مهم ترین سوالی که در یک مصاحبه کاری از شما می پرسند

توسط:
فوربس فارسی

 

امروزه جویندگان کار مزیت بزرگی در بازار کار دارند که این جریان از رکود بزرگ و افزایش بیکاری ناشی شده است. اقتصاد امروز به خوبی کار می کند و بیکاری رو به کاهش است. الان دیگر نوبت شماست!

اگر در کاری گیر کرده اید که دیگر برای شما چالش برانگیز نیست یا در شرکتی کار میکنید که دیگر به شما ارزش نمی دهد، وقت آن رسیده است که خود را برای رقابت جهت کسب بهترین موقعیت بعدی آماده کنید.

به گزارش Kristen Bahler فرصت های شغلی تمام وقت موجود در بازار کار بخصوص برای سطوح کارکنان نیمه ارشد (در سال ۲۰۱۷) بالا بوده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ بهترین بازار کار دیده شده در طی این سال ها ایجاد شود.

قبل از وارد شدن به این جریان باید بدانید در حالی که شبکه سازی و داشتن یک رزومه خوب ممکن است شما را به مصاحبه شغلی برساند، اما پاسخ هایی عالی به سوالات مصاحبه کننده، می تواند دستیابی به آن شغل را برای شما به ارمغان آورد.

به این ترتیب، بسیار مهم است که در خصوص آنچه امروزه برای شرکت ها اهمیت دارد بیشتر بدانید. شرکت ها و سازمان های موفق آنهایی هستند که از استخدام افرادی که دائما در خصوص هرگز شکست نخوردن خود حرف می زنند، اجتناب می کنند.

مدیران استخدام در این گونه سازمان ها دیگر می دانند که برای استخدام افراد موفق، باید در خصوص شکست های آن ها جویا شوند و سپس بر پاسخ ها تمرکز کنند.

مهمترین سوال مصاحبه:

مهمترین سوالی که یک مصاحبه کننده از شما می پرسد این است که ” اخیرا با چه شکست هایی مواجه شده اید؟ ”
این یک سوال قدرتمند است و به مدیران استخدام بینشی عالی از توانایی و تمایل کاندید ها به نوآوری و انطباق می دهد.
این سوال را می توان از راه های مختلفی پرسید که در ادامه اشکال مختلف پرسش آن را خواهید آموخت.

ما رهبران و اعضای تیم هایی را می خواهیم که با ابهام و تغییر، احساس راحتی می کنند و تمایل و توانایی پذیرش انطباق با آن را دارند. به منظور استخدام رهبران و افرادی با عملکرد عالی و اینچنین ویژگی ها، بایستی کاندیدها را بهتر ارزیابی کنیم و ببینیم آیا آن ها تمایل به قبول شکست به عنوان یک گزینه را دارند یا خیر.
افرادی که از شکست، بیش از حد می ترسند به احتمال زیاد نمی توانند پتانسیل خود را درک کنند، زیرا در حقیقت حتی می ترسند عمل کنند. وقتی شخصی سعی می کند بیش از حد کامل باشد، مجبور می شود بیش از حد ریسک گریز هم باشد.

بهترین مصاحبه کننده ها موفقیت را به وسیله ی ارزیابی شکست تعیین می کنند:

در گذشته مدیران استخدام می گفتند که رهبران خلاق و نوآور را می خواهند و سپس با پرسش سوالاتی که صرفا بر روی موفقیت متمرکز بود، نیروی جدید را استخدام می کردند. برای شکستن این چرخه، ما متوجه شدیم که نیاز به اضافه کردن سوالات رفتاری در خصوص شکست (حداقل یک مورد) و توجه ویژه به پاسخ هایی که دریافت می کنیم داریم.

من معتقد هستم لحظه ای که تصمیم می گیریم شکست یک حقیقت است نه یک گزینه، در واقع تصمیم می گیریم که موفقیت نیز صرفا به دلیل ایده های ابتکاری، تفکر خلاق و گزینه های خارج از جعبه ای که در فرهنگ ترس و کمال خاموش می شوند نیست.
اگر واقعا می خواهید جسور باشید، تفکرات خارج از جعبه داشته باشید و برای تغییرات آماده شوید. باید قبول کنید که شکست یک گزینه است و فرهنگ سازمانی ای ایجاد کنید که از تغییرات حمایت کند. در حقیقت افرادی که از شکست نمی ترسند، رشد خواهند کرد و اجازه می دهند تا استعدادهایشان شکوفا شود. این افراد تمایل دارند خارج از خطوط را رنگ کنند.

هنگامی که افراد در کمال و وسواس غرق نمی شوند، آزاد هستند تا به همان اندازه که فکر می کنند، بدرخشند. این آزادی باعث می شود افراد تمایل بیشتری به داشتن استراتژی و تفکر داشته باشند و به اندازه کافی برای ارائه ی آنچه استخدام شده اند خلاق باشند.
چرا در مصاحبه ها، سوالات شکست خیلی مهم هستند؟!

رهبران موفق با فراهم کردن فضا، فرهنگ و چشم انداز جهت پرورش و رشد استعداد و ایده های متنوع، رهبران موفق دیگری را پرورش می دهند. ما بارها و بارها برای توسعه و یافتن این استعداد عالی و دوری از چشم اندازهای ناکارآمدی که باعث قوانین ترس برانگیز و کشنده ی ایده های نوآور می شوند، از همه ی مشکلات گذر کردیم. رهبران دیگر متوجه شده اند که کارکنان کمال گرا و ریسک گریز در تیم کمتر ابتکار و خلاقیت دارند.

کارفرمایان جدید شما می خواهند بدانند که اخیرا با چه شکست هایی مواجه شده اید. پاسخ شما به این سوال، باعث می شود تا مصاحبه کننده به درک مناسبی از میزان تمایل شما به وفق پذیری، تغییرات، جسارت و نوآوری برسد. این خصوصیات برای پیشرفت و رشد سازمانها و تیم های بزرگ ضروری است!
بزرگترین رهبران نشان داده اند که آنها بیشتر علاقه مند به موفقیت در موارد بزرگ هستند و اینگونه مورد انگیزش قرار می گیرند تا ترس از شکست.این افراد بازی می کنند تا ببرند به جای اینکه امیدوار باشند که نبازند و این ها افرادی هستند که ما می خواهیم به تیم های خود اضافه کنیم.

مراقب باشید! سوال “شکست” را می توان از راه های مختلفی پرسید:
به جای اینکه مستقیما از شما بپرسند “اخیرا با چه شکست هایی مواجه شده اید؟” مصاحبه کننده ممکن است این سوال را به صورت اشکال مختلفی بپرسد. در ادامه برخی از

نمونه سوالات “شکست” و یا بیاناتی که شما باید آماده پاسخ به آنها باشید آورده شده است:

• اخیرا با چه شکست هایی مواجه شده اید و پیامد آن برای شما، تیم و سازمان شما چه بوده است؟
• هنگامی که بر روی پروژه ای کار می کردید و نتایج تعیین شده از قبل محقق نمی شد، چه احساسی داشتید و چه کاری در رابطه با آن انجام می دادید؟
• از زمانی که شما یا تیم تان به اهداف تعیین شده دست پیدا نکردید مثالی بزنید و بگویید چه اتفاقی افتاد و چرا؟
• نظر شما در رابطه با تغییر برنامه ها و عوض شدن اولویت ها پس از تعیین شدن برنامه ی پروژه، چیست؟
• در چه شرایطی تفکرات، فرآیندها یا ایده های جدیدی را به یک استراتژی یا تکنیکی که قبلا موفقیت آن ثابت شده است، ترجیح می دهید؟ نظر شما در رابطه با درخواست تفکرات، فرآیندها یا ایده های جدید چیست؟
• آخرین باری که از قضاوتتان برای به کار بردن رویکرد یا روشی کاملا جدید یا متفاوت بر یک پروژه یا فرآیند استفاده کرده اید چه زمانی بود؟ چه نتایجی داشت و چه احساسی نسبت به آن داشتید؟

آماده ی پاسخ به این نوع سوالات باشید. مصاحبه کننده های خوب اغلب از یک یا چند مورد از این سوالات در مصاحبه استفاده می کنند تا میزان تمایل فرد به یافتن و اعمال ایده های جدید و متفاوت را ارزیابی کنند و ببینند که آیا او به اندازه کافی با شکست راحت است تا برای انجام کارهایی متفاوت تلاش کند و یا حتی تکنیک های بهبود مستمر را اعمال کند یا خیر.

مهم است که توجه داشته باشید شکست، به خودی خود- و بدون یادگیری از آن – ممکن است چیز خوبی نباشد اما ترس از شکست خوردن حتی اگر نیازی نباشد چیزی جدید را امتحان کنید – مقاومت کامل در برابر تغییر و اجتناب از هر گونه خطر – در واقع شکست محسوب می شود و این نوع از شکست غیر قابل قبول است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *