nielsen Global Sustainability Company سال ۲۰۱۵، تقریبا ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان نشان دادند که حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری برای کالاهای پایدار هستند. با اینکه ما در حال وارد شدن به یکی از سخت ترین شرایط اقتصادی هستیم، اما هنوز هم تمایل داریم برای کالاهایمان بیشتر پرداخت کنیم.

من معتقدم یکی از عواملی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است : وفاداری برند می باشد.

زیرا باعث می شود اطمینان داشته باشیم محصولی که خریداری می کنیم، همان گونه ای که طراحی شده است کار خواهد کرد.
هیچ چیز عذاب آور تر از این نیست که پول خوبی بابت کالایی پرداخت کنید و در نهایت آنطور که باید کار نکند.

یکی از کالاهای لوکسی که مردم را وادار به پرداخت می کند، کیف های لوکس می باشد و با توجه به تقاضای رو به رشد شان، به احتمال زیاد ارزش شان به مرور زمان بالا خواهد رفت.

با اجرای فن آوری Blockchain ، بازرگانان و مصرف کنندگان می توانند چرخه عمر یک کالا را دنبال کنند و تمام اطلاعات مربوط به منابع آن تا تولید نهای اش را در یک کتاب دیجیتالی دریافت نمایند.

۲ – ارائه ی شفاف منبع و ارزش:
توسعه و استفاده از سیستم های تأیید هویت مانند Blockchain ، کمک می کند تا به صورت شفاف از ارزش و منبع محصول اطمینان پیدا کنیم و این در حالی است که ریسک تقلبی بودن نیز به حداقل می رسد.

  • بازار الماس:

 

بازار الماس هر ساله بیش از ۷۲ میلیارد دلار ارزش گذاری می شود. اما صنعت جواهرات الماس جهانی غرق در تولید الماس های ناخالص می باشد که بیشتر با عنوان ” الماس خونین” شناخته می شوند. با این حال صنعت الماس یکی از اولین صنایعی بود که به استقبال فناوری رفت.

نسل ما می تواند از پدیده ای جدید پرده بر دارد که چیزی شبیه به تولد اینترنت و دوران “dot-com” می باشد.

من معتقدم هنگامی که یک اکوسیستم ایجاد می شود، بایستی به صورت گسترده در صنعت، سازمان ها و موسسات مورد استفاده قرار گیرد تا افراد صبرشان تمام شود و به دنبال حل این پازل بگردند.

با ظهور تکنولوژی Blockchain ، شرکت ها شروع کرده اند به پیاده سازی اکوسیستم های خود ، به امید اینکه روزی به عنوان یک فناوری استاندارد و گسترده در نظر گرفته شود.

برای مثال، Everleger اخیرا گزارش Rare Carat خود را منتشر کرد، که در آن از بهره برداری فن آوری Blockchain مرتبط با هوش مصنوعی (A.I.) گفته شده است و به مشتریان اجازه می دهد تا الماس های خود را از هر نقطه از جهان برای فروش ارزیابی کنند.

به عنوان یکی از اولین شرکت هایی که این فناوری را عملیاتی می کند، در حال حاضر بیش از ۱٫۶ میلیون الماس بر Blockchain قرار داده شده است. ورودی های ثبت دیجیتال شامل ده ها ویژگی برای هر الماس، مانند رنگ آن، عیارش، شماره گواهی اش و سایر اطلاعات می باشند.

  • کلکسیون ها و دارایی های دیجیتال:

مثال دیگر Arianee می باشد. این استارتاپ ، کالاهای تقلبی را از طریق ردیابی کالاهای لوکس با شماره سریالی مشخص تشخیص می دهد. آنها بر روی ایجاد یک تجربه¬ کاربری منحصر به فرد از طریق برنامه ای بر روی تلفن همراه تمرکز دارند که هر کسی می تواند در آن ثبت نام کند و اعتبار و تاریخ محصولات خود را پیگیری نماید. برند ها نیز می توانند برای کسب گواهی های اعتبار اقدام نمایند.

Luxchain، استارتاپی دیگر است که معتقدند تبدیل اقلام لوکس به یک دارایی دیجیتالی و یا حتی کلکسیون، می تواند کاربر را قادر به ردیابی ریشه های آن در سراسر زنجیره عرضه نماید. مدیر عامل این شرکت Alex Hung، توسعه دهنده و تحلیلگر کسب و کار برای HSBC Asset Management و نیروی پلیس هنگ کنگ می باشد که برای پیاده سازی فناوری مدیریت دارایی، استراتژی ارائه می دهد.

این شرکت یک دفتر کل مبتنی بر Blockchain را فراهم می کند که به کاربران و صاحبان اقلام اجازه می دهد تا دارایی هایی ایجاد کنند که حاوی اطلاعاتی در خصوص تاریخچه، مبدا، مالکیت و سایر ویژگی های آنها می باشند.

طبق مصاحبه ای که با Kenny Au یکی از بنیانگذاران Luxsensداشتم (شرکتی که از تکنولوژی A.I. برای مرتبط ساختن فروشندگان لوکس به مصرف کنندگان استفاده می کند) ، Au بینش خود را در رابطه با ضرورت فزاینده ی فن آوری Blockchain در بازار کالاهای لوکس توضیح می دهد:

Au معتقد است داشتن پنجره ای به چرخه عمر یک محصول، به کاربران و صاحبان آنها اجازه می دهد تا هر اطلاعاتی را در رابطه با آن محصول (شامل تاریخ خریدش) دریافت کنند. داشتن یک هویت دیجیتال واقعی و قابل ردیابی می تواند ابزارهایی را فراهم کند که کلاهبرداران به راحتی شناسایی شوند و برای رفتارهای غیرقانونی شان پاسخگو باشند.

به گفته ی Aidaa Wong (دیگر بنیانگذار Luxsens) ، استفاده از یک شبکه متشکل از Blockchain به تقویت رمزگزاری داده ها کمک می کند، زیرا مردم به “ارزشی” که به آنها وعده داده می شود، اهمیت می دهند.

این تکنولوژی دائما رو به رشد است و مکانیسمی را برای بازرگانان و مصرف کنندگان ارائه می دهد که آنها را قادر به دسترسی به ویژگی های بسیاری از این اقلام لوکس می کند و در نهایت نیز، سیستم پایدارتری ایجاد می شود که کالاها تأیید می شوند و از همه مهمتر مورد اعتماد بودنشان هست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *