قوی تر از دیروز باشید : چگونه می توان بهره­ وری در کار را افزایش داد ؟

توسط:
فوربس فارسی

 

سه شنبه بعد از ظهر است، از استراحتی کوتاه برگشته اید و انتظار دارید انرژی ای دوباره گرفته باشید. به سراغ میز تفکر می روید و زمان برگشتن به ادامه ی کار است. ذهن تان به شما فرمان قدرت می دهد اما بدن تان خسته و خمیده است.

متوجه شده اید که این رفتار به یک روند روزانه و پی در پی تبدیل شده است و روشن است که به لحاظ ذهنی در یک گودال گیر کرده اید و فقط آرزو می کنید هفته پایان یابد.

اگرچه داشتن تنش، طبیعی است و شما می دانید که این احساس آنقدرا هم بزرگ نیست ولی در جهت رفع آن اقدامی باید صورت گیرد. درست همانطور که یک لامپ برق به مرور زمان می سوزد، ما نیز به طور منظم نیاز به نگهداری از خود داریم. اغلب، یک روز مرخصی گرفتن به نظر غیرممکن می آید زیرا هیچ چیز آرامش بخشی نمی تواند شما را از فکر کردن به حجم کاری تان دور سازد.

بنابراین، برای تعطیلات آخر هفته صبر می کنید و فقط آنقدر که بتوانید به کار بازگردید استراحت می کنید و تجربه ی نا امیدی و خستگی ذهنی را دوباره تجربه می کنید.

اگر در چنین موقعیتی قرار دارید، در ادامه چند ترفند ارائه شده است که در طول روز می توانید آنها را امتحان کنید و خود را برای داشتن محیط کاری مولد تشویق کنید:

 

  • روابط اجتماعی داشته باشید و شبکه ی خود را شکل دهید:

وقتی در این سن دائم سرتان در کتاب ها باشد به راحتی فراموش می کنید که اطراف شما پر از مردم است، نه فقط همکارانی که برای انجام کارهایشان به دفتر می آیند و شب برای استراحت به خانه می روند و مجددا تکرار این روند.

مهم است که در زمان استراحت خود با همکاران تان ارتباط برقرار کنید، زیرا این کار به شما کمک می کند تا با جهان در ارتباط باشید و موارد را از دیدگاه دیگران نیز ببینید.

به همین ترتیب، افرادی را جستجو کنید که پر شور هستند و می توانند به شما کمک کنند تا افق فکری تان را گسترش دهید. نه تنها اینکه ساختن شبکه ای برای خود، عنصری ضروری برای حرفه تان به حساب می آید ، بلکه ارتباط برقرار کردن (با هرکسی که می خواهید) می تواند در طولانی مدت به صورت شخصی و حرفه ای به شما نفع برساند.

در نهایت، هر کدام از ما در کسب و کاری مشغول هستیم و ایجاد ارتباطات حیاتی در محل کار، ما را در مسیر حرفه ای مان حرکت می دهد و کمک می کند تا احساسی عمومی از رفاه را کسب کنیم.

 

  • بر احساسات خود تکیه نکنید و هر چیزی را با ارزش ظاهری اش بپذیرید:

داشتن ارتباط بسیار حیاتی است. هرگز نمی توانید فرض کنید که بقیه ی افراد هم به شیوه ی شما فکر می کنند.

مردم اغلب برای شان سوء تفاهم پیش می آید. وقتی همه چیز برای شان روشن نیست، شروع به تجزیه تحلیل بیش از حد می کنند. شما نمی خواهید تصور کنید که کسی مقصودش را پنهان کرده است چه آن انتقاد باشد و چه اعطای وظایف.

ما همگی باید “پذیرش نظرات و انتقادات را با ارزش ظاهری شان” تمرین کنیم.

ذهن خود را باز نگه دارید، تمام نظرات را بشنوید و نگذارید به صورت شخصی بر شما اثر بگذارند.

 

  • استراحت و وقفه ضروری است. به یاد داشته باشید که حتما از آنها استفاده کنید:

همه ی ما به زمان هایی جهت تفکر و وقفه نیاز داریم تا از عهده ی وظیفه ای که به ما محول شده است برآییم.

ما سعی می کنیم قبل از پایان یافتن روز، وظایف مان را با سرعت به اتمام برسانیم. اما برای لحظه ای گام برداشتن را فراموش کنید. اگرچه ممکن است این کار زمانیکه بسیار مشغول کار هستید، دشوار به نظر برسد اما وقفه برای حفظ بهره وری ضروری است. علاوه بر تعاملات با همکارانتان، کمی در آن اطراف پیاده روی و یا مدیتیشن کنید.

اگر به شدت خسته هستید و نوشیدن قهوه یا چای برای تان کافی نیست، ثابت شده است که یک خواب نیمروزی کوچک به افزایش هوشیاری و عملکردتان کمک می کند.

جهت تعیین اهداف روزانه تان می توانید برای یک پیاده روی کوتاه بعد از ظهر از دفترتان خارج شوید. برنامه های بسیاری وجود دارند که می توانید از آنها جهت پیگیری مقصد مورد نظر و تعداد گام های برداشته شده در طی روز استفاده کنید.

اگر کارتان به نحوی است که به حضور دائم تان در طول روز نیاز دارد، یک هدف واقع بینانه تعیین کنید.

( کارشناسان توصیه می کنند که روزانه حداقل ۱۰،۰۰۰ قدم بردارید)

 

  • روزی را به سلامت روانی خود اختصاص دهید:

کسب احساس بی علاقگی یا گیجی در طی زمان مسئله ای شایع است. صرف نظر از آن اگر به نقطه ای رسیده اید که کارتان باعث تحلیل رفتن زندگی و پایین آمدن سطح بهره وری تان شده است، مهم است که یک روز را مرخصی بگیرید.

مدتی کار نکردن برای سلامت ذهنی و جسمی شما ضروری است زیرا این کار باعث افزایش بهره وری و خلاقیت می شود. درحالیکه به صورت مستقیم بیان نمی شود اما مسئولیت های شما شامل رفاه حال خودتان نیز می شود و آخرین چیزی که می خواهید این است که خستگی ذهنی تان منجر به لغزش و یا انجام کاری اشتباه شود.

تمرین عادت های مثبت در محل کار و توانایی شارژ باتری تان، منجر به بالا رفتن بهره وری و شادی عمومی تان خواهد شد.

احساس تازه ای خواهید داشت و دیگر آمادگی بلند شدن از جایی که نشسته اید را دارید. اما این بار با اعتماد به نفس و انگیزه ای بیشتر ، بنابراین دفعه ی بعدی که همچنین احساسی به سراغ تان آمد و باعث توقف تان شد، اجازه ندهید این افکار ناخوشایند باقی بمانند و متعهد به ایجاد تغییراتی موثر شوید.

به خاطر داشته باشید که در بلندمدت رفاه خود را اولویت بندی کنید و در حالی که اهداف کوتاه مدت تان را به دست می آورید، ساختن روابطی معنی دار به شما اجازه می دهد تا زمانی که نیاز دارید بتوانید کمی تنفس کنید و با ذهنی روشن و آماده به کار برگردید.

 


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *