چگونه به بهترین نحو به سوال “چرا شغل قبلی‌ات را ترک کردی” پاسخ دهیم؟ 

توسط:
فوربس فارسی

 

یک سوال تکراری که همیشه در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شود این است که “چرا شغل قبلی‌ات را ترک کردی”. در اصل، مسئول استخدام در صدد این است که بداند آیا با فکر و دلایل منطقی به دنبال یک شغل جدید هستید یا فقط از شغل قبلی خسته شده و به دنبال شغل بهتری هستید.

این سوال را می‌توان با توجه به وضعیت شغلی کنونی به شیوه‌های مختلفی پرسید. انواع دیگر آن عبارتند از “چرا به دنبال یک شغل جدید هستی؟” یا “چرا شغل X را ترک کردی؟”. هنگام پاسخ باید صرف نظر از سوالی که پرسیده می‌شود، چند نکته را به خاطر داشته باشید:

 

• حرفه‌ای پاسخ دهید، نه شخصی.

قطعاً شما می‌خواهید درباره‌ی دلایل حرفه‌ای ترک شغلتان صحبت کنید، نه دلایل شخصی. مسیر کوتاهتر، دوری از رئیس یا همکاران بد یا هر چیزی از این دست، دلایلی منطقی خواهند بود؛ اما نباید آن‌ها را به مسئول استخدام بگویید. حرفه‌ای صحبت کرده و درباره‌ی شغلتان حرف بزنید.

 

• از پاسخ‌های عمومی بپرهیزید.

پاسخ‌های عمومی، پاسخ‌هایی هستند که قطعاً باعث از میان رفتن توجه و علاقه‌ی مسئول استخدام می‌شوند؛ زیرا موضوع خاصی را درباره‌ی داوطلب عنوان نمی‌کنند. به جای پاسخ‌های آماده‌ای مانند “من به دنبال فرصت رشد بیشتر هستم” یا “چالش جدیدی می‌خواهم”، توضیح دهید که چرا این موارد را می‌خواهید.

 

• منفی بافی نکنید.

درباره‌ی شغل، کارفرما، مدیر یا همکاران قبلی‌تان منفی بافی نکنید؛ حتی اگر این افراد یکی از دلایل ترک شغلتان هستند. پاسخ‌هایتان باید سازنده باشند، نه انتقادی. پاسخ منفی، شما را به گونه‌ای منفی نشان می‌دهد. از بیان چیزهایی که ممکن است به عنوان شکایت تفسیر شوند، اجتناب کنید.

 

• دروغ نگویید.

این مورد نیاز به توضیح ندارد؛ فقط دروغ نگویید. گاهی اوقات دلیل ترک شغل از کنترل شما خارج است، به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید آن را به گونه‌ای بیان کنید که گویی خودتان تصمیم به ترک شغل گرفتید. اگر شغلتان را به دلیل کوچک سازی و حذف جایگاهتان در شرکت از دست دادید، می‌توانید آن را بازگو کنید. اگر اخراج شدید یا به دلیل مسائل مربوط به عملکرد مجبور به ترک سازمان شدید، بگویید از این تجربه چه درسی گرفتید؛ مثلاً چه درسی گرفتید که کارمند بهتری باشید یا بیشتر تلاش کنید. صداقت، به خصوص در مورد یک موقعیت بد نشان می‌دهد که شما فردی صادق هستید.

 

• بیش از اندازه توضیح ندهید.

پاسخ‌هایتان باید مختصر و مفید باشند و تنها درباره‌ی مرتبط ترین موارد صحبت کنید. برای بیان واضح یک موضوع، جزئیات کافی بیان کنید اما بیش از اندازه توضیح ندهید. اگر بیش از اندازه به جزئیات بپردازید، ممکن است به جای منفعت، به خودتان ضرر بزنید.

 

• موارد منفی را به مثبت تبدیل کنید.

با بیان درسی که از یک موضوع منفی گرفتید، آن را به موضوع مثبتی تبدیل کنید. اگر واقعاً یکی از خصوصیات شغل کنونی‌تان را دوست ندارید، به چیزی فکر کنید که باعث لذتتان می‌شود.  یک راه خوب برای بیان این پاسخ این است که “من در نقش کنونی‌ام، کار X را انجام می‌دهم، اما دریافته‌ام که نقاط قوت و علایقم در ارتباط با کار Y و Z هستند.” میان اجزای اصلی کاری که برایش مصاحبه می‌دهید و کارهای Y و Z ارتباط برقرار کنید.

 

• خودتان را بیش از اندازه علاقه مند نشان ندهید.

ممکن است تنها دلیل برای ترک شغلتان این باشد که شغلی که برایش مصاحبه می‌دهید، شغل یا شرکت رویایی‌تان است، باشد. گرچه ابراز علاقه برای شغل جدید حائز اهمیت است، اما این کار را بیش از اندازه انجام ندهید. آن را به عنوان یکی از دلایلتان معرفی کنید، اما فراموش نکنید که به سوال اصلی درباره‌ی دلیل ترک شغلتان پاسخ دهید.

 

• بگویید که در شغل جدید به دنبال چه چیزی هستید.

تنها نیمی از پاسخ‌هایتان باید در باره‌ی دلایل ترک شغلتان باشند. در نیمه‌ی دیگر باید بیان کنید که چرا به دنبال شغل جدیدی هستید. این پاسخ نشان می‌دهد که شما کاملاً درباره‌ی دلایل ترک شغلتان فکر کرده و آن را فقط برای تنوع ترک نمی‌کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *