سونی از پرچمدار جدید خود، Xperia 1 III با دوربینی فوق‌العاده رونمایی کرد

توسط:
فوربس فارسی

کمپانی سونی به‌تازگی از سه گوشی هوشمند جدید در خانواده اکسپریا رونمایی کرد. این گوشی‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برند و در بازه‌های قیمتی متفاوتی به بازار عرضه خواهند شد. اما چرا سونی به یکباره سه گوشی هوشمند جدید را معرفی کرده است؟! خب شاید با شانه خالی کردنِ ال‌جی از رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند، این فرصتی مناسب برای ژاپنی‌ها باشد که در این بازار جذاب اسم و رسمی برای خود دست‌وپا کنند!
سه عضو جدید خانواده اکسپریا سونی شامل Xperia 1 III به عنوان پرچمدار جدید، Xperia 5 III با طراحی جمع‌وجورتر و البته قیمت مناسب‌تر و در نهایت Xperia 10 III به عنوان یک میان‌رده قدرتمند معرفی می‌شوند.

Xperia 1 III بزرگترین و گران‌ترین عضو خانواده است و از بین این سه گوشی، تنها گزینه‌ای است که از نمایشگر ۴K OLED بهره می‌برد. اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این پنل نمایشگر فوق‌العاده نه تنها برای نخستین بار در خانواده اکسپریا به‌کار گرفته شده بلکه تا پیش از این در هیچ گوشی هوشمند دیگری نیز مورد استفاده قرار نگرفته است.

البته سونی در بهار سال گذشته با معرفی گوشی Xperia 1 II از نمایشگری با رزولوشن ۴K رونمایی کرد، اما به هر حال در گوشی جدید همه چیز بهتر شده است و کاربر به یک نمایشگر ۶٫۵ اینچی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی دسترسی دارد.

اما به غیر از نمایشگر، جذابیت اصلی Xperia 1 III در بخش دوربین است. خوشبختانه این سیستم دوربین در مدل Xperia 5 III نیز به‌کار رفته است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید پاشنه آشیل سیستم دوربین هر گوشی هوشمندی، قابلیت زوم اپتیکال آن است.

جای دادن یک لنز با قابلیت جابه‌جایی فیزیکی درون بدنه باریک یک گوشی هوشمند برای هر مهندس طراحی یک کابوس است. این کار فقط با افزایش محسوس ضخامت امکان‌پذیر خواهد بود. اما سونی به همه نشان داد که روش‌های دیگری هم برای این کار وجود دارد!

 

 

معمولا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند این مشکل را با ارائه چند دوربین برطرف می‌کنند. این دوربین‌ها در فواصل کانونی ثابت طراحی می‌شوند و حس استفاده از زوم اپتیکال را برای کاربر تداعی می‌کنند. برای مثال کاربر به‌صورت بی‌درنگ می‌تواند به بزرگنمایی ۱ و ۲ برابری دسترسی پیدا کند. بدین منظور از زوم دیجیتال و الگوریتم‌های نرم‌افزاری کمک گرفته می‌شود.
سونی در دو گوشی Xperia 1 III و Xperia 5 III سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی را قرار داده است که شامل یک دوربین با لنز اولترا واید ۱۶ میلی‌متری و یک دوربین واید دیگر با لنز ۲۴ میلی‌متری می‌شود. بنابراین، دوربین اولترا واید زوم اپتیکال ۰٫۶۶ برابری نسبت به دوربین اصلی را ارائه می‌دهد.

دوربین تله‌فتو با توانایی به‌کارگیری دو فاصله کانونی ۷۰ و ۱۰۵ میلی‌متری، برگ برنده سونی در این دو گوشی محسوب می‌شود. این دوربین نسبت به دوربین واید، بزرگنمایی ۲٫۹ و ۴٫۴ برابری را ارائه می‌دهد. روشی که سونی برای ارائه زوم اپتیکال به‌کار گرفته بسیار هوشمندانه است.
این دوربین از ساختار پریسکوپی بهره می‌برد که نور ورودی به دوربین، درون گوشی منعکس شده و فاصله کانونی بزرگتری را تشکیل می‌دهد. تا اینجا این روش منحصربه‌فرد نیست، اما درون این ساختار پریسکوپی لنزهایی قرار گرفته است که به‌صورت مکانیکی قابلیت جابه‌جا شدن دارند. البته در تغییر فاصله کانونی از ۷۰ به ۱۰۵ میلی‌متری واقعا زوم اپتیکالی صورت نمی‌گیرد و این حالت به نوعی شبیه‌سازی می‌شود.

تنها تفاوت بین دوربین‌های دو گوشی Xperia 1 III و Xperia 5 III این است که در مدل گران‌قیمت‌تر شاهد به‌کارگیری حسگر سنجش عمق یا ToF هستیم. هر دو گوشی از حسگرهای تصویر بسیار با کیفیت سونی بهره می‌برند و ویژگی‌هایی مانند Eye AF (فوکوس خودکار سریع بر روی چشم‌های انسان یا حیوانات) را ارائه می‌دهند. این ویژگی هم در فیلمبرداری و هم عکاسی قابل استفاده است.

 

 

طراحی

سونی از طراحی مشابه‌ای با Xperia 1 II استفاده کرده است، به‌کارگیری یک نمایشگر با نسبت تصویر ۲۱:۹ حاکی از این است که با یک گوشی بلند و باریک مواجه هستیم. سه دوربین در قسمت پشتی با آرایش عمودی در لبه سمت چپ قرار گرفته‌اند. سونی این گوشی را در سه رنگ مشکی، بنفش و سبز به بازار عرضه می‌کند.
حسگر تشخیص اثر انگشت در قسمت کناری و در زیر دکمه پاور تعبیه شده است. در این قسمت یک دکمه اضافی برای شاتر دوربین نیز در نظر گرفته شده است که معمولا در گوشی‌های هوشمند دیگر دیده نمی‌شود. خوشبختانه جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری استاندارد در این سه گوشی وجود دارد و این یکی از ویژگی‌های مثبت سونی است!
عملکرد
در بخش مشخصات سخت‌افزاری، دو گوشی Xperia 1 III و Xperia 5 III به چیپست پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام مجهز شده‌اند. باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری به‌کار رفته در این دو گوشی به‌نظر کافی می‌رسد.
مدل Xperia 5 III
نمایشگر به‌کار رفته در این گوشی مقرون‌به‌صرفه، نسبت به Xperia 1 III ابعاد کوچکتری دارد و رزولوشن آن نیز ۴K نیست. این گوشی از طراحی جمع‌وجوری بهره می‌برد و نمایشگر OLED آن از نرخ تازه‌سازی سریع ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. این گوشی در سه رنگ مشکی، سبز و صورتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 

 

مدل Xperia 10 III
برخلاف نسل‌های قبلی Xperia 1، این گوشی هوشمند یک میان‌رده با قابلیت پشتیبانی از فناوری ۵G است و همچنین برخلاف اکثر میان‌رده‌های دیگر، یک نمایشگر با کیفیت OLED را به کاربر ارائه می‌دهد. بدون شک هر دو ویژگی در این بازه قیمتی فوق‌العاده جذاب هستند. سونی این گوشی را در سه رنگ مشکی، آبی و سفید عرضه می‌کند.

کمپانی سونی هنوز موفقیت چشمگیری را در بازار گوشی‌های هوشمند تجربه نکرده است و از نظر حجم فروش با برندهای مطرح فاصله زیادی دارد، اما اگر این سه گوشی جدید به شکل جذابی قیمت‌گذاری شوند احتمال اینکه این وضعیت تغییر کند وجود دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *