چگونه IBM و دیگر شرکت ها از فناوری Blockchain برای پیگیری زنجیره تامین مواد غذایی جهانی استفاده می کنند

توسط:
فوربس فارسی

در آگوست ۲۰۱۷، IBM همکاری خود را با ۱۰ شرکت تولید کننده مواد غذایی و خرده فروشان اعلام کرد (Dole, Driscoll’s, Golden State Foods, Kroger, McCormick and Company, McLane Company, Nestlé, Tyson Foods, Unilever and Walmart) تا “ضروری ترین مناطق” را در زنجیره تامین مواد غذایی جهانی مشخص سازند.

این ابتکار عمل به خرده فروشان کمک خواهد کرد تا با استفاده از فن آوری Blockchain، منابع دقیق آلودگی را مشخص کنند.

سیستم اعتماد غذایی IBM، یک راه حل ابری مبتنی بر IBM Blockchain است. این سیستم اطلاعات مربوط به حدود ۱ میلیون مواد غذایی را ذخیره می کند و سپس در سراسر پلتفرم IBM Blockchain و Linux Foundation’s Hyperledger Fabric به اشتراک می گذارد.

سیستم اعتماد غذایی IBM از Blockchain برای ارتباط با شرکت کنندگان از طریق رکورد شفاف، ثابت و به اشتراک گذاشته شده ی جزئیات مواد غذایی، پردازش داده ها، جزئیات حمل و نقل و دیگر موارد استفاده می کند.

در حال حاضر، بیش از ۳۵۰،۰۰۰ معاملات داده های غذایی به روز در پلت فرم سیستم اعتماد غذایی IBM وجود دارند، که به مصرف کنندگان اجازه می دهند تا یک غذای کامل را از محصولاتی که از طریق شبکه ی Blockchain اداره می شوند، آماده سازند. این اقلام شامل ده ها تن از اقلام غذای فردی مانند سبزیجات، گوشت، ادویه، میوه ها و غیره می باشند و در حال حاضر فیله های ماهی تازه نیز به آنها اضافه شده است. IBM متوجه شد که استفاده از فن آوری Blockchain می تواند هزینه های متوسط فراخوان محصول را تا ۸۰٪ کاهش دهد.

به گفته ی Ramesh Gopinath (نائب رئیس راه حل های Blockchain در IBM) :

“فریب (تقلب) غذایی برای صنعت مواد غذایی جهانی سالانه بین۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه دارد. ما در گذشته شاهد آن بوده ایم که محصولات غیر ارگانیک را به عنوان ارگانیک می فروشند و آن کیفیتی که مردم تصور می کردند نبودند. در حال حاضر فرصتی عظیم برای مبارزه با این مشکل صنعت از طریق استفاده از فناوری هایی مانند زنجیره تامین وجود دارد. ما از طریق سیستم اعتماد غذایی IBM، شفافیت و اعتماد را از طریق ثبت اطلاعات منابع اولیه در Blockchain، برای صنعت ارمغان آوردیم. شرکت کنندگان در شبکه، نسبت به هر موردی که از مزرعه، کارخانه، فرآیند حمل و نقل و فروشگاه های خرده فروشی ردیابی می شود بینش پیدا می کنند.

S-Group (یک تعاونی خرده فروشی فنلاندی) اعلام کرد که به اکوسیستم اعتماد غذایی IBM ملحق شده است تا به طور موثر و مطمئن خرید فیله ماهی هایشان را از ابتدا دنبال کنند. S-Group از سرویس رادار Pike-Perch بدین منظور استفاده می کند. مصرف کنندگان می توانند این اطلاعات را با اسکن یک کد QR که بر روی بسته بندی فیله ماهی ها وجود دارند، دریافت کنند. این اطلاعات حتی چگونگی گرفته شدن ماهی را نیز نشان می دهند. این عمل به خصوص در فنلاند بسیار قابل توجه است. زیرا ماهی یک کالای مهم خرده فروشی محسوب می شود و مقررات قابل توجهی برای آن وجود دارد.

استفاده از فن آوریBlockchain برای ردیابی ماهی ها ، یک مورد از استفاده ی ایده آل از پلت فرم سیستم اعتماد غذایی IBM است.

 

فناوری Blockchain:

به دنبال IBM، استارتاپ ها نیز از فناوری Blockchain برای ردیابی مواد غذایی( از ابتدا) استفاده می کنند.

به گفته ی Walfredo della Gherardesca (موسس GenuineWay) :

ما قصد داریم شور و شوق ایتالیایی را به صنعت غذایی بیاوریم. به منظور انجام این کار، از فناوری Blockchain استفاده می کنیم تا مصرف کنندگان مان متوجه شوند که یک غذای ایتالیایی واقعی را میل می کنند.

Gherardesca سال های بر روی راه های نوآوری صنعت غذای ایتالیا کار کرده است و در سیستم اقتصادی ایتالیا نقش استراتژیکی ایفا می کند.

پروژه ی اخیر Gherardesca (Genuine Way) یکی از اولین ردیابی های ایتالیا مبتنی بر Blockchain و اکوسیستم صدور گواهینامه برای محصولات صنایع غذایی می باشد.

این پلت فرم قبلا همکاری های استراتژیکی با دو نماینده اصلی فروش دیجیتال محصولات غذایی با کیفیت بالای ایتالیا( LorenzoVinci.it و Foodscovery ) را داشته است. این پلت فرم بر اساس یک اکوسیستم متشکل از ۵۰۰ تامین کننده محلی انتخاب شده می باشد که مبدا محصولات صنایع غذایی را از طریق ردیابی زنجیره تامین مواد غذایی در سراسر Blockchain Ethereum گواهی می دهد.

با توجه به Gherardesca، این شرکت بازاری تجاری برای کسب و کارها ایجاد کرده است که بین اکوسیستم تامین کنندگان مواد غذایی ایتالیایی و توزیع کنندگان از طریق قراردادهای هوشمند Ethereum ارتباط برقرار می کند.

این قراردادها به گونه ای طراحی شده اند تا هر یک از طرفین در صنعت غذایی بتوانند کیفیت و منشا محصولات خود را گواهی نمایند.

هنگامی که یک آیتم غذایی در سراسر  Ethereum Blockchain تایید می شود، مبدا آن از طریق یک سیستم شناسایی با استفاده از کد QR تضمین شده است.

به گفته ی Gherardesca : “به عنوان مثال زمانی که یک مصرف کننده، پنیری را از یک فروشنده ی اینترنتی در اکوسیستم Genuine Way خریداری می کند، محصول به همراه یک کد QR بر روی آن به دست مشتری می رسد. هر کد QR منحصر به فرد است و نشان دهنده همان محصول است و به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا همه چیز را در رابطه با این محصول بدانند، از روزی که تولید شده است تا اینکه فرایند تحویل آن چه مدت طول می کشد.”

ردیابی مواد غذایی گیاهی:

VeganNation نیز مسائل مربوط به اعتماد مشتریان، شفافیت و اعتبار را برای جامعه ی گیاه خواران حل کرده است. جامعه ای که شامل ۳۰۰ میلیون نفر از سراسر جهان می باشد. هدف از راه اندازی استارتاپ مبتنی بر Tel Aviv این است که کاربران گیاه خوار را در سراسر جهان با پلت فرم کاربر محور غیر متمرکز، که از فن آوری Blockchain و یک نشانه ی کاربری – Vegan Coin (VCN) برای کمک به گیاه خواران و سبک زندگی شان استفاده می کند با هم در ارتباط سازد.

مزایای اصلی که فن آوری Blockchain می تواند برای جهانیان به همراه داشته باشد، شفافیت، اعتماد واعتبار است.به گفته ی Rena Thomas (مدیر اجرایی VeganNation)  اینها چیزهایی هستند که جامعه ی گیاه خواران سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند. تکنولوژیBlockchain، اعتماد و شفافیت را با مطرح کردن سوالاتی مانند “چگونه می توانیم محصولاتی را که می دانیم اخلاقی هستند ، تهیه کنیم؟” برای جامعه فراهم می کنند.

در نهایت اکوسیستم VeganNation با هدف مرتبط کردن جامعه ی گیاه خوران به تامین کنندگان و سایر افراد و ایجاد اطمینان از اینکه چالش های روزانه شان به راحتی قابل حل شدن است ایجاد شده است.(از خرید محصولات تاریخ دار گرفته تا دسترسی به دستور العمل های گیاه خواری، رستوران ها و جوامع آنها در سراسر جهان) VeganNation  از فناوری Blockchain و ارزهای رمزنگاری شده جهت متحد کردن جمعیتی که از فقدان شفافیت رنج می برند  استفاده می کند.

Thomas در ادامه توضیح می دهد: “کل زنجیره تأمین ما بر اساس Blockchain ساخته خواهد شد، که به کاربران گیاه خوار ما اجازه می دهد تا محصولات را از ابتدا ردیابی کنند. از آنجاییکه Blockchain کاملا شفاف می باشد، کاربران می توانند تاثیر آن کالاها را در طول تولید بر روی محیط زیست نیز مشاهده کنند.

استفاده از Blockchain برای ردیابی چرخه حیات محصولات، یکی از مشکلات عمده ی امروزی جامعه گیاه خواران را حل خواهد کرد و اطمینان می دهد که کالاها ۱۰۰٪ منصفانه و به دور از فریب هستند.

Vegan Coin (VCN) برای تمام معاملات موجود در اکوسیستم VeganNation یک علامت دیجیتالی فراهم خواهد کرد.
VCN با قیمت ۰٫۵۰ دلار راه اندازی خواهد شد و پس از آن در دسترس جامعه ی کاربران و بازار آزاد قرار خواهد گرفت تا ارزش آن تعیین شود .

Liron Langer (سرپرست سرمایه گذاری Nielsen Innovate.) می گوید: تکنولوژی Blockchain پتانسیل ایجاد اختلال در موسسات، اقتصادها و ساختارهای اجتماعی را دارد . برای اینکه شبکه ها ساخته و ارزشمند واقع شوند، مردم نیازمند یک انگیزه قوی جهت متحد شدن و استفاده از Blockchain هستند و جامعه گیاه خواران و صنایع غذایی می توانند از زنجیره ی تامین شفاف و بازار ردیابی مواد غذایی بدون هزینه و واسطه ها لذت ببرند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *