بررسی ۲۰۲۱ BMW X7

توسط:
فوربس فارسی

 

بی ام و کمی دیر به بازی شاسی‌ بلند‌های سه ردیفه وارد شد و به نسل‌های مختلف مرسدس بنز GLS و آئودی Q7 اجازه داد تا قبل از عرضه مدل X7 در سال ۲۰۱۸، فروش بسیار خوبی را تجربه کنند. ب ام و ایکس ۷ مدل ۲۰۱۸ اکنون در میانه چرخه عمر خود به سر می‌برد اما با این حال، همچنان رقابت سختی را با هم‌رده‌های خود دارد. این خودرو به لطف طراحی زیبا، ویژگی‌های کاربردی و به ویژه طیف گسترده‌ای از موتورهای قدرتمندی که برای انتخاب ارائه می‌کند، در بسیاری مواقع حتی پیروز رقابت است.

 

 

شاسی بلندهای مرسدس بنز به طور کلی جادارتر هستند و این کمپانی به تازگی با معرفی Maybach GLS600 جدیدِ خود به جنگِ Alpina XB7 بی ام و رفته است. اما بی ام و هنوز هم در این بخش از بازار نسبت به مرسدس بنز ارجحیت دارد. از سوی دیگر، آئودی نیز به عنوان یک رقیب واقعی شناخته نمی‌شود و شاسی بلندی که عرضه کرده است از نظر ظاهری و رانندگی جذابیت‌های کمتری را به نمایش می‌گذارد.

Genesis GV80 هیوندای به لطف ویژگی‌های سخاوتمندانه و بی‌شمار و قیمت پایین‌تر، یک گزینه امیدوارکننده به حساب می‌آید اما قدرت و خودنمایی لازم برای رقابت با نسخه‌های بالارده‌ی X7 را ندارد.

نکته هیجان‌انگیزی که در خصوص تمام خودروهای جدید بی ام و وجود دارد در مورد X7 نیز صادق است؛ سیستم انتقال قدرت عالی، استاندارد سطح بالا و ظرافت کم‌نظیر در ساخت فضای داخلی کابین که رانندگی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

 

 

بی ام و ایکس ۷ بهترین خودروی تولید شده توسط این کمپانی خودروساز آلمانی محسوب نمی‌شود. ایکس ۷ یک شاسی بلند توانمند است که می‌توانید با خیال راحت با آن به جاده بزنید و کیلومترها رانندگی کنید. سرنشینان، به خصوص اگر فرزند خردسال یا حیوان خانگی باشند، در تمام مسیر، رانندگی آرام و بدون سر و صدایی را تجربه خواهند کرد.

به نظر می‌رسد احساس شوق و زیبایی‌شناسی بی ام و هیچ‌گاه تا به این اندازه بالا نبوده است. ایکس ۷ ۲۰۲۱ قابلیت نصب چراغ‌های LED اختیاری در سانروف پانورامیک خود را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. نکته جذاب این است که با فشردن یک دکمه می‌توانید رنگ این چراغ‌ها را به رنگ دلخواهتان تغییر دهید!

دسته دنده شیشه‌ای Glass Control با برش‌های چندوجهی بسیار زیبا نیز به صورت یک آپشن ارائه شده است و جذابیت اتاق ایکس ۷ را بیش از پیش افزایش می‌دهد. متاسفانه سیستم کنترل حرکت یا Gesture Control بی ام و عملکرد خیلی خوبی ندارد. این سیستم در واقع باید با خواندن و تفسیر حرکات مشخص دست راننده، دستوراتی را اجرا کند. اما در عمل دستوراتی مانند تغییر بلندی صدای سیستم صوتی یا تغییر آهنگِ در حال پخش، به سختی و با چندین تکرار حرکت قابل انجام هستند و عملا ترجیح می‌دهید با فشردن یک دکمه از روی فرمان یا داشبورد جانتان را خلاص کنید!

آیا حتی ارزشش را دارد که به سیستم اطلاع‌رسانی بی ام و اشاره کنیم؟ بسیاری از عملکردهایی که در این سیستم وجود دارد به راحتی در اکثر گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارند و کافیست گوشی خود را از طریق Apple CarPlay یا Android Auto به خودرو متصل کنید.

مایشگر ۱۲٫۳ اینچی ایکس ۷ ۲۰۲۱ اگرچه زیبایی و جذابیت زیادی دارد اما متاسفانه مانند سایر بخش‌ها چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. منوهای پیچیده و انبوهی از زیرمنوهای پنهان شده باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران از خیر کار کردن با آن بگذرند.

حداقل برای کنترل آب‌وهوا و بلندی صدای سیستم صوتی دکمه‌های فیزیکی اختصاصی تعریف شده است. علاوه بر این، یک کنترل چرخشی نیز وجود دارد که در هنگام رانندگی بدون نیاز به لمس نمایشگر می‌توانید با استفاده از آن در منوها جابه‌جا شوید.

علیرغم اینکه قسمت بیرونی BMW X7 2021 مقداری حجیم و ضمخت به نظر می‌رسد اما باز هم می‌توان گفت با یک خودروی اصیل از این کمپانی مواجه هستیم. برای مثال در خصوص Q7 آئودی که شباهت زیادی به فولکس واگن دارد واقعا نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد. از سوی دیگر، مرسدس بنز GLS تلاش می‌کند تا هر چه بیشتر چشم‌گیر به نظر برسد اما در نهایت بیشتر شبیه به یک آبنبات خوشمزه است!

بی ام و همچنین در نقاشی قسمت خارجی بدنه ایکس ۷ ۲۰۲۱ از طیف سایه‌های سبز و آبی استفاده کرده است که در نتیجه آن رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و سفید تشکیل شده به نوعی حس آرامش و وقار را برای کاربر تداعی می‌کنند.

خرید یک شاسی بلند فول سایز و سه ردیفه که توسط بی ام و تولید شده باشد موضوعی نبود که در یک دهه گذشته قابل پیش‌بینی باشد اما رویکرد تولیدکنندگان هم‌راستا با واقعیات بازار تغییر می‌کند. اگر بی ام و یک واگن استیشن سری ۷ می‌سازد، احتمالا این کار لازم بوده است.

نسخه پایه ایکس ۷ شاید بهترین باشد. قیمت این مدل از ۷۵,۸۹۵ دلار آغاز می‌شود. نسخه پایه Xdrive40i به یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربوشارژ مشهور بی ام و با ۳۳۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۴۴۷ نیوتن بر متر مجهز شده است. این موتور به اندازه‌ای قدرتمند است که ظرف ۵٫۵ ثانیه

این هیولای ۲۴۲۰ کیلوگرمی را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
انتخاب بالاتر، مدل Xdrive50i با قیمت پایه ۹۵,۳۹۵ دلاری است که از یک موتور توئین توربو V8 با ۴۵۶ اسب بخار قدرت و گشتاور ۶۵۰ نیوتن بر متر بهره می‌برد. این موتور غرش‌های وسوسه‌انگیزی دارد که البته وزن خودرو را هم به ۲۵۶۳ کیلوگرم افزایش می‌دهد اما در عوض شتاب ۰ تا ۱۰۰ ایکس ۷ را به ۴٫۵ ثانیه کاهش داده است.

برای دستیابی به بالاترین رده ایکس ۷ یعنی XB7 باید مبلغ ۱۴۲,۲۹۵ دلار بپردازید. این نسخه توسط تیونر مشهور بی ام و تحت عنوان Alpina سفارشی شده است و عملکرد بالاتر و آپشن‌های لوکس بیشتری را نسبت به هر دو نسخه دیگر ارائه می‌کند. وزن این مدل با توجه به امکانات اضافی به تقریبا ۲۷۲۱ کیلوگرم رسیده است و به لطف تیونینگ انجام شده بر روی سیستم تعلیق، یک سواری بسیار نرم و جذاب را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

موتور قدرتمند به‌کار رفته در این نسخه از قدرت ۶۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۵۹۰ نیوتن بر متر بهره می‌برد و عملا یک هیولا محسوب می‌شود! شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو به لطف این موتور به زیر ۴ ثانیه کاهش یافته است و می‌تواند سرعت خودرو را به عدد باورنکردنی ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت برساند!
رینگ‌های ۲۳ اینچی Alpina با پره‌های باریک بدون شک بسیار جذاب‌تر از رینگ ۲۱ اینچی استاندارد و حتی رینگ‌های ۲۲ اینچی آپشنال است. طیفی از تزئینات چوبی با رنگ تیره و روشن به همراه اجزای پلاستیکی با رنگ پیانو بلک جزو گزینه‌های موجود برای انتخاب هستند.
در بخش ایمنی، تمامی نسخه‌های ایکس ۷ به «دستیار رانندگی فعال» مجهز هستند. این سیستم شامل هشدار برخورد با خودروی جلویی و ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خطوط و مانیتورینگ نقاط کور است.
یکی از آپشن‌های موجود، پکیج دستیار رانندگی حرفه‌ای است که با قیمت ۱۷۰۰ دلار ارائه می‌شود و بر روی سیستم کروز کنترل تطبیقی قرار می‌گیرد. این پکیج امکانات مختلفی شامل قابلیت توقف و حرکت، جلوگیری از برخورد با مانیتورینگ فعال نقاط کور، هشدار برخورد در تقاطع و دستیار رانندگی حرفه‌ای فعال را ارائه می‌کند.
قابلیت دستیار رانندگی حرفه‌ای فعال، هشدار حرکت بین خطوط و فرمان‌گیری خودکار در سیستم کروز کنترل تطبیقی (در سرعت‌های کمتر از ۶۵ کیلومتر بر ساعت) را به امکانات ۲۰۲۱ BMW X7 اضافه می‌کند.
امکانات رفاهی دیگری مانند سانروف، درب صندوق عقب برقی (باز و بسته شدن) و کنترل آب‌وهوا چهار منطقه‌ای به صورت استاندارد در تمامی نسخه‌های ایکس ۷ ۲۰۲۰۱ وجود دارد. علاوه بر این، تمامی مدل‌های ایکس ۷ دارای سیستم چهار چرخ متحرک Xdrive بی ام و هستند. با انتخاب پکیج حرفه‌ای ۲۲۵۰ دلاری می‌توانید به امکانات بیشتری از جمله سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن، یک هد آپ دیسپلی و سیستم آرام‌بند درب‌ها به همراه آفتاب‌گیر دسترسی داشته باشید.
پکیج M-Sport با قیمت ۴۳۵۰ دلاری نیز برای نسخه پایه وجود دارد و بیشتر در بخش ظاهری خودرو تغییراتی را ایجاد می‌کند و از این رو پکیج مهمی به حساب نمی‌آید. اما پکیج ۳۴۵۰ دلاری Dynamic Handling با سیستم فرمان‌دهی چرخ عقب و یک دوربین هشداردهنده نواقص موجود در سطح جاده، ارزش بیشتری دارد. پکیج ۱۶۰۰ دلاری Luxury Seating صندلی‌های لوکس با تنظیم برقی، تهویه هوا و ماساژ را برای سرنشینان ردیف جلو به ارمغان می‌آورد.
در صورتی که سرنشینان عقبی یک گوشی هوشمند داشته باشند، احتمالا با خرید پکیج سرگرمی‌های ردیف عقب با قیمت ۲۲۰۰ دلار پولتان را هدر داده‌اید! البته در صورتیکه با کودکان خردسالتان به مسافرت می‌روید امکانات صوتی تصویری این پکیج تجربه لذت‌بخش‌تری را برای فرزندانتان فراهم می‌کند.
اگر تمایل داشته باشید امکان خرید سیستم کنترل آب‌وهوا پنج منطقه‌ای با قیمت ۸۵۰ دلار نیز وجود دارد. با این سیستم شما می‌توانید شرایط محیطی ردیف سوم را هم کنترل کنید. این سیستم در پکیج ۱۱۰۰ دلاری Cold Weather ارائه شده است. در این پکیج سه ردیف صندلی گرم‌کن‌دار نیز وجود دارد.
سهم کراس اوورها و شاسی بلندهای سه ردیفه از بازار در حال افزایش است و از نظر بسیاری از خریداران، مشخصات ارائه شده توسط این خودروها به خصوص جادار بودن اتاق و صندوق از اهمیت بالایی برخوردار است. اتاق بی ام و ایکس ۷ ۲۰۲۱ نسبت به آئودی Q7 جادارتر است اما نسبت به مرسدس GLS کوچک‌تر محسوب می‌شود. در ایکس ۷ ۲۰۲۱ فضای قرارگیری پای سرنشینان در ردیف سوم ۸۶ سانتی‌متر است اما این فضا در آئودی Q7 فقط ۷۴ سانتی‌متر است.
مرسدس بنز GLS با فضایی معادل ۸۸ سانتی‌متر در ردیف سوم، حتی از بی ام و ایکس ۷ ۲۰۲۱ نیز جادارتر محسوب می‌شود. فضای بار در پشت ردیف سوم در ایکس ۷ با حجم ۳۶۲ لیتری ناامیدکننده به حساب می‌آید. آئودی Q7 و مرسدس GLS به ترتیب فضایی معادل ۴۰۲ و ۶۳۴ لیتر را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. فضای بار در مرسدس جی‌ال‌اس در بین تمام شاسی بلندهای سه ردیفه (در رده استاندارد و لوکس) بی‌نظیر است.

وقتی راحتی راننده را در نظر بگیریم، نحوه قرارگیری صندلی راننده در ایکس ۷ ۲۰۲۱ بی ام و کارآمدتر از رقبای آلمانی‌اش است. فضای بالای سر راننده در ایکس ۷ ۲۰۲۱ بیشتر است و افراد قد بلند به راحتی می‌توانند رانندگی راحتی را تجربه کنند.

اما صندلی‌های ردیف دوم عملکرد خوبی ندارند. سیستم تاشو برقی در آنها به کندی عمل می‌کند و گاهی اوقات آنها را به سمت صندلی‌های جلو سوق می‌دهد. اگر بی ام و امکان سفارش خودرو بدون این قابلیت را در دسترس قرار می‌داد یا حداقل مانند Kia Telluride یک اهرم برای باز و بسته شدن آسان صندلی‌ها در نظر می‌گرفت، شرایط بهتری رقم می‌خورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *