مقایسه دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی Mi Note 10 با آیفون ۱۱ پرو و گلکسی فولد

توسط:
فوربس فارسی

 

تنها دو ماه پس از اینکه Vivo نخستین گوشی هوشمند جهان با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی را معرفی کرد، شیائومی از گوشی هوشمند Mi Note 10 با یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی کرد.

این حسگر توسط سامسونگ و با همکاری نزدیک شیائومی طراحی و توسعه یافته و از تکنیک بایر چهارگانه (ادغام اطلاعات چهار پیکسل درون یک پیکسل) برای تولید عکس‌های ۲۷ مگاپیکسلی با کیفیت بهره می‌برد.

البته در صورت تمایل می‌توانید تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی با وضوح ۱۲۰۳۲ در ۹۲۰۴ پیکسلی را نیز ثبت کنید. این یعنی اگر شرایط نوری ایده‌آل باشد شما می‌توانید در حد به مراتب بیشتری نسبت به تمام گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، بر روی تصاویر عمل بزرگنمایی را انجام دهید.

 

گوشی حاوی ۵ دوربین شیائومی می نوت ۱۰

در این بررسی قصد داریم این دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی را در برابر دو مورد از بزرگان بازار گوشی‌های هوشمند قرار دهیم. پیش از شروع این سوال مطرح می‌شود که اگر حسگرهای ۴۸، ۶۴ و ۱۰۸ مگاپیکسلی به همراه تکنیک بایر چهارگانه عملکرد خوبی دارند چرا سامسونگ، هواوی و اپل از آنها در پرچمداران خود استفاده نکردند؟

این موضوع خصوصا در مورد سامسونگ که خود این حسگرها را توسعه داده اهمیت بیشتری می‌یابد. پاسخ این پرسش واضح و البته تکراری است؛ مگاپیکسل بیشتر لزوما به معنی کیفیت بهتر تصاویر نیست!

در واقع ابعاد حسگر نقش اساسی را ایفا نموده و در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند نیز الگوریتم‌های نرم‌افزاری پردازش تصاویر اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، تعداد پیکسل بالاتر به معنی نیاز حسگر به دریافت نور بیشتر نیز هست.

این یعنی اگر شرایط نوری نامطلوب باشد یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی وضعیت بدتری نسبت به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی خواهد داشت. شیائومی قطعا این موضوع را می‌داند و به همین دلیل حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی Mi Note 10 به صورت پیش فرض تصاویر ۲۷ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

 

 

در تصویر بالا می‌توانید تصویر نمونه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۱ پرو را در کنار تصویر ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ ببینید. نمونه ثبت شده توسط گوشی شیائومی تاریک‌تر از خروجی دوربین آیفون ۱۱ پرو است. اما از سوی دیگر میزان بزرگنمایی در تصویر در خروجی می نوت ۱۰ به مراتب بیشتر است.

 

 

در واقع عملکرد مناسب حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی وابستگی زیادی به شرایط نوری دارد؛ اگر قصد عکاسی درون یک کافی شاپ با شرایط نوری نه چندان عالی را داشته باشید، احتمالا نتایج درخشانی عایدتان نخواهد شد! میزان شفافیت و جزییات تصویر در خروجی آیفون ۱۱ پرو و شیائومی می نوت ۱۰ نزدیک است اما به هر حال دوربین می نوت ۱۰ تصاویر به مراتب شارپ‌تری را تولید می‌کند.

 

 

 

این موضوع در خصوص مقایسه تصویر ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی فولد با دوربین شیائومی می نوت ۱۰ نیز صادق است. جالب اینکه گوشی ۵۴۹ یورویی شیائومی که از تکنولوژی سامسونگ در بخش دوربین بهره می‌برد توانسته دوربین گوشی هوشمند ۲۰۰۰ دلاری این کمپانی را شکست دهد.

 

 

البته بدون شک کمتر کاربری به یک حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر نیاز پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، وقتی نور از حالت ایده‌آل فاصله بگیرد احتمالا شاهد کاهش محدوده دینامیکی و شفافیت کلی تصویر خواهید بود.

 

 

در شب، دوربین iPhone 11 Pro تصاویر به مراتب بهتری را به ثبت می‌رساند.

 

 

 

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تعداد زیاد پیکسل‌ها در یک حسگر دوربین باعث می‌شود در مقایسه با سایر حسگرها به نور بیشتری نیاز پیدا کند. به همین دلیل شیائومی از یک حسگر بزرگتر از حد معمول (۱/۱٫۳۳ اینچ) استفاده کند تا نور بیشتری را جذب نماید.

دقت کنید که تصاویر درج شده در این مطلب خروجی دوربین نسخه پیش از تولید می نوت ۱۰ است و احتمالا با کمی بهینه سازی نرم‌افزاری و تغییرات نهایی می‌توان انتظار نتایج حتی بهتری را نیز داشت. شیائومی یک

حالت بسیار عالی تحت عنوان Night Mode را نیز در دسترس کاربران قرار داده که با کنار هم قرار دادن چند عکس، محدوده دینامیکی فوق‌العاده بهتری را ایجاد می‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این تصویر را در کنار خروجی دوربین آیفون ۱۱ پرو در شرایط یکسان مشاهده نمایید.

 

 

دوربین اصلی تنها یکی از شش دوربین به کار رفته در Mi Note 10 است؛ سایر دوربین‌ها حالت‌های مختلفی نظیر دو لنز زوم تله فوتو، لنز ماکرو و دوربین بسیار واید را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به طور کلی اگر شرایط نوری مساعد باشد دوربین می نوت ۱۰ شیائومی برای عکاسی منظره و معماری فوق‌العاده خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *