چگونه میلیاردرها ثروتشان را در جهت منفعت اجتماعی هدایت میکنند

توسط:
فوربس فارسی

میلیاردرها همگی با داشتن برنامه هایی بلندپروازانه مانند تاسیس امپراطوریهای رسانه ای، تغییر شکل وال استریت و … برای کسب نام در دنیای تجارت، شروع به فعالیت کرده اند. اما تاثیر و نفوذ آن ها در این مقیاس متوقف نمیشود. در ادامه خواهید دید چگونه رهبرانی مانند Bill Gates تا Oprah Winfrey توجه ها را به سمت بشر دوستی جلب کردند و میلیاردها دلار را برای سلامت، آموزش و پرورش و سایر پروژه های خیریه هزینه کردند.

Bill Gates
او از دانشگاه هاروارد ترک تحصیل کرد و مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ تاسیس نمود، که در حال حاضر عنوان بزرگترین سازنده ی نرم افزار با درآمد ۹۰ میلیارد دلار را دارد. گیتس هنوز عضوی از هیئت مدیره می باشد اما خیلی از سهام هایش را فروخته و یا بخشیده است و در حال حاضر تنها مالک ۳/۱ % سهام است.
او بخشندهترین فردی است که بیش از ۳۵ میلیارد دلار (اکثرا سهامش ) را به خیریه بخشیده است. بیل گیتس بیشترین فعالیت خود در خیریه را در زمینه هایی سخت همانند مالاریا، تحصیلات مدارس عمومی و کنترل تولد، انجام داده است . آخرین تلاش او در زمینه ی بیماریهای همه گیر جهانی است که در ماه آوریل اعلام کرد با همکاری سازنده ی گوگل، Larry Page، ۱۲ میلیون دلار برای ساخت یک واکسن جهانی آنفولانزا اختصاص داده اند.

Paul Allen
او یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت است و پس از تاسیس مایکروسافت در سال ۱۹۷۵، تیم راگبی Seattle Seahawks و تیم بسکتبال Portland Trail Blazers را خریداری و طراحی مجدد آن ها را در سیاتل هدایت کرد. او همچنین بر روی اکتشافات فضایی نیز سرمایه گذاری کرد.
آلن مبلغ ۱ میلیارد دلار را برای تحقیقات علوم زیست شناختی به “موسسه ی آلن” اختصاص داده است – موسسه ای غیر انتفاعی که الویت آن به اشتراک گذاری یافته ها، اطلاعات و ابزارها به صورت عمومی است.

Peggy Cherng
او یک مهندس برق است. اما کارش را برای کمک به همسرش جهت راه اندازی رستوران زنجیره ای پاندا اکسپرس رها کرد که در حال حاضر با ۲۰۰۰ شعبه، ارزشی معادل ۳ میلیارد دلار دارد.
او بر بخش بشر دوستانه ی گروه یعنی ” Panda Cares ” نظارت میکند، که از سال ۱۹۹۹ به ۱۰۷ میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین در خصوص برنامه های رهبری در ۸۶۵ مدرسه ی ابتدایی در ۳۹ ایالت سرمایه گذاری کرده است و در سال ۲۰۱۷، وعده ی اهدای مبلغ ۳۰ میلیون دلار را به بخش مهندسی پزشکی Caltech داده است.

Robert Smith
دارایی تحت مدیریت او معادل ۳۱ میلیارد دلار است و شرکت او ” Vista Equity ” برخی از بهترین درآمدهای سهام خصوصی را از طریق سرمایه گذاری انحصاری در شرکت های نرم افزاری بدست آورده است.
این ثروتمند ترین سیاه پوست آمریکایی ، از آموزش و پرورش جهت کمک به زنان و افراد نژاد آفریقایی-آمریکایی استفاده میکند. او و بنیانگذاران Vista در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۵۰ میلیون دلار را جهت افزایش فعالیت و معرفی زنان و اقلیت ها در تحقیقات علمی، به دانشگاه Cornell اهداء کردند.

Oprah Winfrey
پس از رکوردهای پیاپی Oprah Winfrey Show، او استودیو و شبکه ی اختصاصی خود را راه اندازی کرد.
در آکادمی رهبری Oprah Winfrey، دانش آموزان از جوامع فقیر و ویران شده ی ایدز می آیند و فارغ التحصیلان به استنفورد، براون و آکسفورد میروند. Winfrey ، ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی خود را اهداء کرده است.

Haim Saban
سابان در خانواده ای یهودی در مصر متولد شد. از نواختن باس (bass) و مدیریت گروه موسیقی در اسرائیل شروع کرد و با شوی تلویزیون Mighty Morphin Power Rangers در دهه ی ۱۹۹۰ در هالیوود درخشید. او اکنون دارای یک شبکه ی پخش اسپانیایی زبان است.
سابان دهها میلیون دلار به بیمارستان های کودکان و کلینیک های زنان اهدا کرده است و در سال گذشته اعلام کرد که مبلغ ۵۰ میلیون دلار را به Academy Museum of Motion Pictures در لس آنجلس اختصاص داده است.

 

Michael Bloomberg
او پس از ارتقاء بلومبرگ در سطح بین المللی و راه اندازی اخبار بلومبرگ، به مدت ۳ سال به عنوان شهردار نیویورک منصوب شد.
بلومبرگ مدافع رسیدگی به تغییرات آب و هوایی سطح شهر از طریق کمک های U.N. بود و به پروژه هایی مانندMayors Challenge(چالش شهردارها) و Partnership for Healthy Cities (مشارکت برای شهرهایی سالم)، کمک های مالی بشردوستانه ای کرد.

Ken Griffin
ثروتمندترین فرد ایلینویز، صندوق سرمایه گذاری Citadel را با بیش از ۲۸ میلیارد دلار دارایی، به یک قدرت جهانی تبدیل کرد.
گریفن محل اقامت خود را به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به بخش اقتصاد دانشگاه شیکاگو اهداء کرد. ۱۰ میلیون دلار برای مسیرهای دوچرخه سواری و عابر پیاده در امتداد دریاچه میشیگان و ۱۰ میلیون دلار برای تجهیز پلیس شیکاگو به دوربین و تکنولوژی مبتنی بر داده اهداء کرده است.

 

Jeffrey Skoll
زمانیکه او در MBA استنفورد کار میکرد با Pierre Omidyar آشنا شد و در سال ۱۹۹۶ جزو اولین افرادی بود که در ebay استخدام شد و از اولین رئیس های آن بود. او در سال ۲۰۰۱ این شرکت را ترک کرد و برخی از میلیاردها دلارش را از ebay به شرکت فیلمسازی Participant Media انتقال داد و اولین موفقیت بزرگ او An Inconvenient Truth بود.
از سال ۲۰۰۲ موسسه ی خیریه Skoll ، ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۰۶ سازمان و ۱۲۸ کارآفرین اجتماعی(افرادی که از سراسر دنیا با ماموریت حل یک مشکل دور هم جمع میشوند) اهداء کرده است. از برندگان امسال میتوان Anushka Ratnayake را نام برد که یک موسسه ی غیرانتفاعی در مالزی است که هدف آن کمک به کشاورزان فقیر است تا بتوانند مقدار کمی پول برای خرید بذر و ابزار ذخیره کنند.

 

Dustin Moskovitz & Cari Tuna
Moskovitz دانشگاه هاروارد را برای کمک به هم اتاقی کالجش Mark Zuckerberg جهت ساخت فیسبوک رها کرد و در سال ۲۰۰۸ فیسبوک را برای راه اندازی Asana (یک شرکت نرم افزاری مدیریت وظایف) ترک کرد.
او یک موسسه ی خیریه به نام Good Ventures ایجاد کرد که هدف آن ارزیابی بهترین شیوه های “کمک به رشد بشریت” است. کمک های مالی او شامل ۳۲ میلیون دلار بهDeworm the World Initiative و ۵۲ میلیون دلار به GiveDirectly (که برای کمک به مردمان فقیر نقاط مختلف کنیا و اوگاندا پول جمع میکند) میشود.

 

Hamdi Ulukaya
او در سال ۲۰۰۵ با اندیشه ی احیای دستورالعمل خانوادگی خود در خصوص تولید ماست، وامی برای راه اندازی ” چبانی” گرفت و فروش ماست او در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱ میلیون دلار رسید.
موسسه ی خیریه ی او بنامTent با مشارکت Pearson، برنامه ی آموزش ریاضی برای کودکان پناهنده ی سوری اجرا میکنند و با کمک Airbnb برای ۱۰۰,۰۰۰ پناهنده مسکن موقت فراهم میکنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *