بازگشت موبایل هوشمند Asus، خبر خوبی برای طرفداران آمریکایی موبایل

توسط:
فوربس فارسی

 

زمانی که می­خواهید گوشی ­های هوشمند را در مجلات انگلیسی زبان بررسی کنید، ۲ روش متفاوت دارید. یکی بررسی آن برای مخاطبین جهانی که باید در آن کل صنعت موبایل را در سطح کلان در نظر گرفت که همان کاری است که من و اغلب بررسی­ کنندگان در اروپا انجام می­دهیم. ولی روش دوم، همانی است که اغلب بررسی­ کنندگان تکنولوژی آمریکایی انجام می­دهند، یعنی بررسی برای مخاطب ساکن آمریکا.

مسیر دوم به نظر من پیچیدگی کمتری دارد، چون بازار آمریکا بسیار محدود است تا حدی که می­توان آن را تقریباً بازاری خنثی در نظر گرفت. به غیر از برند OnePlus، هیچ مارک چینی دیگری بطور رسمی در آمریکا فروش ندارد، و همانطور که هر علاقه ­مند به موبایل هوشمند می­داند، این موبایل­ های چینی هستند که مرز­ها را جلوتر برده و اغلب نوآوری­های اخیر توسط آنها عرضه شده است. بله، قطعاً، برخی از این نوآوری­های حقه ­ای بیش نبوده، مثل موبایل با ۲ صفحه نمایش، ولی نوآوری ­هایی که جواب می­دهد، مثل اسکنر اثر انگشت درون صفحه، دوربین سلفی باز شو، شکاف ­های آبی کوچکتر، سنسورهای TOF، ایده ­هایی واقعاً خوب هستند که برندهای مطرحی مثل سامسونگ، ال جی و سونی فوراً آن را بکار گرفته ­اند. در حال حاضر گوشی­های هوشمند Huawei یا Oppo کارهایی می­توانند انجام دهند که هیچ موبایل دیگر عرضه شده در آمریکا حتی در خواب هم انجام دادنش را نمی­تواند تصور کند.

برای همین وقتی می­خواهید موبایل را با رویکرد ریزبینانه بررسی کنید و فقط بازار آمریکا را در نظر بگیرید، موبایل­ های زیادی برای در نظر گرفتن وجود ندارد. البته رقابت همچنان راحت نیست. بخاطر همین است وقتی سامسونگ Galaxy Note 9 را عرضه کرد بخاطر باتری ۴۰۰۰ میلی آمپریش تحسین شد، در حالیکه موبایل ­های چینی سال­ها است از چنین باتری در گوشی­ هایشان استفاده می­کنند. یا حتی وقتی گوگل می­تواند موبایلی با چیپست Snapdragon 670 با بدنه پشتی پلاستیکی به ازای ۴۵۰ دلار عرضه کند و همچنان به قیمتش بیارزد، در حالیکه موبایل­های چینی مثل Meizu 16S یا Realme X چیپست­ های بسیار بهتری در ازای پول بسیار کمتری عرضه می­کنند. طرفداران هندی در حال حاضر علیه برند Xiaomi شورش کرده­اند بخاطر یک گوشی که فکر می­کنند گران قیمت است. بازار آمریکا آنچنان محدود شده است که می­توان آن را تقریباً بازاری دو قطبی بین Apple و Samsung در نظر گرفت.  و وقتی رقابتی وجود نداشته باشد، یعنی این مصرف­ کنندگان هستند که ضرر می­کنند.

همه اینها باعث می­شود بازگشت اخیر موبایل­ های هوشمند Asus خبر خوبی برای علاقه­ مندان به موبایل در آمریکا باشد. اگرچه ممکن است طرفدارانی مثل Samsung یا LG در سراسر کشور نداشته باشد، ولی شرکت تایوانی قطعاً نامی شناخته شده در آمریکا به شمار می­رود و آوردن موبایل­های با ارزش توسط Asus قطعاً دوباره گزینه­ های جدیدی را برای مصرف ­کنندگان آمریکایی فراهم کرده است.

در واقع Asus سال­ها است که در حال فروش موبایل است، ولی تا چند ماه اخیر، که قبل از آن خیلی خوب نبوده، یعنی زمانی که شرکت تصمیم گرفت کاری نادر انجام دهد ، آن هم معرفی ۲ گوشی قدرتمند بطور همزمان که هر دو تحسین و علاقه­ مندی قابل توجهی دریافت کردند.

اولی، گوشی موبایل Asus Zenfone 6 می­باشد که در حال حاضر در هنگ کنگ عرضه شده و تا انتهای ماه در آمریکا نیز آماده فروش می­شود. ویژگی برجسته Zenfone 6، ماژول دوربین تاشو آن است که هم بعنوان دوربین اصلی ، یعنی دوربین رو به جلو و هم دوربین رو به کاربر ، یعنی دوربین سلفی استفاده می­شود. من Zenfone 6 را مختصراً تست کردم ولی می­توانم بگویم مکانسیم آن محکم­تراز Samsung A80 است و به نظر نمی­رسد همانند گوشی Samsung که با مفروضات مشابهی کار می­کند، زودتر خراب شود.

 

Zenfone 6 که مجهز به چیپ ست Snapdragon 855 می­باشد، کمتر از ۷۰۰ دلار قیمت دارد و اگرچه این قیمت برای ما که به دیدن قیمت گوشی­های چینی عادت داریم، در حد انتظار است، قطعاً برای مصرف­ کنندگان آمریکایی یک قیمت باورنکردنی است. برخلاف آن، گوشی Samsung که Snapdragon 855 دارد تقریباً ۲۵۰ دلار گرانتر است.

گوشی دوم که این هفته رونمایی شد، ROG Phone 2 هست که کاربرد اصلی آن بازی کردن است. من همیشه معتقد بودم گوشی­های مخصوص بازی، سرکاری هستند، ولی ROG Phone 2 مشخصات فنی دارد که نمی­توان آن را رد کرد. مجهز به Snapdragon 855 Plus است که نسخه ارتقاء یافته بهترین چیپست Qualcomm به شمار می­رود و صفحه نمایشی با ۱۲۰ هرتز سرعت رفرش (refresh) دارد، که حتی بهتر از صفحه نمایش ۹۰ هرتزی OnePlus 7 Pro است. این گوشی همچنین ۱۲گیگابایت RAM و یک باتری فوق العاده ۶۰۰۰ میلی آمپری دارد.

 

 

قیمت ROG Phone 2 هنوز در بازار آمریکا مشخص نشده است در صورتیکه در چین، ۳۴۹۹  یوآن یعنی حدوداً ۸۷۰ دلار قیمت دارد. اگر این گوشی با همین محدوده قیمت به بازار آمریکا برسد، نشان می دهد سامسونگ، ال­ جی و سونی بیش از حد قیمت گذاری شده ­اند.

البته که من انتظار ندارم Asus بتواند تاثیر جدی روی بازار دوقطبی منحصر به اپل و سامسونگ داشته باشد، چون مصرف­ کنندگان معمولی قطعاً مشخصات فنی را خیلی دقیق بررسی نمی ­کنند، و آمریکایی­ ها همچنان اکثر گوشی­های خود را از طریق پلان­ های موبایلی می­خرند که باعث می­شود قیمت اصلی گوشی به چشم نیاید. ولی برای علاقه­ مندان به گوشی در آمریکا، آن هایی که نظرات گوشی ­های مختلف را بطور منظم می­خوانند، اکنون گزینه­ ای جدید برای انتخاب وجود دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *