چرا نام مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد در فهرست ۱۰ مدرسه‌ی برتر کارآفرینی جدید نبود؟

توسط:
فوربس فارسی

 

در رابطه با رتبه بندی MBA، انتشار فهرست بهترین مدارس کسب و کار برای کارآفرینی در این هفته، همه را شگفت زده کرد. نه تنها مدرسه‌ی کسب و کار Olin دانشگاه واشنگتن، جایگاه نخست را در رتبه بندی سایت PoetsandQuants.com و مجله‌ی Inc. کسب کرد، بلکه اسم مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد حتی جزو ده مدرسه‌ی برتر هم نبود.

بسیاری از مدارس کسب و کار دیگری که در اطراف هاروارد قرار دارند، جزو ده مدرسه‌ی برتر بودند؛ از جمله کالج بابسون و مدرسه‌ی مدیریت اسلون MIT. هم‌چنین دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی کسب و کار استنفورد نیز هاروارد را در رتبه بندی‌ها شکست داده و مدرسه‌ی کسب و کار هاس یوسی برکلی و مدرسه‌ی مدیریت اندرسون UCLA نیز جزو برترین‌ها هستند.

هیچ شکی نیست که مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد (HBS)، منابع قابل توجهی را در سال‌های اخیر به کارآفرینی اختصاص داده است و البته ماهیت نخبه گرای آن این امکان را برای دانشجویان کارآفرینش فراهم می‌کند تا به سرمایه گذارانی که مشتاقانه برای استارتاپ‌های HBS پول می‌دهند، دسترسی داشته باشند.

اما این موضوع تغییری نمی‌کند که مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد، مدرسه‌ای است که دانشجویان MBA آن در شرکت‌های مشاوره‌ای، سرمایه گذاری و شرکت‌های فناوی مشغول به کار می‌شوند. تعداد دانشجویان سال آخر MBA در دانشگاه هاروارد که امسال کسب و کاری را آغاز کرده‌اند، تقریباً سه برابر بیشتر از تعداد افرادی بوده است که برای شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری یا شرکت‌های ادغام شده کار می‌کردند. این نسبت برای فارغ التحصیلان MBA و مشاوره که جذب شرکت‌هایی مانند گوگل یا مایکروسافت شده‌اند نیز صدق می‌کند.

به اطلاعات جمع آوری شده برای این رتبه بندی توجه کنید. نزدیک به نیمی از درس‌های اختیاری MBA در دانشگاه استنفورد GSB در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ فقط بر کارآفرینی و نوآوری تمرکز داشتند و عدد دقیق آن ۴۷٫۱% است. این مقدار بیش از دو برابر هاروارد است که ۲۰٫۱% بود.

یا به درصد فارغ التحصیلان MBA که پیش از فارغ التحصیلی یا تا سه ماه پس از آن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ کسب و کاری را راه اندازی کرده بودند، توجه کنید. این مقدار در دانشگاه استنفورد ۱۵٫۷% و در هاروارد کمتر از نصف آن و ۷٫۳% است. بی دلیل نیست که مدرسه‌ی Olin واشنگتن که ۲۰٫۷% ار فارغ التحصیلان MBA آن پیش از فارغ التحصیلی یا بلافاصله پس از آن استارتاپی را راه اندازی می‌کنند، در صدر این فهرست قرار گرفته است.

هنگامی که از فرهنگ دانشکده و علاقه به کارآفرینی صحبت می‌شود، حداقل ۱۷ مدرسه‌ی کسب و کار، هاروارد را شکست داده‌اند. تقریباً ۲۴% از دانشجویان MBA هاروارد عضو انجمن کارآفرینی دانشگاه هستند؛ در حالیکه این مقدار در UCLA 83%، در دانشگاه واشنگتن ۷۵%، در مدرسه‌ی کسب و کار Kellogg در دانشگاه نورت وسترن ۷۴% و در دانشگاه اسلون MIT 70% است.

یک معیار جالب دیگر، نسبت کارآفرینان موفق در دسترس دانشجویان تمام وقت MBA است. در مدرسه‌ی کارلسون دانشگاه مینه سوتا، تقریباً به ازای هر دو دانشجوی تمام وقت MBA در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، یک کارآفرین موفق وجود داشت. کارلسون، بالاترین امتیاز را در این معیار کسب کرده بود و دانشگاه واشنگتن در جایگاه بعدی آن قرار داشت. هاروارد نیز پس از ۱۲ مدرسه‌ی کسب و کاری دیگر از جمله بِرکلی، Yale و میشیگان قرار داشت.

هاروارد از نظر مبلغ جایزه‌ی کلی برای دانشجویان تمام وقت MBA از طریق سرمایه گذاری جدید و رقابت استارتاپ‌ها بهتر عمل کرده بود. این دانشگاه سالانه سرمایه‌ای معادل ۷۰۰ هزار دلار به این موضوع اختصاص داده است؛ اما با این حال بسیار عقب‌تر از رهبر این حوزه است: دانشگاه رایس که بیش از ۲٫۹ میلیون دلار به پول جایزه اختصاص داده است یا دانشگاه واشنگتن که اکنون نزدیک به ۱ میلیون دلار به تامین مالی استارتا‌پ‌ها اختصاص داده است.

نتیجه این نیست که عملکرد مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد از نظر کارآفرینی خوب نیست؛ بلکه نتیجه این است که مدارس کسب و کار متعددی در سرتاسر جهان وجود دارند که منابعشان برای کسانی که در آینده به کارآفرین تبدیل خواهند شد، اگر بهتر نباشد، به خوبی مدرسه‌ی بوستون است که اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *