افزایش قیمت نفت در پی حملات اخیر به میادین نفتی عربستان سعودی

توسط:
فوربس فارسی

 

پس از اینکه حملات اخیر به میادین نفتی عربستان سعودی میزان تولید نفت آن کشور را تقریبا به نصف کاهش دادند، قیمت نفت به طور محسوسی افزایش پیدا کرده است.
روز شنبه حداقل ۱۷ حمله به دو تاسیسات تولید نفت شرکت آرامکو در آبقایق و کرهیس، واقع در بخش شرقی عربستان سعودی، صورت گرفته است. این حملات آتش‌ سوزی‌هایی را در این مراکز به دنبال داشته اما هنوز کشته‌ای در پی نداشته است.

در حالی که نیروهای حوثی مستقر در یمن مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌اند اما برخی مقامان ناشناس آمریکایی به رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند ایران مظنون اصلی این حملات است.

برخی تصاویر حاکی از آسیب دیدن بخش‌های جنوبی تاسیسات نفتی آرامکو هستند که این می‌تواند نشانگر صحیح بودن ادعای نیروهای یمنی باشد زیرا یمن در جنوب عربستان قرار دارد.

ایران دست داشتن در حملات اخیر را انکار کرده است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که این اتهامات و اظهارات، بی نتیجه، غیرقابل درک و بی معنی هستند.

اگرچه این حملات در عمق خاک‌های عربستان سعودی صورت گرفته اما نتایج آن نه تنها این صنعت اصلی عربستان، بلکه بازارهای انرژی در سراسر جهان را نیز تهدید خواهد کرد. در واقع براساس آمار، این حملات ۵ درصد از تولید جهانی نفت را متوقف کرده است.

پس از اینکه بازارها در روز دوشنبه شروع به فعالیت کردند، قیمت هر بشکه نفت خام دریای برنت با ۲۰ درصد افزایش به ۷۲ دلار رسید. اگرچه کمی بعد این قیمت به ۶۸ دلار کاهش یافت، اما از سال ۱۹۹۰ میلادی که صدام حسین در جریان جنگ خلیج فارس به کشور کویت حمله کرد، این بالاترین درصد افزایش قیمت نفت بوده است.

دونالد ترامپ روز یکشنبه پیشنهاد داد که می‌تواند ذخایر نفتی استراتژیک و عظیم ایالات متحده را در بازار عرضه کند. قیمت نفت می‌تواند در روزهای آتی نیز همچنان بی ثبات باقی بماند. مقامات عربستان سعودی و شرکت آرامکو هنوز در پی تعیین خسارات وارد شده طی این حملات هستند و در تلاشند تا تعمیرات لازم را هر چه سریع‌تر به انجام برسانند.

این حملات همچنین باعث افزایش چشمگیر تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *