گوگل با معرفی محصولات جدیدش به دنبال بهبود حریم خصوصی است

توسط:
فوربس فارسی

 

کمپانی گوگل همزمان با معرفی سخت‌افزارهای جدیدش، قصد دارد میزان اعتماد کاربران به خودش را نیز افزایش دهد. این غول دنیای جمع‌آوری داده‌های اینترنتی، روز سه شنبه در شهر نیویورک، از دستگاه‌های جدید و به روز شده خود شامل گوشی هوشمند پیکسل ۴، روتر وای‌فای جدید، لپ‌تاپ جدید، هدفون‌های بی‌سیم هوشمند جدید، اسپیکر هوشمند و یک نمایشگر هوشمند، رونمایی کرد.

با توجه به حجم اطلاعاتی که هر لحظه توسط گوگل و رقیب اصلی‌اش، فیسبوک جمع‌آوری می‌شود، این کمپانی در رویداد خود به طور مفصل در خصوص ابزارهای جدیدی که در بحث حفاظت از حریم خصوصی کاربران به کار می‌گیرد، توضیح داد. گوگل در جریان صحبت‌هایش به نحوه کنترل فرایند ثبت یا عدم ثبت و اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران نیز اشاره نمود.

بدون شک سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید گوگل جذابیت و توانمندی‌های بالایی دارند؛ حسگرهای رادار در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل ۴، قابلیت‌های بیشتر دستیار مجازی گوگل در هدفون‌های Pixel Buds و دوربین بسیار عالی پیکسل ۴ همگی از موارد قابل ذکر هستند. اما نادیده گرفتن حریم خصوصی توسط گوگل باعث می‌شود تا کاربران همچنان استفاده از دستگاه های ساخت اپل را ترجیح دهند.. در حال حاضر اپل به عنوان یکی از کمپانی‌های قابل اعتماد در زمینه حراست از حریم خصوصی کاربران به حساب می‌آید.

اگر گوگل بتواند اعتماد کاربران را بدست آورد، پلتفرم جدیدی که از آن به عنوان پردازش محیطی یاد می‌کند شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت. در این فناوری، ردپای گوگل در هر جایی احساس خواهد شد؛ در واقع کاربران به راحتی اطلاعات را از دستگاه‌های خود به فضای ابری و یا برعکس، منتقل می‌کنند.

ریک استرلو، سرپرست بخش سخت‌افزار گوگل در جریان معرفی سخت‌افزارهای جدید گوگل اعلام کرد که عصر پردازش محیطی که با سرعت به آن نزدیک می‌شویم، رابط ها، سرویس‌ها و دستگاه‌های جدید و متنوعی را ارائه خواهد کرد، اما چالش‌های جدیدی را نیز به همراه می‌آورد.

در این فناوری، با توجه به اینکه پردازش تقریبا در هر لحظه و مکانی انجام می‌پذیرد، طراحی الگوریتم‌هایی برای حفظ امنیت و حریم خصوصی اطلاعات کاربران اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. ما در گوگل قبل از هر چیزی بر روی حفاظت از اطلاعات و احترام به حریم خصوصی کاربران متمرکز می‌شویم.

به گفته فرانک ژیلت، تحلیل‌گر موسسه فارِستِر، تاکیدی که غول‌های فناوری برای ایجاد اکوسیستم‌های متصل جهت برقراری پیوند بین دستگاه‌های مختلف دارند، نشان دهنده این واقعیت است که عصر پردازش موبایل دیگر فقط به اپلیکیشن‌ها محدود نمی‌شود.

 


با توجه به نگرانی‌هایی که سازمان‌های تنظیم کننده قوانین مخابراتی و مشتریان نسبت به نحوه جمع‌آوری اطلاعات توسط غول‌های فناوری و اشتراک‌گذاری و استفاده از آنها برای مقاصد تبلیغاتی یا سایر اهداف بازاریابی دارند، گوگل نیز با تاکید بیشتری در زمینه حریم خصوصی و اهمیت حراست از آن، صحبت می‌کند.

مدتی پیش، گوگل قابلیت‌های کنترلی بیشتری را برای نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات در مرورگر وب کروم در دسترس کاربران قرار داد. ایالت کالیفرنیا نیز با اصلاح و ایجاد تغییراتی در قوانین حریم خصوصی، احتمالا در ژانویه ۲۰۲۰ آنها را اجرایی خواهد کرد.

به گفته استرلو، ما می‌دانیم که حریم خصوصی یک مساله شخصی است و به همین دلیل شما به کنترل‌هایی برای انجام تنظیمات دلخواهتان نیاز خواهید داشت. محصولات گوگل امکان فعال/غیرفعال کردن دوربین و میکروفون‌ها را به خصوص در دستگاه‌های هوشمند خانگی مانند Google Nest را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

تعهدات جدید گوگل در حوزه حریم خصوصی که در ماه می معرفی شد به خوبی نشان می‌دهد که این کمپانی تا چه حدی در این زمینه جدی است. جدیدترین نسخه عرضه شده از دستگاه‌های Nest براساس همین استانداردها عمل کرده و دستگاه‌های متفرقه برای اتصال و دسترسی به آنها، حتما باید تحت بررسی امنیتی قرار بگیرند. ریشی چاندرا، نایب رییس و مدیر عمومی Google Nest کمپانی گوگل در این خصوص می‌گوید، کاربران باید مطمئن باشند که گوگل و شرکای تجاری‌اش به خوبی از اطلاعات آنها حفاظت خواهند نمود.

حریم خصوص در گوشی‌ هوشمند Pixel 4 نیز در سطح جدیدی مورد توجه قرار گرفته است. حسگر رادار به کار رفته در این گوشی به کاربر اجازه انجام برخی دستورات را با استفاده از ژست‌های حرکتی می‌دهد. این حسگر همچنین تمام فعالیت‌های صورت گرفته در اطراف گوشی هوشمند را تشخیص می‌دهد. اگرچه کاربر امکان خاموش کردن حسگر موشن یا تشخیص حرکت را دارد، اما در صورت روشن بودن نیز، تمامی اطلاعات به صورت محلی درون گوشی پردازش شده و هرگز برای اشتراک‌گذاری با سایر سرویس‌های گوگل، در سرورهای این کمپانی قرار نخواهند گرفت.

گوگل اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا به شکل بهتری داده‌های خود را در دستگاه‌های مختلف مدیریت و کنترل کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با کمک دستیار مجازی گوگل این اطلاعات را براساس روز، هفته و یا سایر بازه‌های زمانی، پاک کنند. تراشه Titan M گوگل که در پیکسل ۴ نیز به کار رفته، اطلاعات زیستی و سایر فعالیت‌ها را به شکل بهتری حفاظت می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند با پرسیدن جمله (Hey Google, how do you keep my data safe?) از دستیار مجازی، جزییات بیشتری را بدست آورند.

 

هدفون بی‌سیم جدید گوگل

علیرغم تمامی تضمین‌هایی که گوگل به کاربران می‌دهد، باز هم ویژگی‌های جدید معرفی شده توسط این غول فناوری، شک برانگیز هستند. برای مثال، ویژگی جدید آوانگاری در ابزار ضبط صوت با تبدیل همزمان گفتار به نوشتار، روشی جدید برای جستجو در بین فایل‌های صوتی براساس کلمات کلیدی را فراهم می‌کند. اما با این حال، ویژگی مذکور این گمان را در ذهن بسیاری از کاربران ایجاد می‌کند که احتمالا گوگل با استفاده از آن به نوعی سلایق کاربران را شناسایی نموده و برای تبلیغات مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی به کار می‌برد.

این نگرانی‌ها در کنار سابقه نه چندان روشن و شفاف گوگل در زمینه سواستفاده از دستیار صوتی و همچنین ثبت اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران، بسیاری از مشتریان را دچار تردید نموده است. گوگل در بازه زمانی حساسی قرار گرفته است؛ شرایطی که این غول فناوری قصد افزایش سهم خود از بازار و رقابت بهتر با اپل و سامسونگ را دارد. در این بین مایکروسافت نیز با معرفی گوشی هوشمند جدیدش به عنوان یکی از رقبای جدید و مهم گوگل مطرح شده است.

گوگل اکنون موقعیت خوبی دارد تا نظر کاربرانی که تاکنون رغبتی به استفاده از محصولات خانواده پیکسل نداشتند را جلب کند. اما آیا تعهدات جدید گوگل برای حراست از حریم خصوصی کاربران آنقدر موثر و کافی هست که بتواند به برگ برنده این کمپانی برای فروش گوشی‌های هوشمند سری Pixel 4 تبدیل شود؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *