شیائومی Mix Fold، اولین گام برای رایج شدن طراحی گوشی تاشو

توسط:
فوربس فارسی

 

با معرفی گوشی‌های تاشوی سامسونگ و هواوی در سال ۲۰۱۹، دسته‌بندی جدیدی در بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد شد. اما تا به امروز گوشی‌های تاشو صرفا محصولاتی خاص هستند که به ندرت می‌توانیم آنها را در دست مردم ببینیم. البته یکی از دلایل این موضوع شاید قیمت بالای گوشی‌های تاشو باشد. در حال حاضر این گوشی‌ها نسبت به یک گوشی میان‌رده یا حتی بالارده تقریبا ۲ برابر گران‌تر هستند.

اما به‌نظر می‌رسد شیائومی قصد دارد با عرضه نخستین گوشی هوشمند تاشو خود به نام Mix Fold این شرایط را تغییر دهد. اگرچه احتمالا به قیمت تقریبا ۱۵۰۰ دلاری این گوشی نمی‌توان لقب مقرون‌به‌صرفه داد اما نسبت به قیمت یک گوشی جدید از سری آیفون یا گلکسی اس چندان هم گران محسوب نمی‌شود!

این یعنی شیائومی رسما قیمت گوشی‌های تاشو را پایین آورده است. گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ یا هواوی دیگر نمی‌توانند با همان قیمت‌های بالای قبلی عرضه شوند، مگر اینکه از امکانات به مراتب بهتری برخوردار باشند. این موضوع در خصوص سایر برندهای چینی مانند اوپو و ویوو که سودای ورود به این بخش از بازار را دارند نیز صدق می‌کند.

اما آیا گوشی تاشوی شیائومی محصول خوبی محسوب می‌شود؟ طی چند روزی که فرصت استفاده از این گوشی را داشتیم، تجربیات خوبی به دست آوردیم که می‌توانیم Mix Fold را نسبت به سایر گوشی‌های تاشوی بازار ارزیابی کنیم.

 

 

طراحی

شیائومی میکس فولد از طراحی تاشو به سمت داخل یا In-Folding بهره می‌برد. این یعنی نمایشگر ۸ اینچی گوشی به سمت داخل تا می‌شود و کاربر می‌تواند گوشی را مانند یک کتاب باز و بسته کند. اما در قسمت بیرونی گوشی، یک نمایشگر کوچک‌تر ۶٫۵ اینچی در دسترس کاربر قرار دارد که با نسبت تصویر ۲۷:۹ به شکل غیرمعمولی بلند و باریک به‌نظر می‌رسد. اگر با گوشی‌های تاشو آشنایی داشته باشید با کمی دقت احتمالا می‌گویید که می میکس فولد از طراحی Galaxy Fold سامسونگ بهره می‌برد.

 

 

شیائومی در خصوص ساختار و مکانیزم لولایی که در می میکس فولد به‌کار رفته است اعتماد به نفس بالایی دارد. این کمپانی حتی یک استریم زنده در یوتیوب منتشر کرد که در آن کاربران می‌توانستند باز و بسته شدن پیوسته گوشی Mix Fold در چند روز را مشاهده کنند. اما به عنوان کسی که تقریبا با تمام گوشی‌های هوشمند تاشو موجود در بازار کار کرده‌ام، باید بگویم که لولای می میکس فولد مقداری شُل‌تر از حد استاندارد است.

البته دو طرف گوشی به خوبی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و از این نظر مشکلی وجود ندارد، اما در فرایندی که گوشی را باز و بسته می‌کنید آن استحکام و سفتی که مثلا در گلکسی زد فولد ۲ سامسونگ یا میت ایکس ۲ هواوی وجود دارد احساس نمی‌شود.

 

 

هر دو نمایشگر OLED قسمت داخلی و بیرونی به لطف رنگ‌های درخشان و غنی، عالی به‌نظر می‌رسند. در واقع به گفته شیائومی خروجی رنگ این دو نمایشگر ۱۰ بیت است و بدین ترتیب توانایی نمایش بیش از ۱ میلیارد طیف رنگی مختلف را دارند.

نمایشگر داخلی هیچ جزء اضافه‌ای مانند ناچ یا حفره ندارد و با باز شدنِ آن کاربر می‌تواند به یک تبلت واقعی دسترسی داشته باشد. البته روشنایی نمایشگر داخلی به اندازه نمایشگر بیرونی بالا نیست و اگر در زیر نور خورشید بخواهید با آن کار کنید ممکن است اوقات سختی داشته باشید!

مانند تمام گوشی‌های تاشو، می میکس فولد نیز با ضخامت ۱۷٫۲ میلی‌متر (در حالت تا شده) و وزن ۳۱۷ گرمی، مقداری ضخیم و سنگین ارزیابی می‌شود که البته این موضوع تا حدودی سلیقه‌ای است. در واقع این‌طور فرض کنید که یک آیفون بزرگ به همراه یک کیس ضدضربه‌ی ضمخت را در دستتان گرفته‌اید. علاوه بر این، اگرچه گوشی‌های تاشو سامسونگ و هواوی کمی باریک‌تر و سبک‌تر از می میکس فولد هستند اما این تفاوت آنقدر زیاد نیست که هر کاربری متوجه شود.

دوربین‌ها

شیائومی Mix Fold از یک سیستم دوربین سه‌تایی شامل دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این حسگر علاوه بر میکس فولد، در چند گوشی‌ بالارده‌ی دیگر شیائومی نیز استفاده شده است. به غیر از دوربین اصلی، یک دوربین اولتراواید با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی با فناوری لنز مایع نیز در دسترس کاربر قرار دارد.

 

 

لنز مایع در واقع به یک پوشش خارجی اشاره دارد که با جریان الکتریکی تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه فاصله کانونی حسگر دوربین نیز متناسب با آن تغییر می‌کند. این فناوری به دوربین سوم میکس فولد اجازه می‌دهد تا هم‌زمان به‌عنوان یک لنز تله‌فوتو به زوم ۳ برابر و لنز ماکرو کاربرد داشته باشد. در واقعیت نیز این دوربین عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌توانید نمونه‌ای از بزرگنمایی ۳ برابر و تصویر ماکروی ثبت شده با Mix Fold را مشاهده کنید.

 

نتایج ثبت شده توسط دوربین برای یک گوشی تاشو انصافا خیلی خوب است، اما اگر بخواهیم سخت‌گیری کنیم، گوشی‌های تاشوی بالارده موجود در بازار نتایج بهتری را ارائه می‌کنند. برای مثال، اگرچه فناوری لنز مایع نوآورانه و کارآمد ظاهر می‌شود اما قدرت بزرگنمایی آن به اندازه یک دوربین با ساختار پریسکوپی نیست. مثلا دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا، میت ۴۰ پرو و یا حتی می ۱۱ اولترا شیائومی بزرگنمایی به مراتب بهتر ۱۰ برابری را ارائه می‌کنند.
دوربین اولترا واید میکس فولد در شب تصاویری با شارپنس کم و نویز زیاد را ثبت می‌کند و در این بخش عملکرد ضعیف‌تری نسبت به اوپو فایند ایکس ۳ پرو یا وان‌پلاس ۹ پرو دارد. اما در طول روز، عملکرد دوربین اولترا واید خوب است. دوربین اصلی نیز جزئیات بسیار خوب و جلوه بوکه (Bokeh) با عمق میدان طبیعی را ثبت می‌کند.

 

 

نرم‌افزار

شیائومی می میکس فولد از رابط کاربری MIUI این شرکت بهره می‌برد. خوشبختانه این نسخه از MIUI برای گوشی‌های تاشو بهینه‌سازی شده است و شخصا باگ زیادی در آن پیدا نکردم. رابط کاربری شیائومی قابلیت‌های مالتی‌تسکینگ واقعا خوبی دارد که از جمله می‌توان به اجرای اپلیکیشن‌ها در حالت Split Screen یا پنجره‌ شناور اشاره کرد. به همین دلیل استفاده از MIUI در یک نمایشگر بزرگ ۸ اینچی تجربه لذت‌بخش‌تری هم محسوب می‌شود.
اما ویژگی PC Mode که در جریان رونمایی از گوشی، حسابی توسط شیائومی بزرگنمایی شد، حداقل در می میکس فولدی که به دست من رسید وجود نداشت. این ویژگی ظاهر رابط کاربری را به یک دسکتاپ تبدیل می‌کند و احتمالا در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 

 

باتری و سرعت شارژ

گوشی تاشو Mi Mix Fold شیائومی از یک باتری با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که در بین تمامی گوشی‌های تاشوی موجود در بازار، بالاترین ظرفیت را ارائه می‌دهد. شارژدهی مناسب آن باعث می‌شود تا حتی با یک روز استفاده زیاد از گوشی نیز دچار مشکل نشوید. خبر خوب اینکه شیائومی یک شارژر ۶۷ واتی را در بسته‌بندی گوشی قرار داده است که در کمتر از ۵۰ دقیقه، باتری می میکس فولد را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند.
دوران گوشی‌های تاشو فرا رسیده است.

صادقانه بگویم، سخت‌افزار به‌کار رفته در می میکس فولد به اندازه گلکسی زد فولد ۲ (نرخ تازه‌سازی بالاتر نمایشگر و مکانیزمِ لولای بهتر) و یا میت ایکس ۲ (سیستم دوربین و نمایشگر بهتر) قدرتمند نیست، اما باعث می‌شود حداقل قیمت محصولات آینده این بخش از بازار بشکند.

وقتی شیائومی در شروع کار خود به جای یک گوشی با قیمت بیش از ۲۰۰۰ دلار، یک گوشی تاشو ۱۵۰۰ دلاری تولید می‌کند احتمالا در آینده نه چندان دور شاهدِ عرضه گوشی‌های تاشو ۱۳۰۰ و پس از آن ۱۰۰۰ دلاری خواهیم بود. با کاهش اختلاف قیمت گوشی‌های تاشو و گوشی‌های هوشمند معمولی، تعداد بیشتری از کاربران به خرید محصولات تاشو تمایل پیدا می‌کنند. اگرچه این موضوع ممکن است چند سالی طول بکشد اما دوران گوشی‌های تاشو بالاخره آغاز شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *