مرز جدید برای گوشت های گیاهی

توسط:
فوربس فارسی

 

رستوران A&W کانادا اولین رستوران زنجیره ای در سرزمینهای محدوده قطب شمال است که برگرهای Beyond را به منوی غذای خود اضافه میکند.

گسترش گوشت های گیاهی، که تا چندی قبل به نظر محصولی در رمانهای علمی تخیلی می آمد، به منو برخی رستورانهای بسیار بزرگ در آمریکا، گواهی است بر اینکه ترندهای غذا با چه سرعتی قادر به تحول است. طی سال گذشته، سردمداران این گروه محصولی، Impossible Foods و Beyond Meat که سازنده “گوشت” و “مرغهایی” به نظر واقعی از پروتیٔین نخود، گندم و سیب زمینی هستند، موفق شده اند برگرهای خود را در منوی غذای رستورانهای TGI Fridays ،Umami Burger ،White Castle و Bareburger قرار دهند.

این فهرست قرار است بلندتر شود، پنج شنبه گذشته Beyond Meat اعلام کرد که از مورخ ۹ جولای، برگرهای این شرکت در منوی تقریبا ۱,۰۰۰ رستوران A&W کانادا موجود خواهند بود.

این خبر به معنای نقطه عطفی برای هر دو شرکت است: A&W کانادا اولین رستوران زنجیره ای در سرزمینهای محدوده قطب شمال است که برگر Beyond (که در آنجا به آن برگر Beyond Meat نیز گفته میشود) را عرضه میکند، و از آنجایی که A&W کانادا (که نهادی مستقل از A&W آمریکا است) دومین رستوران برگر زنجیره ای بزرگ کانادا است، این حرکت را میتوان بعنوان بزرگترین شراکت خدمات غذایی تا به امروز برای شرکت Beyond Meat در نظر گرفت.

Ethan Brown، موسس و مدیر عامل Beyond Meat در مصاحبه ای تلفنی به مجله Forbes میگوید: «ما همیشه به دنبال عرضه این محصول به افراد بیشتری بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا موقعیت جغرافیاییشان بوده ایم. ما میخواهیم تا در بیشترین مکانهای ممکن حضور داشته باشیم. بودن در رستورانهای A&W کانادا قدمی برای رسیدن به این هدف است.»

پس از عرضه ۹ جولای در A&W، برگرهای Beyond در بیش از ۱۰,۰۰۰ رستوران و مکانهای عرضه خدمات غذایی در آمریکای شمالی حضور خواهند داشت. به نقل از Brown، این رقم بعلاوه حضور کلی این شرکت در فروشگاه های زنجیره ای مثل Kroger و فروشگاههای آنلاین مثل AmazonFresh، باعث میشود حضور Beyond Meat در سراسر قاره به بیش از ۳۰,۰۰۰ نقطه خورده فروشی یا عرضه خدمات غذایی برسد.

اگرچه بازار کانادا بطور خاص دوستدار گوشتهای گیاهی است – تحقیقات اخیر شرکت Mintel نشان میدهد بیش از نیمی از کاناداییها (۵۳ درصد) جایگزینهای گوشت را مصرف میکنند و تقریبا یک پنجم آنها (۱۸ درصد) این مصحولات جایگزین را هفته ای چند مرتبه مصرف میکنند – Brown اراده شرکت A&W برای دادن فرصتی در این مقیاس بزرگ به افزایش آیتم غذایی به منو را ستایش مینماید.

با اشاره به این موضوع که در فضای رستورانهای فست فودی یا غذاهای سریع، معمولا در خصوص افزودن آیتم به منو رویکرد محافظه کارانه ای، به دلیل دشواری اعمال تغییر گسترده به تمام شعب، اخذ میشود، Brown میگوید «A&W به اندازه کافی نگاه به آینده دارد و به اندازه کافی ترقی خواه است که گفته اند انجام این کار منطقی است، زیرا میخواهند پیرامون سلامت و پایداری پیامی ارسال کنند.»

مدیر عامل Susan Senecal ،A&W با نظر Brown موافق است. او به مجله Forbes گفت که شرکتش «سالها است» به دنبال ایجاد تغییر در محصولات عرضه شده اش بوده، ولی هرگز حاضر نبوده چیزی که با برندش همخوانی ندارد را اضافه کند.

او میگوید: «این چیزی است که ما مدتی است در بازار به دنبال آن هستیم، و با طعم، مزه، خوشمزگی و «برگری بودن» محصول Beyond شوکه شدیم. و برای همین سریع اقدام کردیم تا آن را برای کاناداییها بیاوریم.»

کاناداییها میتوانند برگر Beyond Meat را با مبلغ ۶٫۹۹ دلار بخرند و یا به ازای ۱٫۴۹ دلار اضافی، گوشت Beyond را با گوشت هر برگری از A&W تعویض کنند.

اگرچه A&W برگر سبزیجات (و همچنین در حال حاضر بطور محدود برگر ماهی) عرضه میکند، هیچ یک از مدیران عامل، Senecal و Brown، فکر نمیکنند که اضافه کردن برگری گیاهی (ولی «خوشمزه») باعث بروز جنگ فروش میان برگر سبزیجات و برگر شبه-گوشتی ساخته شده از پروتیٔین سبزیجات گردد.

Brown میگوید: «بعنوان یک انسان، ما ارتباط خاصی با گوشت داریم و من هم روزی را تصور نمیکنم که مردم بگویند «من از بافت و طعم و تجربه گوشت، خوشم نمی آید.» و ادامه میدهد که هدفش درست کردن چیزی است که از گوشت گوساله پایدار تر باشد، از پروتیٔین گوشت سالم تر باشد، ولی “همان تجربه حسی که میخواهند” را داشته باشد.

زمان نشان خواهد داد که آیا برگر Beyond Meat همان تجربه حسی است که مشتریان در سراسر کانادا میخواهند. ولی Brown بابت این موضوع نگران نیست. او میگوید: «بزرگترین مشکل ما تا امروز افزایش تولید است. ما غرق در تقاضا هستیم.»

به گفته Beyond Meat، آنها قصد دارند تا پایان تابستان برگرهای Beyond را به بیش از ۵۰ کشور دنیا در شش قاره برسانند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *