بررسی ایرپاد پرو: طراحی جذاب، صدایی دلنشین و مسحور کننده

توسط:
فوربس فارسی

 

اپل سومین نسل از ایرپادهای خود را با عنوان AirPods Pro در روز دوشنبه، ۲۸ اکتبر رونمایی کرد.

از سال ۲۰۱۶ که نخستین ایرپاد اپل روانه بازار شد، این هدفون‌ها با استقبال با شکوه کاربران مواجه شدند و تنها سه ماه پس از عرضه، عنوان بهترین هدفون‌های وایرلس جهان را به خود اختصاص دادند.

اپل سعی کرد توانمندی‌های AirPods را در هر نسل بهبود داده و به نیازهای کاربران به خوبی پاسخ بدهد. اکنون ایرپادهای اپل در مسیر تبدیل شدن به پرفروش‌ترین هدفون‌های جهان قرار دارند.

مدل پرو جدید از روز چهارشنبه، ۳۰ اکتبر با قیمت ۲۴۹ دلاری (نسبت به ایرپاد ارزان قیمت ۱۵۹ دلاری) در دسترس عموم قرار گرفته است‌. مدل معمولی ایرپاد که چند ماه پیش عرضه شد به همراه یک کیس شارژ بی‌سیم، ۱۹۹ دلار قیمت دارد، این در حالیست که نسخه پرو حتی از این پکیج نیز گران‌تر است. البته ایرپاد پرو به صورت پیش‌فرض به همراه یک کیس شارژ بی‌سیم عرضه می‌شود.

با توجه به افزایش قیمت صورت گرفته، حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا هدفون‌های بی‌سیم جدید اپل واقعا ارزش خرید دارند؟

طراحی جدید و متفاوت، اما همچنان آشنا

پلاستیک سفید براق و کمی متالیک چیزیست که تقریبا در هر ایرپاد اپل می‌توانید ببینید. اما با کمی دقت متوجه طراحی گوشی‌های هدفون می‌شوید. شباهت‌ها در AirPods Pro نسبت به نسخه قبلی در خصوص گوشه‌های گرد نیز صدق می‌کند.

البته هدفون‌های جدید اپل اکنون کمی پهن‌تر شده، اما طراحی کلی همچنان مشابه است. یک سوکت شارژ در قسمت پایه وجود دارد که مانند گذشته برای شارژ آن باید از یک کابل لایتنینگ استفاده کنید. این بار اپل یک تبدیل جدیدتر Lightning به USB-Cرا درون جعبه قرار داده است.

اپل پایه هدفون‌ها را کوتاه‌تر نموده و بخش بالایی (گوشی) را نیز پهن‌تر و گردتر طراحی کرده تا به خوبی درون گوش کاربر قرار گرفته و تجربه به مراتب بهتری را ارائه دهد. البته از نظر وزن، ایرپادهای جدید اپل نسبت به گذشته به طور محسوسی سنگین‌تر شده، اما به لطف همین طراحی کارآمد، تقریبا این افزایش وزن را به هیچ عنوان حس نخواهید کرد!

پوشش بیرونی هدفون اکنون لطیف‌تر و رده‌بالاتر به نظر رسیده و پنل لمسی مات به خوبی از بدنه براق هدفون متمایز شده است. شاید وقتی به تصاویر نگاه می‌کنید ایرپادهای اپل کمی عجیب و غریب به نظر برسند، اما باور کنید اصلا اینطور نیست؛ اتفاقا ایرپادهای جدید اپل طراحی بسیار زیبایی دارند که نمی‌توان به سادگی منکر آن شد!

اپل این بار به جای ارائه یک طراحی ثابت در قسمت گوشی‌ها، از طراحی داخل گوش (in-ear) بهره برده و سری‌های سیلیکونی متفاوتی را در اختیار کاربران قرار داده است. این کار باعث شده تا هدفون به خوبی درون حفره گوش قرار گرفته و سر و صدای محیط را تا حد محسوسی کاهش دهد.

 

 

سری‌ سیلیکونی پیش‌فرض ایرپاد پرو سایز مدیوم است، این سایز احتمالا برای تمام کاربران مناسب نبوده و به همین دلیل اپل دو سایز کوچک و بزرگ را نیز درون جعبه هدفون قرار داده است. اگر نمی‌دانید کدام سری دقیقا مناسب شماست، از قابلیت تست اپل کمک بگیرید!

اتصال ایرپاد پرو به آیفون مانند گذشته به آسانی قابل انجام است؛ کافیست کیس شارژ هدفون را در نزدیکی آیفون خود باز کنید تا همه چیز به صورت خودکار انجام شود. قابلیت جدید Ear Tip Fit Test به شما کمک می‌کند تا بهترین سری سیلیکونی را برای هدفون و گوش خود انتخاب کنید. این قابلیت در واقع با پخش یک موسیقی به شما می‌گوید آیا سری استفاده شده در زمینه عایق کردن و حذف صداهای بیرونی عملکرد خوبی دارد یا نه.

درون ایرپاد یک میکروفون به سمت داخل تعبیه شده و با پخش موسیقی، این میکروفون حجم صداهای بیرونی را اندازه‌گیری نموده و اگر عایق سازی به خوبی انجام نشده باشد به شما پیشنهاد جابجایی سری سیلیکونی یا استفاده از یک سری دیگر را خواهد داد. اگر قصد انجام دوباره تست را دارید به بخش Bluetooth رفته و سپس AirPods Pro را انتخاب کنید.

 

 

در بررسی‌های انجام شده، چند بار از این قابلیت استفاده کردیم که در نهایت مشخص شد سری سایز کوچک برای گوش سمت چپ و سایز متوسط برای گوش سمت راست بهترین انتخاب است! اپل از یک سیستم کارآمد جدید برای اتصال سری بر روی هدفون استفاده کرده که سری را به خوبی در جای خود نگه داشته و از جابجایی آن جلوگیری می‌کند. برای جداسازی سری‌ها نیز باید حسابی تلاش کنید.

این سیستم همچنین بدین منظور طراحی شده تا هنگام خارج کردن هدفون از گوش، سری سیلیکونی درون حفره گوش باقی نماند. هنگام نصب سری بر روی گوشی هدفون، یک صدای کلیک مانند تولید می‌شود که نشان دهنده اتصال کامل سری و ایرپاد خواهد بود.

حذف نویز، قابلیتی اسرارآمیز

عایق بندی مناسب اولین گام برای داشتن یک صدای عالی است. در گام بعد قابلیت حذف نویز فعال هدفون جدید اپل است که آن را نسبت به نسل‌های قبلی متمایز می‌کند. علاوه بر میکروفون داخلی، یک میکروفون دیگر نیز وجود دارد که صداهای بیرونی را ثبت می‌کند. سپس یک صدا با فاز ۱۸۰ درجه متفاوت تولید شده و در نهایت صداهای بیرونی خنثی می‌شوند.

این قابلیت گاهی اوقات عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. در تستی که در یک ایستگاه متروی پر ازدحام صورت گرفت، تمامی سر و صداهای بیرونی حذف شدند.

شفافیت کامل

اگر در شرایطی قصد شنیدن صداهای بیرونی را دارید اپل حالتی تحت عنوان Transparency یا شفافیت را ارائه کرده است. در نسل‌های قبلی ایرپاد، برای شنیدن صدای کسی که با شما صحبت می‌کرد باید به ناچار یکی از گوشی‌ها را گوش خود خارج می‌کردید. البته این موضوع در خصوص بسیاری از هدفون‌های دیگر نیز صادق است.

زمانی که حسگرهای ایرپاد این حرکت را تشخیص می‌دادند، صدای موسیقی قطع می‌شد.

این قابلیت همچنان کار می‌کند، اما اکنون همزمان می‌توانید به موسیقی گوشی داده و صداهای بیرونی را نیز بشنوید. این موضوع به خصوص وقتی در خیابان راه می‌روید بسیار کاربردی محسوب می‌شود. حالت شفافیت یا Transparency به میکروفون خارجی اجازه می‌‌دهد تا صداهای بیرونی نیز به گوشتان برسند. این قابلیت بدون شک توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

پنل حساس به لمس

بخش مات و تختی که بر روی بدنه هر کدام از گوشی‌های ایرپاد طراحی شده همان چیزیست که اپل به آن حسگر Force لمسی می‌گوید.

این قسمت به شما امکان جابجایی بین فایل‌های موسیقی را می‌دهد. در نسل قبلی باید یک ضربه به این قسمت می‌زدید، اما اکنون به لطف لمس خازنی و حسگر تعبیه شده بر روی ایرپاد پرو با یک بار لمس امکان پاسخگویی به تماس یا پخش/توقف موسیقی در حال پخش را دارید. دو بار لمس امکان جابجایی به آهنگ بعدی و سه بار لمس نیز امکان بازگشت به آهنگ قبلی را برایتان فراهم می‌کند.

اما از همه کاربردی‌تر قابلیت تغییر حالت بین حذف نویز و مود شفافیت است که با لمس و نگه داشتن حسگر قابل انجام است. البته شما می‌توانید از طریق گوشی آیفون و با مراجعه به Control Center و لمس طولانی بر روی نوار لغزنده ولوم صدا که یک آیکون کوچک ایرپاد پرو بر روی آن قرار دارد، این تغییر حالت را انجام دهید. با این کار یک صفحه جدید با سه دکمه در قسمت پایینی ظاهر می‌شود؛ حالت حذف نویز، شفافیت و خاموش.

 

 

ارتقای محسوس کیفیت صدا

در مقایسه با ایرپادهای معمولی، کیفیت صدا به طور محسوسی بهبود یافته و این موضوع حتی در زمان غیرفعال بودن حذف نویز فعال نیز صادق است. البته این قابلیت به حدی عالیست که همیشه ترجیح می‌دهید فعال باشد. با فعال بودن این قابلیت، هدفون جدید اپل باز هم صدایی گرم و دلنشین تولید می‌کند.

 

 

عمر باتری

تغییر جدیدی صورت نگرفته و ایرپاد پرو مانند نسل قبلی عمر باتری ۵ ساعته را ارائه می‌دهد که در صورت استفاده از کیس شارژ، این زمان ۱۹ ساعت دیگر نیز افزایش می‌یابد. اگر قابلیت حذف نویز یا شفافیت را فعال کنید، عمر باتری تا نیم ساعت کمتر خواهد شد. اگرچه این‌ها آمار و ارقام ارائه شده توسط اپل هستند، اما در استفاده واقعی نیز به راحتی می‌توان به آنها دست یافت.

آیا ایرپاد پرو ۲۴۹ دلار می‌ارزد؟

با توجه به کیفیت صدای ایرپاد جدید اپل که به راحتی با ایرفون فوق‌العاده WF-1000XM3 سونی برابری می‌کند، ۲۴۹ دلار مبلغ زیادی محسوب نمی‌شود. البته توجه داشته باشید ایرپادهای جدید اپل از نظر طراحی (چه هدفون و چه کیس شارژ) وضعیت به مراتب بهتری دارند.

علاوه بر این، ایرپاد پرو به خوبی با آیفون شما ارتباط برقرار کرده و به عنوان یک گجت کاربردی، بسیاری از کارهای روزمره شما را آسان‌تر می‌کند. همچنین اگر از یک اپل آی‌دی در مک و آیفون استفاده کنید، ایرپاد پرو به صورت خودکار به دستگاه مورد نظر شما متصل خواهد شد.

 

 

جمع‌بندی

ایرپادهای جدید اپل از نظر طراحی، فیت شدن در گوش و کیفیت صدا در سطح بسیار عالی قرار دارند. قابلیت حذف نویز و حالت شفافیت به خوبی کار می‌کند. بدون شک ایرپاد پرو، اپل را به عنوان یک رقیب جدی در صنعت هدفون‌های بی‌سیم معرفی خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *