مشکلات تحریم و تاثیرات منفی آن بر هواوی تمامی ندارند

توسط:
فوربس فارسی

کمپانی هواوی رسما تایید کرد که ورودش به لیست سیاه تجارت ایالات متحده و متعاقبا حذف برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل از دستگاه‌هایش، تاثیرات منفی محسوسی داشته و متاسفانه هنوز راه‌حلی وجود ندارد. این غول فناوری چینی تلاش کرد با ارائه راهکارهای جایگزین، محدودیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمندش را تا حدی کاهش دهد.

علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، ظاهرا هیچ‌کدام از این راهکارها موفقیت‌آمیز نبوده و سیستم عامل بومی هواوی نیز حداقل چند سال تا تکامل یافتن فاصله دارد! هواوی تایید کرده که فعلا هیچ راه‌حل قطعی و کارآمدی نداشته و این قطعا هم برای کاربران و هم کمپانی هواوی، خبر بدی به حساب می‌آید که بدون شک بر روی میزان فروش بین‌المللی محصولات این برند چینی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از ماه می که ایالات متحده کمپانی هواوی را به لیست سیاه تجاری خود منتقل کرد، دسترسی این تولیدکننده به زنجیره‌های تامین آمریکایی‌اش محدود و در برخی موارد قطع شد. به همین دلیل، هواوی برای کاهش اثرات تحریم تلاش کرد تا زنجیره‌های تامین آمریکایی خود را با گزینه‌های دیگری در بازار جایگزین کند. اما تصمیم گرفت همچنان از سیستم عامل اندروید در گوشی‌های هوشمندش استفاده کند، هر چند که مجبور باشد محدودیت‌های زیادی در به‌کارگیری سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را به جان بخرد!

به نظر می‌رسد هواوی امیدوارانه به دنبال کاهش سطح تحریم‌ها و بهبود روابط سیاسی دولت چین و ایالات متحده بود که در نهایت باعث کاهش محدودیت‌روابط تجاری بین خود و شرکت‌های آمریکایی شود. متاسفانه تا به این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده و هیچ اثری از سازش یا اعمال تخفیف از سوی طرف آمریکایی دیده نمی‌شود. به هر حال، براساس اطلاعات منتشر شده، ظاهرا هواوی قصد دارد به زودی دیداری با رئیس جمهور ترامپ داشته باشد.

تمام این حواشی درست زمانی ایجاد شدند که این کمپانی قصد عرضه خانواده جدید و قدرتمند میت ۳۰ را داشت. در حالی که هواوی باید بر روی توانمندی‌‌ها و نوآوری‌های بی‌شمار در زمینه دوربین، پردازنده و نمایشگر به کار رفته در این گوشی‌های هوشمند تمرکز می‌کرد، اکنون باید به سوال مهم کاربرانی جواب دهد که هیچ‌کدام از راهکارهای جایگزین هواوی برای ارائه سرویس‌های گوگل را نمی‌پسندند. این موضوع باعث شده تا گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده عالی سری میت ۳۰ در بازارهای اصلی و مهم خارج از چین، احتمالا فروش بسیار ضعیفی را تجربه کنند.

تعداد کاربران اندروید در اروپا و منطقه جنوب شرق آسیا بسیار زیاد بوده و حتی سرپرست بخش توسعه محصول هواوی نیز این موضوع را تایید کرده است. این کاربران سالهاست به استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های کاربردی گوگل عادت کرده‌اند.

پس از اینکه تحریم هواوی رسما اعلام شد، ریچارد یو، ریاست این کمپانی یک سیستم عامل بومی تحت عنوان HarmonyOS را معرفی کرد. وی مدعی شد که این سیستم عامل به زودی جایگزین اندروید شده و می‌تواند اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران را اجرا کند. اما این موضوع تنها یک فریب تبلیغاتی بود! در واقع سیستم عامل هارمونی تنها برای دستگاه‌های IoT بزرگ‌تر و البته ساده‌تری مانند تلویزیون‌های هوشمند توسعه یافته است.

سرپرست بخش توسعه محصول هواوی تایید کرد که با فرض اینکه توسعه یک جایگزین مناسب برای پلتفرم اندروید امکان‌پذیر باشد، این کار چند سال طول خواهد کشید. وی ادامه داد که هواوی به دنبال راهکارهایی برای جایگزینی اکوسیستم اندروید است اما در حال حاضر بهترین انتخاب همان اندروید اپن سورس است، حتی اگر مجبور شویم سرویس‌های مهمی مانند پلی‌استور و میلیون‌ها اپلیکیشن موجود در آن را به کاربران ارائه ندهیم.

اگرچه فشار تحریم‌ها در ماه نوامبر حتی بیشتر از قبل نیز می‌شود، اما هواوی در هفته گذشته گزارش مالی بسیار خوبی را ارائه کرد. این کمپانی در سه‌ماهه نخست سال جاری مجموعا ۸۵ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تقریبا ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. این تولیدکننده چینی بالغ بر ۶۰ قرارداد راه‌اندازی فناوری ارتباطی ۵G را با اپراتورهای مطرح در سطح جهان به امضا رسانده و مجموعا ۱۸۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند فروخته است. اما از سوی دیگر، اکثر این گوشی‌های هوشمند یا پیش از تحریم‌ها فروخته شده‌اند و یا بازار چین را هدف گرفته‌اند.

با کاهش فروش دستگاه های هواوی، گوگل ده ها میلیون مشتری خود در پلتفرم اندروید را از دست می دهد، از سوی دیگر گوگل برای جبران این موضوع به سامسونگ و محصولاتش وابستگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

 به هر حال، هواوی هنوز هم امیدوار است پکن با دولت ایالات متحده به نوعی کنار آمده و فشار تحریم‌ها کاهش پیدا کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *