نگاه کردن به گوشی مانند خمیازه کشیدن مسری است!

توسط:
فوربس فارسی

اگر در یک جمعی به گوشی خود نگاه کنید تقریبا نیمی از حاضرین در آن جمع ظرف ۳۰ ثانیه گوشی خود را چک می‌کنند! این عدد در واقع برگرفته از نتیجه یک تحقیق جدید است که توسط دانشمندان دانشگاه پیزا در ایتالیا انجام شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد چک کردن گوشی و نگاه کردن به نمایشگر آن تاثیری مشابه خمیازه کشیدن دارد. در واقع همان‌طوری که افراد بدون اینکه واقعا بخواهند با دیدن خمیازه کشیدن دیگران، شروع به خمیازه کشیدن می‌کنند، نگاه کردن به گوشی نیز الگویی مسری و مشابه دارد.

برای این تحقیق، دانشمندان افراد را در جریان فعالیت‌های عادی روزمره شامل حضور در محل کار و یا اتاق جلسات و یا موقعیت‌های اجتماعی مانند قرار ملاقات در پارک‌ها و یا غذا خوردن در رستوران‌های مختلف، تحت نظر قرار دادند. محققین نیز اغلب در این فعالیت‌ها حضور داشتند و افرادی که باعث می‌شدند دیگران گوشی خود را چک کنند و همچنین افرادی که این رفتار به‌نظر مسری را از خود نشان می‌دادند را از نزدیک ثبت می‌کردند.

آغازکنندگان واکنش معمولا از طریق برداشتن گوشی و اقداماتی مانند کشیدن انگشت خود بر روی نمایشگر گوشی، نخستین مرحله از آزمایش را شروع می‌کردند. برای کنترل این احتمال که فردی ممکن است بدون توجه به اطراف از گوشی خود استفاده کند، هر آزمایش به این شکل تعریف شده بود که آیا آغازکننده حداقل برای ۵ ثانیه به گوشی خود خیره شده است یا خیر.

در این آزمایش مجموعا ۷۲۱ رویداد چک کردن گوشی به ثبت رسید. تعداد افراد بی‌اطلاعی که در این آزمایش تحت بررسی قرار گرفتند ۱۰۳ نفر (۵۳ مرد و ۵۰ زن) بود.

نتایج این بررسی نشان داد که تقریبا ۵۰ درصد از مشاهده کنندگان ظرف مدت ۳۰ ثانیه به نمایشگر گوشی خود نگاه کردند. این در حالی است که اگر آغازکنندگان به سراغ گوشی خود نمی‌رفتند، این نرخ کمتر از ۵ درصد بود. این موضوع بیان کننده این است که مشاهده کنندگان در واقع رفتار افراد آغازکننده که به نمایشگر گوشی خود خیره می‌شدند را به نوعی تقلید می‌کردند.

براساس نتایج این تحقیق، چک کردن گوشی یک نوع واکنش تقلیدی خودبه‌خودی است؛ درست مانند خمیازه کشیدن که گویی از فردی به افراد دیگر قابل سرایت است. پدیده‌ای که در آن دو یا چند فرد رفتاری مشابه را به صورت ناخودآگاه و بلافاصله پس از یکدیگر از خود نشان می‌دهند با نام «اثر آفتاب پرست» شناخته می‌شود.

این پدیده می‌تواند شامل هر چیزی، از تقلید یک حرکت یا ژست گرفته تا تکان دادن پا و لحن صدا باشد. توضیحی که برای پدیده آفتاب پرست وجود دارد این است که این رفتار ممکن است به انسان‌ها و سایر پستانداران کمک کند تا روابط اجتماعی را ایجاد و یا تقویت کنند. در نقطه مقابل، جالب است که این رفتار به نوعی آنتی‌سوشال یا ضداجتماعی نیز شناخته می‌شود. به هر حال به‌نظر می‌رسد اگر در جمعی گوشی خود را چک کنید، افراد دیگر نیز این کار را تقلید می‌کنند. اگر این واکنش تقلیدی خودکار باشد جلوگیری از آن دشوار است.

البته رفتار تقلیدی چک کردن گوشی با حضور عوامل دیگر تا حد محسوسی کاهش پیدا کرد. برای مثال، حضور غذا باعث شد تا فقط ۲۲ درصد از مشاهده کنندگان‌ رفتار آغازکننده (چک کردن گوشی) را تقلید کنند. این در حالی است که اگر غذایی وجود نداشت این نرخ ۳۲ درصد بود.

ممکن است زمانی که مشغول غذا خوردن هستید برای ایجاد روابط اجتماعی محکم‌تر، نیاز به تقلید رفتارهای دیگری مانند حالات چهره داشته باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *