آیا سرویس دهنده های هلی کوپتری خطوط هوایی، موش آزمایشی رویای Uber Elevate و تاکسی هوایی هستند؟

توسط:
فوربس فارسی

 

شرکت United Airlines به تازگی خدمات هلی کوپتری جدیدی را با همکاری HeliFlite معرفی کرده است که به مشتریان VIP خود سفرهای سریع تری از منهتنِ شلوغ به فرودگاه نیویورک ارائه می دهد. کانسپت جالبی است، هرچند به سختی می توان آن را جدید تلقی کرد، و می تواند موش آزمایشی برای اندازه گیری زیست پذیری عملیات های برخواست و فرود عمودی (VTOL) پروژه های «تاکسی هوایی» بعنوان بخشی از زیرساخت حمل و نقل چند مدلی باشد.

اگرچه امکان برخواست عمودی و عملیات های با ارتفاع کم هلی کوپتر، آن را در کاربردهایی شامل عملیات های نجات تا عملیات های جنگی، گردشگری و گزارش های خبری مفید ساخته باشد، ولی هرگز نقش ثابتی در زیرساخت های حمل و نقل های وسیعتر نداشته است.
اداره سامانه حمل و نقل زمینی تاکسی که مردم را از شهرها به فرودگاهها و ایستگاه های قطار متصل کند، قطعاً اقتصادی تر و راحت تر است، حتی اگر کمتر دوستدار محیط زیست باشد. حتی اتصال مستقیم خطوط ریلی و خدمات مترویی به فرودگاه ها نیز اقتصادی تر است. این گزینه های حمل و نقل زمینی با فراوانی بالا اتفاق می افتد، و قابلیت اجرا در هر ساعت از شبانه روز را دارا است و فاصله نوبتی میان هر سفر بسیار کوتاه است. آنها می توانند از بهره وری کامل در هر دو طرف مسیر اطمینان داشته باشند.
فرودگاه های اتصالی هلی کوپتر برای مشتریان VIP، کانسپت جذابی است، ولی تعداد محدودی دارد، بنابراین بهره وری هوایی محدودی نیز خواهد داشت. سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز برای راه اندازی عملیات های VTOL، مشابه چیزی که Uber مطرح کرده، بیشتر شبیه به سرویس های هلی کوپتری است تا سرویس های تاکسی زمینی، سرویس لیموزین یا سرویس اشتراک سفر.
در حالیکه بخشی از چشم انداز عملیات های VTOL تشکیل بخشی از زیرساخت های زمین به هوا در آینده است، هیچ دلیلی وجود ندارد باور داشته باشیم آنها خروجی بهتری از هلی کوپترها خواهند داشت. سال گذشته شرکت Delta همکاری با شرکت BLADE، عرضه کننده خدمات درخواست هلی کوپتر را اعلام کرد. ولی به نظر می رسد این نوع خدمات رسانی، مشابه همانی که اکنون شرکت United Airlines ارائه می دهد، متوقف شده است.

شرکت BLADE همچنان اتصال به فرودگاه جان اف کندی را ارائه می دهد، ولی هیچ سرویسی که با شرکت Delta مشترک باشد، مشاهده نمی شود. زمانی که با شرکت Delta در خصوص عدم وجود خدمات مشترک با BLADE در وبسایت شان تماس گرفتیم، یکی از مسئولین شرکت Delta از تایید ادامه نوعی از همکاری با BLADE و یا توقف دائم این همکاری خودداری نمود.
اتصال هلی کوپتر با فرودگاه ها در گذشته عمر کوتاهی داشته است. پیش بینی اینکه آیا مسیر اتصالی شرکت New York Airways به فرودگاه نیویورک از ساختمان Pam Am با توجه به تغییرات شرایط بازار، می توانست موفقیت آمیز باشد، دشوار است. تعداد بالا، ظرفیت بالای صندلی ها، و نرخ های مقرون به صرفه باعث شد این سرویس برای یک دهه به حیات خود ادامه دهد، ولی تصادفی فجیح در سال ۱۹۷۷ در نهایت منجر به توقف این سرویس شد.
امروزه، سرویس های درخواست هلی کوپتر به هیچ وجه قادر به برابری با نرخ های New York Airways نیستند.
Airlink، عرضه کننده سرویس درخواست هلی کوپتر که فرودگاه Heathrow در لندن را به فرودگاه Gatwick در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ متصل می نمود، در نهایت نتوانست با زیرساخت های جاده ای ارتقاء یافته رقابت کند.
همانطور که تحلیلگر این صنعت، Richard Aboulafia اشاره داشته است هیجان پیرامون پروازهای VTOL باید با موانع بزرگتری که شرکت¬های ارائه دهنده خدمات اتصال هوایی، هواپیماهای شخصی، توربوپراپ ها، هلی کوپترها و موارد مشابه همچنان درگیر هستند، فروکش کند: بهره وری بالایی که بتواند سرمایه گذاری در خصوص این تجهیزات گران قیمت را جبران کند.
حمل و نقل عملیات های متداول VTOL، مثل Uber Elevate، بیشتر شبیه به خدمات درخواست هلی کوپتر این روزها است. مشتریان باید خود را به نقطه ثابت پرتاب VTOL برسانند – دقیقاً مثل هلی پورت (فرودگاه هلی کوپتر) – و باید به نقطه فرود مشخص دیگری پرواز کنند و سپس به سمت مقصد نهایی خود حرکت کنند. موضوع خیلی فراتر از استفاده از هواپیمای جایگزین کوچکتری با عملکرد هلی کوپتر است.
حتی اگر VTOL بتواند پروازهای مطمئن بدون راننده را برآورده کند، چیزی که تضمینی ندارد، هزینه هواپیمای آن است که باید نرخ ها و تعداد پروازها را به نوعی تعدیل کند که استفاده از این خدمات را در مقابل حمل و نقل زمینی غیرقابل رقابت و آن را ناپایدار کند. اگر شرکت های ارائه دهنده خدمات هلی کوپتر نتوانسته اند این فرمول را حل کنند، شرکت های ارائه دهنده خدمات VTOL نیز همین چالش را خواهند داشت.
Aboulafia هشدار می دهد «تکنولوژی حمل و نقل هوایی درون شهری (UAM)، همچنان چندین دهه تا آماده بودن فاصله دارد. هزینه ها خیلی فراتر از چیزی که برنامه ریزی شده، خواهد بود. در نتیجه، بهره وری خیلی کمتر از حد انتظار خواهد بود. ولی به لطف وجود چرخه های ناپایدار زندگی، جاده این مسیر شاهد از دست دادن میلیاردها دلار خواهد بود.»
هر کسی که مبحث VTOL بعنوان بخشی از زیرساخت حمل و نقل چند مدلی برایش جلب توجه می کند، باید به سرویس جدید United Airlines و HeliFlite نگاهی ادامه دار داشته باشد. شاید ۱۲ ماه بعد، نظرشان عوض شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *