از پکن تا هانگزو ، رهبری ثروتمندترین شهرهای چین بر رشد میلیاردرهای جهان

توسط:
فوربس فارسی

یک چهارم از ۲۷۵۵ فرد عضو لیست میلیاردرهای جهانی ۲۰۲۱ فوربس فقط در ۱۰ شهر زندگی می کنند – که بیش از ۱۰٪ آن‌ها فقط در چهار کلان‌شهر چین زندگی می کنند. این ۱۰ شهر با ثبت سرمایه خالص حاصل از ساکنان میلیاردر خود رشد جهانی میلیاردرها را نسبت به سال گذشته به وضوح نشان می‌دهند.
حال برای اولین بار پس از هفت سال ، پکن با ثبت ۳۳ میلیاردر جدید از سیب بزرگ (نیویورک) پیشی گرفت.
پایتخت چین در حال حاضر میزبان ۱۰۰ میلیاردر است که در رقابت تنگاتنگی با نیویورک که ۹۹ میلیاردر دارد قرار گرفته است.
با عملکرد چشم‌گیر چین در کنترل همه‌گیری ویروس کرونا دراین مدت، چهار شهر چین – پکن ، شانگهای ، شنزن و تازه وارد هانگزو ۹۶ میلیاردر به لیست امسال اضافه کرده اند.
شنزن از هفتمین شهر محبوب میلیاردرها به رتبه ۵ رسید. هانگزو با وارد شدن به لیست بعنوان دهمین شهر، سنگاپور را از لیست خارج کرد و شانگهای در جایگاه قبلی خود یعنی رتبه ی ۶ام در این لیست باقی ماند.
با وجود یک سال آشفته در آمریکا، نیویورک ۷ میلیاردر جدید به لیست میلیاردرهای قبلی خود اضافه کرد. لندن با وجود اینکه از رتبه‌ی ۵ لیست محبوب ترین محل سکونت برای ثروتمندان به رتبه‌ی ۷ نزول پیدا کرد، خانه‌ی ۷ میلیاردر جدید شد. در ادامه‌ی این لیست مسکو از جایگاه ۳ به جایگاه ۴ سقوط کرد ، هنگ کنگ از جایگاه ۲ به جایگاه ۳ سقوط کرد ، در حالی که بمبئی و سانفرانسیسکو هردو با تعداد مساوی ۴۸ میلیاردر در رتبه ۸ قرار گرفتند.

در ادامه مقاله لیست ۱۰ شهر جهان با بیشترین میلیاردر را مشاهده خواهید کرد:

۱- پکن: ۱۰۰ میلیاردر
افزایش تعداد از سال پیش تا کنون: +۳۳
سرمایه خالص کل: ۴۸۴٫۳ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: ژانگ یمینگ ، ۳۵٫۶ میلیارد

با توجه به عملکرد مثبت چین در مقابله با همه گیری ویروس کرونا، پکن توانست با اضافه کردن ۳۳ میلیاردر جدید از رتبه‌ی ۴ در سال گذشته به رتبه‌ی اول این لیست برسد. ثروتمندترین میلیاردر تازه وارد پکن وانگ نینگ ۳۴ ساله است که تجارت پررونق اسباب بازی سازی او ، پاپ مارت ، در دسامبر سال ۲۰۲۰ سهام‌اش را بصورت عمومی در هنگ کنگ عرضه کرد. ژانگ ییمینگ ، ثروتمندترین مرد پکن و بنیانگذار شبکه‌ی اجتماعی TikTok ، سرمایه خالص خود را دو برابر به ۳۵٫۶ میلیارد دلار رساند.

 

۲- نیویورک: ۹۹ میلیاردر
افزایش تعداد از پارسال تا کنون: +۷
سود خالص کل: ۵۶۰٫۵ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر : میشل بلومبرگ، ۵۹ میلیارد

با اینکه نیویورک در این لیست دومین شهر از نظر تعداد میلیاردرهاست، با درنظر گرفتن سرمایه خالص‌ موجود در این شهر، از پکن به مقدار ۸۰ میلیارد دلار جلوتر است. مایکل بلومبرگ (با سرمایه خالص ۵۹ میلیارد دلار) هنوز هم ثروتمندترین فرد نیویورک است. از جمله‌ی تازه واردان به سیب بزرگ (نیویورک) میتوان به بوریس جردن بومی Long Island ، بنیانگذار توزیع کننده شاهدانه Curaleaf و همچنین الکسیس لئوکوک و الیور پومل، بنیان‌گذاران شرکت Datadog اشاره کرد.

 

۳- هنگ کنگ: ۸۰ میلیاردر
افزایش تعداد از پارسال تا کنون : +۹
سود خالص کل: ۴۴۸٫۴ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: لی‌کاشینگ ، ۳۳٫۷ میلیار دلار

با وجود رکود املاک و دخالت روزافزون چین در امور سیاسی هنگ کنگ، با افزایش تعداد میلیاردرها در این شهر به میزان ۹ نفر ، مستعمره سابق انگلیس در رتبه‌ی ۳ لیست محل زندگی میلیاردرها قرار گرفت. لی کا شینگ ، مرد افسانه‌ای بازنشسته سرمایه گذاری ، ۱۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرد و ثروتمندترین ساکن این شهر شد. در همین حال ، جیمی لای ، مدیر ارشد رسانه ای و میلیاردر سابق هنگ کنگ ، در آگوست سال ۲۰۲۰ طبق قانون امنیت ملی این شهر دستگیر شد.

 

۴- مسکو : ۷۹ میلیاردر
از پارسال تا کنون : +۹
سود خالص کل: ۴۲۰٫۶ میلیارد
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: الکسی مورداشف و خانواده ، ۲۹٫۱ میلیارد دلار

با اینکه مسکو به رتبه ی ۴ از لیست نزول پیدا کرد اما از سال گذشته تا کنون ۹ میلیاردر به جمع میلیاردهای خود اضافه کرده است. با وجود رکود تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۰، پارسال یکی از بهترین سال‌ها برای مگامیلیاردرهای پایتخت روسیه بود. ۱۰ فرد ثروتمند آن ثروتمندتر شدند و ۷۲ میلیارد دلار به ثروت جمعی خود اضافه کردند.

 

 

۵-شنزن : ۶۸ میلیاردر
افزایش تعداد از پارسال تا کنون : +۲۴
سود خالص کل : ۴۱۵٫۳ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر : ماهواتنگ ، ۶۵٫۸ میلیارد دلار

رتبه‌ی دوم در میزان سود خالص بدست آمده توسط میلیاردرها-بعد از پکن- به شنزن تعلق میگیرد. ۶۷ نفر از لیست میلیاردرهای این شهر خودساخته هستند و به همین دلیل است که این شهر به silicon valley چین معروف است. ماهواتنگ رییس تنسنت، از سال گذشته تا کنون ثروت خود را به میزان ۲۸ میلیارد دلار افزایش داد و در نهایت با ۶۵٫۸ میلیارد دلار سود خالص به ثروتمندترین میلیاردر این شهر تبدیل شد.

 

 

۶- شانگهای: ۶۴ میلیاردر
از پارسال تا کنون: +۱۸
سود خالص کل: ۲۵۹٫۶ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: کالین ژنگ هوانگ، ۵۵٫۳ میلیارد

با اینکه ۱۸ میلیاردر تازه وارد به افراد میلیاردر شانگهای افزوده شد، این شهر در رتبه‌ی قبلی خود یعنی جایگاه ششم لیست باقی مانده است. روند مثبت و رونق در تجارت الکترونیک توانست ثروت کالین ژانگ هوانگ، بنیان‌گذار Pinduoduo، را سه برابر کند و به ۵۵ میلیارد دلار برساند و از این رو، او در حال حاضر ثروتمندترین میلیاردر ساکن این شهر است. لی گه و ژونگ هویجوان، افراد با نفوذ در بخش تامین دارو، میلیاردرهای دیگر این لیست هستند که توانسته‌اند در این همه‌گیری ویروس کرونا از پارسال تا کنون به میزان ۵ میلیارد دلار به سرمایه خود بیافزایند.

 

۷- لندن: ۶۳ میلیاردر
از پارسال تا کنون: +۷
سود خالص کلی: ۳۱۶٫۱ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: لن بلاواتنیک، ۳۲ میلیارد دلار

با اتفاق افتادن برکسیت و با وجود همه‌گیری ویروس در لندن، اقتصاد لندن دچار رکود شد. با این وجود به تعداد میلیاردرهای این شهر ۷ نفر اضافه شدند. از بین این ۷ نفر اسم خوزه نور، بنیان‌گذار FarFetch، فروشگاه آنلاین لباس‌های لوکس، به چشم میخورد که در طی یکسال گذشته سهام فروشگاهش به میزان ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.طبق آمار، ساکنان میلیاردر لندن بصورت میانگین ۳۷ درصد ثروتمندتر از سال گذشته هستند.

 

۸-بمبئی: ۴۸ میلیاردر
از پارسال تا کنون: +۱۰
سود خالص کلی: ۲۶۵ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: موکش آمبانی، ۸۴٫۵ میلیارد دلار

شهر بزرگ و پرجمعیت بمبئی در طی یکسال گذشته توانست به لیست میلیاردرهای خود، ۱۰ تازه وارد را اضافه کند. موکش آمبانی، دهمین فرد ثروتمند جهان و رئیس مجمع صنایع Reliance، توانست ثروت خود را دوبرابر کند و به ۸۵ میلیارد دلار برساند.حدود یک سوم از کل ثروت میلیاردرهای بمبئی را ثروت آمبانی تشکیل می‌دهد.

 

۹- سانفرانسیسکو: ۴۸ میلیاردر
از پارسال تا کنون: +۱۱
سود خالص کل: ۱۹۰ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: داستین موسکوویتز، ۱۷٫۸ میلیارد دلار

سانفرانسیسکو از ۱۱ میلیاردر تازه وارد خود از جمله اپوروا متا، بنیان‌گذار instacard و تونی سو، مدیر DoorDash ازپیشگامان سفارش و تحویل غذا، استقبال کرد. ۳ بنیان‌گذار کمپانی Airbnb پس از عرضه‌ی عمومی سهام این کمپانی در دسامبر سال گذشته در میان ۵ میلیاردر برتر این شهر قرار گرفتند.با همه‌ی این اتفاقات داستین موسکوویتز، از کارمندان اولیه فیسبوک، در جایگاه ثروتمندترین فرد ساکن فرانسیسکو باقی ماند و سهام استارت‌آپ مدیریت کار او در سپتامبر سال گذشته بصورت عمومی عرضه شد.

 

۱۰-هانگزو: ۴۷ میلیاردر
از پارسال تا کنون: +۲۱
سود خالص کل: ۲۶۹٫۲ میلیارد دلار
ثروتمندترین فرد ساکن این شهر: شان شان زونگ، ۶۸٫۹ میلیارد دلار

هانگزو توانست با ۲۱ میلیارد تازه وارد اضافه شده به لیست میلیاردرهایش از سنگاپور پیشی گرفته و رتبه‌ی دهم لیست بیشترین تعداد میلیاردرها را به خود اختصاص دهد. ثروت جک ما، بنیان‌گذار شرکت علی‌بابا با وجود گرفتار شدن در جنجال مقررات نظارتی چین، با ۹ میلیارد دلار افزایش به ۴۸ میلیارد دلار رسید.شان شان زونگ، ثروتمندترین فرد ساکن این شهر با عرضه‌ی سهام شرکت تولیدکننده آب‌های معدنی خود، nongfu spring، بصورت عمومی در سپتامبر سال گذشته توانست به سیزدهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *