مراقب باشید شرکتتان از میان نرود: درسی قانونی از ممنوعیت سیگار الکترونیکی

توسط:
فوربس فارسی

 

ماه گذشته، دولت ترامپ تحریمی بر سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار و چسب‌های نیکوتین در آمریکا وضع کرد. این تصمیم در پاسخ به شش مرگ و ۱۳۰۰ بیماری که گمان می‌شد با سیگارهای الکترونیکی و افزایش حداکثری مصرف آن در میان نوجوانان ارتباط داشته باشد، اتخاذ شد.

به گفته‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (F.D.A)، مصرف سیگارهای الکترونیکی در میان دانش آموزان دبیرستانی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، ۷۸% افزایش داشته است (افزایش از ۱۱٫۷% تا ۲۰٫۸%) و فشار برای انجام اقداماتی نسبت به آن وجود دارد.

این صنعت نگران است که تمامی دستاوردهایش از میان بروند، زیرا این تحریم ضربه‌ی سختی به بازارشان خواهد زد. چه این شرکت‌ها استحقاق آن را داشته باشند چه نه، این اتفاق، مثالی کلاسیک از ریسک قانونی است و می‌توان درس‌های آموخته شده از آن را در صنایع دیگر نیز به کار گرفت.

نظارت قانونی روز افزون بر صنعت در حال رشد سیگارهای الکترونیکی باید در نظر گرفته می‌شد. هر کسب و کاری که به تولید و فروش این محصولات مشغول است، باید این موضوع را پیش بینی می‌کرد و از آن دانش برای تهیه‌ی برنامه‌ای نسبت به آن استفاده می‌کرد.

این موضوع برای بازیگران بزرگ این صنعت به معنای تعهد قانونی و تغییر بازاریابی یا محصول است که اکنون شاهد این موارد هستیم. تنوع محصول برای فعالان کوچک، مانند فروشندگان، استراتژی مهمی به شمار می‌رود تا همه‌ی فروش به یک سری از محصولات وابسته نباشد. واضح است که کسب و کارهای کوچک نسبت به این ریسک‌ها آسیب پذیرترند، زیرا منابع کمتری را در اختیار داشته و کنترل کمی بر محصول دارند.

یک استراتژی معمول برای نظارت بر این فرایند این است که گاهی اوقات، رهبری باتجربه را از یک صنعت مشابه استخدام کنید تا به شما در چالش‌های قانونی کمک کند. اگر رهبر کنونی اقدامات لازم را انجام نداده یا تجربه‌ی کافی در مدیریت بحران ندارد، انجام این تغییرات سازمانی ضروری خواهد بود.

شرکت “Juul Labs” اعلام کرد که مدیر عامل جدیدش به نام K.C. Crosthwaite از کار در غول تنباکو، یعنی “آلتریا ” تجارب زیادی کسب کرده و قطعاً درس‌های فراگرفته از کتاب راهنمای قانونی آن‌ها را به کار خواهد گرفت.

 

 

بسیاری از شرکت‌ها به محصولاتی متکی هستند که نیازمند تاییدیه‌ی قانونی هستند و به همین دلیل باید تغییرات قوانین مرتبط را با دقت نظارت کنند. هر شرکتی که توسط F.D.A کنترل می‌شود، باید بداند چه تغییراتی ممکن است به وجود بیایند و سپس محصولاتش را با آن‌ها تطبیق دهد.

محصولات دیگری که اخیراً تحت تاثیر اقدام F.D.A قرار گرفته‌اند، شامل طرحی برای تضمین بی‌خطر بودن ضد آفتاب و ممنوعیت استفاده از مواد آنتی باکتری تری کلوسان می‌شوند که این ماده معمولاً در محصولاتی از ضدعفونی کننده‌ی دست گرفته تا خمیر دندان به کار می‌رود.

صنایع دیگری که تحت بررسی عمومی هستند و باید از ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی درس گرفته و آن را در تنظیم قوانینشان به کار گیرند، عبارتند از: شرکت‌های نفتی (پیش از اینکه مجبور شوند با فشار از جانب گِرِتا تانبرگ به فعالیتشان پایان دهند)، ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال (اطلاعیه‌ی ارز لیبرای فیسبوک ناپایدار به نظر می‌رسید و بسیاری از شرکا آن را نمی‌پذیرند) و البته صنعت برادر سیگارهای الکترونیکی، یعنی ماری جوانا (فضا برای Pax Labs بسیار مبهم است).

تغییر قانونی، فرایند پیچیده‌ایست که اشکال متنوعی دارد. علاوه بر تغییرات در سطح دولت، ایالت‌ها نیز اقداماتی را برای مقابله با بحران سیگارهای الکتریکی موجود انجام داده‌اند؛ از جمله ایالت‌های نیویورک، میشیگان، نیوجرسی، ماساچوست و کالیفرنیا. موافقت با قوانین ایالتی علاوه بر قوانین فدرال، همه چیز را بیش از پیش برای شرکت‌ها پیچیده می‌کند.

 

 

احتمالاً شرکت Juul Labs در حال تغییر رویه است تا بر رشد بازارهای بین المللی مانند چین و پرتغال تمرکز کند که این کار فقط برای مدت کوتاهی نتیجه بخش خواهد بود، اما به احتمال زیاد کشورهای دیگر نیز قوانین جدیدی را وضع کنند.

مصرف کنندگان بازارهای دیگر می‌توانند داستان ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی در ایالات متحده را تنها با چند کلیک دنبال کنند و احتمالاً به زودی از دولت‌هایشان توقع اقدامات مشابهی را خواهند داشت. در دنیای کنونی که همه چیز با یکدیگر در ارتباط است، داشتن استراتژی‌های متعدد بحران برای بازارهای مختلف، تقریباً غیرممکن خواهد بود، زیرا همه در هر جایی که باشند می‌توانند صدایتان را بشنوند. شرکت NBA یا اپل را ببینید که با فشار از جانب دولت چین و فعالان بر سر شرایط هنگ کنگ، چگونه عمل می‌کند. ریسک قانونی یک چیز است، اما ریسک سیاسی نیز تهدیدی عظیم و رو به رشد برای کسب و کارهاست و در سال ۲۰۲۰ قطعاً افزایش خواهد یافت.

به طور کلی، شرکت‌ها به دو دلیل تغییرات بزرگ ایجاد می‌کنند: چون مشتریانشان آن را می‌خواهند یا قانون گذاران خواستار آن هستند که معمولاً ترکیبی از این دو رخ می‌دهد. بهترین شرکت‌ها این درخواست‌ها را پیش بینی کرده و اقداماتی را انجام می‌دهند تا پیشتر از آن‌ها باشند. چه ریسک‌های قانونی یا تغییراتی در سلیقه‌ی مصرف کنندگان صنعت شما به وجود آمده‌اند؟ سعی کنید جلوتر از آن‌ها باشید وگرنه با شکست مواجه خواهید شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *