آیا بزرگترین کابوس هواوی در ارتباط با گوگل به حقیقت می‌پیوندد؟

توسط:
فوربس فارسی

 

در چند هفته‌ی اخیر، شایعات مبنی بر اینکه تلفن‌های هوشمند هواوی از شرکت خدماتی و نرم افزاری گوگل شکست خورده‌اند، تغییر کرده‌اند. به ما (توسط گوگل) هشدار داده شده بود که پرچم دار جدید، سری Mate 30 بدون اندروید معرفی خواهد شد، اما به ما (توسط ریچارد وو، مدیر عامل شرکت) وعده داده بودند که راه حلی برای این مشکل پیدا خواهد شد. به طور خلاصه، این تلفن بدون گوگل معرفی شد، راه حلی نیز برای آن پیدا شده بود، اما آن را از ما گرفتند.

تمامی این‌ها منجر شدند تا به جایی که انتظار داشتیم، برسیم؛ هواوی هنوز هم دستگاه‌های فوق العاده‌ای معرفی می‌کند و این دستگاه‌ها از گوگل استفاده نمی‌کنند. اکثر تحلیل گران انتظار دارند که در نتیجه‌ی آن، میزان فروش خارج از چین هم افزایش چشم گیری داشته باشد. اما واقعیت، به همین سادگی‌ها نیست. ممکن است چیزی که واقعاً اتفاق افتاده است، بدتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد ولی نتایج آن هنوز مشخص نباشند.

Mate 30 به نقطه‌ی کانونی داستان استفاده کردن یا نکردن از برنامه‌های گوگل تبدیل شده است. تا زمانی که لیست سیاه ایالات متحده تغییر نکند، هر اتفاقی که برای این گوشی بیفتد، بر Mate X که پس از آن عرضه خواهد شد یا هر چیز دیگری که پس از آن‌ها ارائه می‌شود، تاثیر خواهد گذاشت.

پس از معرفی Mate 30 در ماه سپتامبر، اندروید بیان کرد که “وو” به مطبوعات گفت که “ممکن است هواوی راه حلی در دست داشته باشد” تا کارکرد گوگل را بازیابد. این فرایند “نسبتا آسان” خواهد بود، زیرا ماهیت “اوپن سورس بودن” اندروید امکانات زیادی را در اختیارمان گذاشته و مدتی است که توسعه دهندگان ثالث به دنبال راه حل جایگزین بوده‌اند و اینکه “هواوی نمی‌تواند به دلیل تحریم، خدمات گوگل را روی محصولات جدید عرضه کند”.

من از هواوی درخواست بیانیه‌ای رسمی در ارتباط با نظرات “وو” داشتم و سخنان رسمی گروه تجاری مصرف کننده این بود که “ما نمی‌توانیم درباره‌ی آن نظر بدهیم.” به نظر می‌رسید که نگرانی‌های داخلی در خصوص نقض این تحریم وجود داشت که این امکان را فراهم می‌کرد تا راه حل‌های جایگزین آشکارا روی دستگاه‌ها به کار گرفته شوند.
البته علیرغم اینکه هواوی تایید کرد که خدمات گوگل و در اصل، سیستمی که برنامه‌های گوگل روی آن نصب هستند را عرضه نمی‌‍‌‌کند، اما اینترنت به سرعت با ویدیوها و آموزش‌های یک برنامه‌ی چینی پر شد که چگونگی sideload مجدد برنامه‌های آشنای گوگل را روی موبایل نشان می‌دادند. با وجود نگرانی‌های امنیتی موجود که دسترسی به سیستم اصلی موبایل را برای برنامه‌‌ای چینی زبان که منبع مشخصی نداشت فراهم می‌کرد، اما این راه حل جایگزین با استقبال مردم رو به رو شد و به نظر می‌رسید که ما دوباره وارد صحنه‌ی رقابت شده‌ایم!

در عین حال، گزارش‌هایی از چین، جایی که Mate 30 برای اولین بار معرفی شد، می‌گویند که دستگاه‌ها به سرعت از روی قفسه‌ها ناپدید می‌شدند. میلیون‌ها دستگاه با کمک کاهش شدید قیمت و غرور ملی نسبت به یک قهرمان داخلی، به سرعت فروخته شدند و برنامه‌ی هواوی برای تقویت و افزایش فروش بین المللی و حفظ تقاضای داخلی، خوب به نظر می‌رسید …
اما ناگهان، همه چز تغیر کرد.

برنامه‌ای که برای نصب گوگل روی Mate 30 به کار می‌رفت، LZPlay بود که در برخی از اپ استورها و هم‌چنین LZPlay.net در دسترس بود. این برنامه هنگام لود شدن نیازمند اجازه‌ی دسترسی به تنظیمات پنهان سیستم بود تا “stub” گوگل را در دل اندارویدِ اوپن سورسِ هواوی باز کند تا بتوان برنامه‌ها و سرویس‌های آن را نصب کرد. همه چیز با وجود چند اعتراض (به ویژه از جانب گوگل) عادی به نظر می‌رسید.

اما پس از آن، این برنامه با توجه به پست شبکه‌های اجتماعی جان وو، عمیقا بررسی شد تا مشخص شود که دقیقاً چه اتفاقی در زیر قاب‌های موبایل رخ می‌دهد. طبق گفته‌ی وو، برای اینکه LZPlay بتواند کار کند، نیازمند “APIهای MDM معین و غیر مستند هواوی است”، یعنی استفاده از این APIها “با تاییدیه‌ی مخصوصی از جانب هواوی امضا شده بود که مزایای آن در هیچ یک از سیستم‌های استاندارد اندروید وجود نداشتند.”

در اصل، این موضوع بدین معنی بود که هواوی برنامه‌ای را که خدمات و برنامه‌های تحریم شده‌ی گوگل را مجدداً نصب می‌کرد، تایید کرده یا از آن چشم پوشی می‌کرد. وو در پستی که گذاشته است، می‌پرسد “یک لحظه صبر کنید. آیا این بدین معنی است که گوگل کد برنامه‌هایش را مخفیانه به هواوی می‌دهد یا اینکه هواوی آشکارا کدهای گوگل را می‌دزدد؟”

پاسخ وو این بود که ” کاملاً مشخص است که هواوی برنامه‌ی LZPlay را می‌شناسد و صریحاً مانع وجود آن نمی‌شود. توسعه دهنده‌ی این برنامه باید به گونه‌ای APIهای غیر مستند را شناخته، قراردادهای قانونی را امضا کرده، بازبینی‌های متعددی را انجام داده و در نهایت هواوی می‌تواند برنامه را تایید کند. تنها هدف این برنامه این است که برنامه‌‌های گوگل را روی یک دستگاه فاقد مجوز نصب کند که این موضوع از نظر من ناقص است؛ اما من وکیل نیستم و اطلاعی درباره‌ی قانونی بودن آن ندارم.” تمامی این‌ها موجب شده‌اند که این راه حل جایگزین در بازار شکست بخورد. LZPlay از دسترس خارج شده است. برنامه‌ی آن که از پیش نصب شده است، دیگر کار نمی‌کند و جالب‌تر از همه اینکه “موبایل‌هایی که از LZPlay برای نصب GMS استفاده می‌کردند، دیگر در تاییدیه SafetyNet پذیرفته نمی‌شوند که این موضوع باعث بلا استفاده شدن بسیاری از برنامه‌ها و خدمات می‌شود.”

پس از پایان یافتن این داستان، مسئله‌ی اصلی برای هواوی نمایان خواهد شد. چه هواوی از آن آگاه بود چه نه، چه گوگل در آن نقش داشته باشد یا نه، موضوع این است که افزودن خدمات گوگل نمی‌تواند در آزمون امنیت و تایید موبایل سربلند بیرون بیاید، بدین معنی که دستگاه غیر مجاز است و این موضوع حاکی از آن است که هیچ راه حل جایگزینی در آینده وجود نخواهد داشت.

تمامی این‌ها مسئله‌ی بزرگی برای آینده‌ی تجاری تلفن‌های هواوی در خارج از چین خواهد بود. هم‌چنین کاربران داخل چین نیز نمی‌توانند از راه حلی که برای بازار آن‌ها تهیه شده بود، استفاده کنند؛ زیرا اگر Mate 30 به دلیل تحریم‌های آمریکا در بازار خارج از چین آپدیت نشود، در بازار داخلی چین هم آپدیت نخواهد شد. تحریم هواوی به جغرافیا محدود نمی‌شود. مصرف کنندگان هواوی که پیش از آن می‌توانستند موبایل‌های این شرکت را خریداری کرده، سپس برنامه‌های گوگل را نصب کنند و با استفاده از VPN از خدمات تحریم شده استفاده کنند، دیگر قادر به انجام این کار نیستند.

این داستان در همه جا پیچیده است؛ گرچه، بدون تایید آمریکا تغییرات محسوسی رخ نخواهد داد. چیزی که ما می‌دانیم این است که ظاهرا گوگل تمامی درها را به روی Mate 30 بسته است و مجوز نداشتن آن را به رخ می‌کشد و تضمین کرده است که حتی اگر کدهای GMS نیز باقی بمانند، نمی‌توان آن‌ها را فعال کرد. انتظار می‌رود که همگی این کدها غیر فعال شوند.

هواوی تایید کرد که “GMS از پیش روی آخرین سری Mate 30 نصب نخواهد شد و هواوی هیچ ارتباطی با www.lzplay.net ندارد.” اما ممکن است نتایج این حرکت آخر مخرب باشند. هنوز زود است که بخواهیم پیش بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و هیچ توضیحی هم از شنژِن ارائه نشده است، اما به زودی خواهیم فهمید.
ضمناً، اکنون هر کسی که Mate 30 شگفت انگیز را خریده و “راه حل آسانی” را به کار گیرد، با گزینه‌های مختلفی رو به روست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *