فهرست ۲۰۰ شرکت برتر آسیا با گردش مالی سالانه کمتر از  ۱ میلیارد

توسط:
فوربس فارسی

 

بهترین عملکرد امسال در «برترین شرکت‏های با فروش کمتر از ۱ میلیارد» متعلق به اقتصادهای کوچکتر نظیر اندونزی است. شرکت کرشنا گراها (Kresna Graha)، کارگزار بورس مستقر در جاکارتا که در استارتاپ‏ها نیز سرمایه گذرای می کند، سریع ترین میانگین رشد ۳ ساله را در بین ۲۰۰ شرکت کوچک و متوسط در منطقه آسیا به خود اختصاص داده است.

این مقاله بخشی از فهرست «برترین شرکت‎های کمتر از ۱ میلیارد» آسیا در سال ۲۰۱۹ می‏باشد که به تشریح ۲۰۰ شرکت عمومی مستقر در منطقه آسیا با گردش مالی سالانه کمتر از ۱ میلیارد دلار و رشد کف و سقف پایدار می پردازد. این فهرست به ترتیب حروف الفا مرتب شده است.

فهرست «برترین شرکت‏های کمتر از ۱ میلیارد» فوربس به تشریح عملکرد ۲۰۰ شرکت عمومی کوچک و متوسط در منطقه آسیا با فروش کمتر از ۱ میلیارد دلار با رشد درآمد بالا می‏پردازد. این شرکت‏ها در آخرین سال مالی خود بیش از ۵۰ درصد رشد میانگین در فروش و سود خالص سالیانه داشته و مجموعاً سود خالص ۱۰ میلیارد دلاری و فروش ۵۴ میلیارد دلاری را رقم زدند.

ارزش کل بازار این دسته از شرکت‏ها در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال گذشته با ۱۰ درصد کاهش به ۲۲۸ میلیارد دلار رسیده و دلیل اصلی آن جنگ تجاری میان چین و آمریکا و تاثیر آن بر سرمایه‏ گذاران می‏باشد.

درحالیکه شرکت‏هایی از چین، هنگ کنگ و تایوان همچنان با ۱۲۲ شرکت (۱۰۸ شرکت در سال ۲۰۱۸) بر این لیست احاطه دارند، ولی برخی از بهترین شرکت‏ها متعلق به نقاط دیگر این منطقه هستند. برای مثال، فروش شرکت تازه وارد سرمایه‏گذاری کرشنا گراها در سه سال گذشته بطور میانگین بیش از ۳۷۵ درصد بوده و این در حالی است که کارگزاران بورس اندونزی توانسته اند در رشد ناگهانی صنعت تجارت الکترونیک این کشور درآمد خوبی بدست آورند.

قسمت‏های بعدی به بررسی برخی از شرکت‏های درون این لیست بر اساس حروف الفبا می پردازد.

 

هلدینگ AEM

 

تامین کننده تجهیزات نیمه رسانا AEM مدت ها است که فقط با یک مشتری کار می کند و ۹۰ درصد از درآمد آن از شرکت Intel بدست می آید ولی این شرکت در حال گسترش و تنوع بخشی به فعالیت هایش می باشد. این شرکت در ۲ سال گذشته ۱۳ میلیون دلار بر خرید شرکت‏های دیگر سرمایه گذاری کرده است.

این سرمایه گذاری ها شامل شرکت سنگاپوری IRIS Solution (فعال در حوزه دید ماشینی) و شرکت فنلاندی Afore (فعال در توسعه ابزارهای تست وافر در همکاری با Intel و طرف قرارداد شرکت تایوانی Foxconn در تست میکروچیپ) می باشد. شرکت AEM همچنین موفق شد شرکت سنگاپوری InspiRain Technologies که در حوزه تامین کابل های تست برای سیستم ۵G شرکت Huawei در چین فعالیت می کند، را خریداری کند.

البته با توجه به تحریم های اعمال شده بر Huawei، شرکت AEM در خصوص قرارداد این شرکت تازه خریداری شده با Huawei کمی محتاط عمل می کند. Loke Wai San رئیس اجرایی شرکت AEM، مدعی است سهم فروش مرتبط با «پروژه ۵G» درصد بسیاری کمی از کل فروش سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. شرکت AEM انتظار دارد درآمد این شرکت در سال جاری پس از یک سال موفق در سال ۲۰۱۸، زمانی که با رشد ۱۸ درصدی به ۲۶۲ میلیون دلار سنگاپور (۱۹۵ میلیون دلار) رسید، کاهش یابد.

 

شرکت Appen

 

این شرکت فناوری با توجه به استقبال هوش مصنوعی (AI) در میان شرکت¬ها و دولت¬ها، رشد خوبی داشته است. شرکت Appen دیتابیس هایی که توسط کارفرمایانش در حوزه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می شود را از طریق ۱ میلیون همکار فریلسنر خود ساخته و بروزرسانی می¬کند. Mark Brayan، مدیرعامل این شرکت می گوید «مشتریان ما نیاز مستمر به داده دارند.»

سود خالص Appen در سال ۲۰۱۸ سه برابر شده و به ۴۲ میلیون دلار استرالیا (۳۱ میلیون دلار) رسید و فروش آن نیز با رشد بیش از دو بر ابری به ۳۶۴ میلیون دلار استرالیا رسید. اگرچه اکثر این رشد ناشی از رشد طبیعی است ولی خریدهای این شرکت نیز در گسترش قابلیت های جدید، تاثیرگذار بوده است. این شرکت ۲۳ ساله در اواخر سال ۲۰۱۷ شرکت جستجوی خودکار Leapforce و در ماه مارس امسال نیز شرکت Figure Eight (فعال در حوزه یادگیری ماشین) را خریداری کرد. خرید شرکت Figure Eight باعث افزایش جذابیت خدمات Appen برای کارفرما‏های کوچکترش گردید.

 

گروه Dat Xanh

 

بزرگترین شرکت دلالی ملک ویتنام در سال ۲۰۰۳ توسط Loung Tri Thin احداث شد. Thin که در خانواده ای محروم به دنیا آمده، قبل از اینکه دلال ملک شود، به دوره گردی خیابانی، باربری و خرید و فروش برنج مشغول بوده است. گروه Dat Xanh که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آن Thin هست، در سال ۲۰۰۷ وارد حوزه ساخت و احداث ملک شد و در حال حاضر از ۲۸ پروژه در حال احداث در ۶۵۲ هکتار زمین برخوردار است. این شرکت حدود ۲ میلیارد دلار در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده است که شامل احداث آپارتمان های مقرون به صرفه برای جمعیت در حال رشد سطح متوسط ویتنام می باشد.

فروش شرکت با ۶۱ درصد رشد به ۵ تریلیارد دانگ (۲۰۲ میلیون دلار) در ۲۰۱۸ رسید، در حالیکه سود خالص شرکت با ۵۷ درصد رشد به ۱٫۲ تریلیارد دانگ رسید. بخش دلالی این شرکت در سال گذشته ۲۸,۰۰۰ خانه به فروش رسانده که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲۷ درصد رشد داشته و تقریباً نیمی از فروش گروه را به خود اختصاص داده است. شرکت Dat Xanh در تلاش است امسال نیز ۳۲,۰۰۰ خانه بفروش برساند تا رهبری خود در بازار دلالی مسکن ویتنام را به تثبیت برساند، در حال حاضر سهم بازار این گروه در ویتنام ۳۰ درصد می باشد.

 

شرکت EN-Japan

 

جمعیت کشور ژاپن به سرعت در حال تبدیل به جامعه¬ای مسن می¬باشد، همین امر باعث شده پیدا کردن افراد متخصص، فروش محصول و خدمات دشوارتر شود. ولی شرکت‏های استخدامی مانند En-Japan در این شرایط توانسته¬اند از طریق ارائه ابزارهای آنلاین برای مدیریت منابع انسانی شرکت ها، رشد خوبی بدست آورند. سود خالص En-Japan با رشد ۲۸ درصدی به ۸٫۱ میلیارد ین (۷۵ میلیون دلار) در سال رسید؛ این در حالی است که فروش آن با رشد ۲۰ درصدی به ۴۸٫۷ میلیارد ین رسیده است. تقاضا برای خدمات این شرکت همچنان در سطح بالایی خواهد بود، زیرا بازار کار این کشور بسیار رقابتی شده و تغییر شغل بین کارکنان ژاپنی فراگیر شده است.

با استناد به مرکز تحقیقات Yano مستقر در توکیو، پیش بینی می شود گردش مالی بازار استخدام و جستجوی نیروی انسانی در سه سال آینده ۲۷ درصد رشد داشته باشد و به ۴٫۷ میلیارد دلار افزایش یابد. مطابق با برنامه استراتژی منتشر شده در ماه می توسط شرکت En-Japan، در همین مدت، این شرکت انتظار دارد فروش و سود عملیاتی خود را ۲ برابر کند و سود سهام خود را ارتقاء دهد و قصد دارد سهام خود را بازخرید کند.

 

شرکت Eve Energy

 

بازار خودروی الکترونیکی در حال رشد چین باعث شده تولیدکنندگان باطری بزرگی نظیر BYD (با سرمایه گذاری Warren Buffett) و Contemporary Amperex Technology (تامین کننده شرکت Volvo) شکل بگیرند. شرکت Eve Energy قصد دارد به آنها ملحق شود و در میان ۳ تولید کننده برتر باطری خودروی الکترونیکی قرار گیرد، این شرکت در حال حاضر هفتمین شرکت برتر تولید باطری خودروی الکترونیکی است.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ در جنوب-شرقی شهر Huizhou تاسیس شده و فعالیت اولیه آن در حوزه تامین باطری¬های لیتیوم-یونی برای سیگار الکترونیکی و لوازم خانگی بوده است. فروش شرکت با رشد ۴۶ درصدی به ۴٫۳ میلیارد یوآن (۶۵۵ میلیون دلار) و سود خالص این شرکت با رشد ۴۱ درصدی به ۵۷۱ میلیون یوآن در سال ۲۰۱۸ رسید. این شرکت قصد دارد سرمایه¬گذاری حداقل ۱٫۴ میلیارد دلاری برای گسترش ۶ برابری ظرفیت تولید باطری های لیتیوم-یونی و Soft-pack انجام دهد و ظرفیت تولید خود را تا سال آینده به ۹ گیگاوات ساعت برساند. این گسترش کمک خواهد کرد تا به تقاضا و نیاز مشتریانی نظیر Daimler آلمان و Hyundai کره جنوبی رسیدگی شود.

 

شرکت Gallantt Ispat

 

این شرکت فعال در تولید فولاد در پرجمعیت ترین ایالت کشور هند یعنی Uttar Pradesh واقع شده است و تولیدات آن شامل آهن اسفنجی است که ماده خام تولید فولاد به شمار می رود. این شرکت، ۱۴ ساله توسط پدر و پسر مالک آن اداره می¬شود: C.P. Agarwal رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرایی است و پسرش Mayanak مدیرعامل شرکت است. فروش شرکت و سود خالص آن با رشد بیش از ۲ برابری به ترتیب به ۱۲٫۳ میلیارد روپیه (۱۷۶ میلیون دلار) و ۱٫۶۴ میلیارد روپیه در سال مالی که پایان آن ۳۱ مارس بود، رسیده است.

به غیر از کارخانه فولاد در Uttar Pradesh، شرکت Gallant Ispat یک نیروگاه برق و یک کارخانه آرد سفید نیز دارد. این شرکت قصد دارد برای افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید فولاد خود به ۶۶۰,۰۰۰ تن و ساخت امکانات جدید برای تولید گندله، ۱۱۳ میلیون دلار در ۲ سال آینده سرمایه گذاری کند. کارخانه گندله سودآوری شرکت را ارتقاء داده و در عین حال هزینه های تولید را کاهش می¬دهد.

 

شرکت Pentamaster

 

تقاضای در حال رشد برای سنسورهای هوشمند باعث شده شرکت Pentamaster برای سومین سال متوالی به لیست فوربز راه یابد. این شرکت در سال ۱۹۹۵ در شهر Penang در کشور مالزی توسط مهندسین Choon Bin Chuah (رئیس هیئت مدیره شرکت) و Tan Boon Teik (مدیر عامل شرکت) تاسیس شد.

فعالیت اصلی شرکت، ساخت تجهیزات مورد استفاده شرکت های فناوری برای آزمایش های کنترل کیفیت بر محصولات شان می باشد و تمرکز اصلی اش ساخت تجهیزات آزمایش برای سنسورهای هوشمند است، این شرکت توانسته با رشد نیاز به این سنسورها که در خودروهای الکترونیکی، موبایل-های هوشمند و کارخانه ها کاربرد دارد، رشد درآمدی خوبی داشته باشد. سود خالص شرکت با رشد ۱۴۰ درصدی به ۹۴ میلیون رینگت (۲۳ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۸ رسید، در حالیکه فروش آن با ۴۹ درصد رشد به ۴۲۲ میلیون رینگت رسید. با توجه به همه گیر شدن سنسورهای هوشمند، انتظار می رود، این شرکت همچنان به رشد خود ادامه دهد.

 

شرکت Power Wind Health

 

اپراتور باشگاه های Fitness Factory در کشور تایوان به دلیل علاقه شدید مردم آن به داشتن بدنی روی فرم، به کارخانه پولسازی تبدیل شده است. به استناد وزارت امور اقتصادی این کشور، پیش بینی می شود بازار حوزه سلامت و تندرستی تا سال ۲۰۲۵ به ۹ میلیارد دلار برسد؛ این بازار در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. آب و هوای بارانی و گرم تایوان باعث می شود خیلی از افراد برای ورزش به سالن های مسقف بروند.

شرکت ۱۳ ساله Power Wind Health از طریق پایین نگه داشتن قیمت ها (کمتر از ۴۰ دلار در ماه) توانسته افراد علاقه مند به سلامتی را جذب کند. سود خالص شرکت با ۶۲ درصد رشد به ۴۴۴ میلیون دلار تایوان (۱۵ میلیون دلار) و فروش شرکت با رشد ۳۲ درصدی به ۳ میلیارد دلار تایوان رسیده است. برای حفظ این روند، این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ باشگاه¬های ورزشی خود را از ۴۱ به ۸۰ باشگاه برساند. سخنگوی شرکت می¬گوید «فضاهای در حال رشد بسیاری داریم.»

 

شرکت United Paper

 

شرکت United Paper ظرفیت تولید خود را در تالیند در سال ۲۰۱۷ افزایش داد، دقیقاً زمانی که تقاضا برای محصولات ساخته شده از کاغذ کرافت در حال افزایش بود، این نوع کاغذ از کاغذهای بازیافتی و مواد اولیه ارزان قیمت تولید می شود. کارخانه تولید کاغذ کرافت (که برای تولید جعبه های کارتنی و سایر محصولات بسته بندی استفاده می شود) مستقر در بانکوک توانست سود خالص خود را ۲ برابر کند و به ۷۷۷ میلیون بات (۲۴ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۸ برساند، همچنین فروش شرکت با رشدی ۴۶ درصدی به ۳٫۷ میلیارد بات رسید.

این درآمد از رشد تقاضا در فروشگاه های آنلاین و شرکت های دلیوری (Delivery) بوجود آمده است. همزمان با تحریم واردات کاغذ قراضه و مقوا توسط چین در ژانویه ۲۰۱۸ که منجر به کاهش هزینه مواد اولیه برای تولید کاغذ کرافت گردید، حاشیه سود United Paper از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۲۱ درصد در سال گذشته رسید. این شرکت بطور عمده در بازار داخلی تایوان فعالیت می¬کند.

 

شرکت Unitest

 

این شرکت تولیدکننده تجهیزات تست چیپ الکترونیکی توانسته از بازار نیمه رساناها در ۳ سال گذشته درآمد خوبی کسب کند. مشتری اصلی این شرکت، SK Hynix (رتبه دوم در تولید چیپ الکترونیکی در دنیا بر اساس میزان فروش) می باشد. سود خالص آن با رشد ۲ برابری به ۵۲ میلیارد وون (۴۸ میلیون دلار) و فروش آن با رشد ۶۷ درصدی به ۲۸۲ میلیارد وون در سال ۲۰۱۸ رسید.

این شرکت توسط Kim Jon-hyun (محقق ارشد Samsung Semiconductor) در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است. UniTest اولین شرکتی بود که امکانات بومی تست چیپ الکترونیکی در کره جنوبی را توسعه داد. این امکانات وظیفه تست و شناسایی خطاهای چیپ های الکترونیکی را به عهده دارد، و اطمینان حاصل می کند که قبل از ارسال به مشتری این چیپ های الکترونیکی در تنظیمات اصلی خود بطور صحیح کار کنند. اگرچه در اواخر ۲۰۱۸، تقاضا در صنعت نیمه رساناها رشد کمتری داشت، ولی به نقل از نماینده شرکت، UniTest انتظار دارد با راه اندازی محصولات جدید خود و امضاء قرارداد با مشتریان جدیدش در آمریکا و ژاپن، سودآوری بیشتری در نیمه دوم سال داشته باشد.

روش شناسی

برای تهیه این فهرست، ابتدا شرکت¬های تجاری عمومی با گردش مالی سالانه بین ۵ میلیون دلار تا ۱ میلیارد دلار در منظقه آسیا در نظر گرفته شدند. در میان ۱۹,۰۰۰ شرکت کاندید، حدوداً ۱,۴۰۰ شرکت موفق شدند از معیارهای ارزیابی ما در خصوص سودآوری، رشد و میزان بدهکاری معقول عبور کنند. فهرست ۲۰۰ شرکتی ما (که رتبه بندی نشده است) بیشترین فروش و درآمد را بر اساس سهم رشد در سال مالی اخیر و دوره ۳ ساله و همچنین بیشترین رشد میانگین سود سهام را در دوره یک ساله و پنج ساله داشته اند. شرکت هایی که موضوعاتی نظیر حسابرسی مشکوک، مشکلات مدیریتی یا مشکلات حقوقی داشته اند از این فهرست خارج شده اند. فهرست نهایی ۲۰۰ شرکتی به واقع شرکت های منتخب و شایسته برای قرارگیری در این فهرست هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *