بررسی iPhone 11 Pro: بهبود محسوس در باتری و دوربین نسبت به قبل

توسط:
فوربس فارسی

 

هر سال اپل در ماه سپتامبر از گوشی‌های آیفون جدیدش رونمایی می‌کند و معمولا به علت عقب بودن از تکنولوژِی، توسط کاربران اندروید مورد تمسخر قرار می‌گیرد. آیفون‌های سری ۱۱ اپل با همان طراحی سه سال گذشته آیفون ایکس معرفی شدند و این بار کاربران اندروید برای تمسخر اپل کار آسانتری در پیش داشتند. در واقع مهمترین تغییرات سخت‌افزاری در این گوشی‌ها اضافه شدن یک دوربین واید و باتری تقریبا ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌باشد؛ ویژگی‌هایی که کاربران اندرویدی آنها را در محصولات ۳۰۰ دلاری انتظار دارند!

گوشی‌های هوشمند اندرویدی معمولا در ارائه تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جدید به مراتب بهتر و سخاوتمندانه‌تر از اپل عمل می‌کنند. اما داستان گوشی‌های آیفون و به طور کلی محصولات اپل متفاوت است؛ در واقع تجربه‌ای که از کار کردن با این محصولات بدست می‌آورید بسیار لذت‌بخش‌تر از چیزیست که مشخصات سخت‌افزاری حداقل بر روی کاغذ به شما می‌گویند.

بین دو گوشی iPhone 11 Pro Max و iPhone 11 Pro به جز نمایشگر و باتری بزرگتر تقریبا تفاوت خاص دیگری قابل مشاهده نیست و به همین دلیل در این بررسی سعی کردیم نسخه پرو را مورد استفاده قرار دهیم.

سخت‌افزار: طراحی قدیمی اما قدرتمند و تکامل یافته

ده سال از زمان عرضه نخستین نسل آیفون می‌گذرد. در حالی که در پنج سال اول، اپل هر دو سال آیفون‌هایی با طراحی کاملا جدید را به بازار عرضه می‌کرد، اما ظاهرا این روند برای آیفون‌های سری ۱۱ تکرار نشد.

این موضوع برای کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی که عادت دارند هر چند ماه فرم فاکتورهای کاملا جدید و نوآورانه‌ای را ببینند، تا حد زیادی دلسرد کننده است. در واقع تنها تغییر سخت‌افزاری که بلافاصله در آیفون ۱۱ پرو متوجه می‌شوید ماژول دوربین با طراحی مربعی شکل است. بقیه قسمت‌ها، از ناچ گرفته تا وضوح نمایشگر تقریبا با آیفون ایکس سه سال پیش یکسان هستند.

 

 

البته این حرف‌ها به معنی بد ساخت بودن iPhone 11 Pro نیستند. اپل شاسی فولاد ضد زنگ آیفون ایکس را حفظ کرده که از بسیاری گوشی‌های اندرویدی با فریم آلومینیومی مستحکم‌تر است. علاوه بر این، شیشه استفاده شده در قسمت پشتی گوشی چگال‌تر بوده و به ادعای اپل قوی‌ترین شیشه‌ به کار رفته در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.
گوشی‌های هوشمندی مانند Vivo Nex 3 و Galaxy Note 10 سامسونگ به لطف حاشیه‌های بسیار باریک و انحنای نمایشگر و همچنین عدم وجود یک ناچ بزرگ، از نظر ظاهری زیباتر هستند. اما از سوی دیگر، گوشه‌های گردتر آیفون ۱۱ پرو نگه داشتن آن را آسانتر نموده و همچنین احتمالا استحکام بیشتری هم به گوشی می‌دهند.

آیفون ۱۱ پرو مکث در کنار سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ و ویوونکس ۳

دوربین‌ها: سه لنز با عملکردی عالی

اپل خیلی دیر به بازی لنزهای واید وارد شد. این نوع از لنزها از سال ۲۰۱۶ بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی مورد استفاده قرار گرفت اما نمونه‌ای که در iPhone 11 Pro به کار رفته از نمونه‌های مشابه در گوشی‌هایی مانند هوآوی پی۳۰ پرو و یا اوپو رینو عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. در واقع حسگر در نظر گرفته شده برای دوربین واید در این محصولات از سطح کیفی پایین‌تری برخوردار بوده و این موضوع بر روی کیفیت تصاویر ثبت شده با این لنزها تاثیر زیادی می‌گذارد. خوشبختانه در آیفون‌های جدید اپل شاهد این اتفاق نیستیم.

 

در آیفون ۱۱ پرو، لنز واید تصاویری بسیار با کیفیت و کاملا قابل مقایسه با دوربین اصلی را ثبت می‌کند. کیفیت این تصاویر حتی با تصاویر ثبت شده توسط لنز زوم تله‌فوتو نیز قابل مقایسه است. این ثبات عملکرد و یکنواختی در کیفیت تصاویر لنزهای مختلف نیازمند توجه ویژه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است و بدین منظور سخت‌افزار و نرم‌افزار باید کاملا با یکدیگر هماهنگ باشند.

به لطف بهبودهایی که در نرم‌افزار دوربین آیفون‌های جدید اپل صورت گرفته، قابلیت سوییچ کردن بین سه دوربین هنگام فیلمبرداری با نرمی و بدون هیچگونه تاخیری قابل استفاده خواهد بود. بدین منظور کافیست دایره تنظیم میزان زوم را به آرامی بچرخانید تا از دوربین واید (با لنز ۱۳ میلی‌متری) به زوم (۵۶ میلی‌متری) جابجا شوید. این کار در بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی با ایجاد تاخیر در فیلمبرداری همراه خواهد بود.

البته این موضوع شاید برای بسیاری از کاربران مشکلی محسوب نشده و یا حتی نرمی سوییچ شدن بین دوربین‌ها در iPhone 11 Pro و همچنین نسخه مکس را احساس نکنند. اما شاید همین توجه به جزییات است که باعث شده اپل در دنیا این همه طرفدار داشته باشد!

 

 

به طور کلی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های آیفون‌های سری ۱۱ فوق‌العاده عالی محسوب می‌شود. به لطف چیپست قدرتمند A13 Bionic، نرم‌افزار دوربین به خوبی صحنه‌ها و سوژه‌های عکاسی را تشخیص داده و بهترین تنظیمات را اعمال می‌کند. در واقع آیفون ۱۱ پرو برای افرادی که فقط می‌خواهند با لمس یک دکمه بهترین عکس ممکن را ثبت کنند گزینه‌ای ایده‌آل است.

گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت ۱۰ یا پی۳۰ پرو اگرچه تنظیمات و قابلیت کنترل بیشتری را برای کاربران علاقه‌مند ارائه می‌کنند اما مشکلات خاص خودشان را هم دارند. برای مثال حسگر به کار رفته در دوربین نوت ۱۰ سرعت شاتر پایین‌تری داشته و گاهی سوژه‌های متحرک به صورت محو به تصویر کشیده می‌شوند. دوربین پی۳۰ پرو نیز اگرچه در زمینه زوم و عملکرد در نور کم بسیار عالی است، اما گاهی در زمینه حذف لرزش‌ها هنگام عکاسی و حفظ تنالیته طبیعی پوست انسان دچار مشکل می‌شود.

دوربین iPhone 11 Pro مانند آیفون ایکس‌اس و ایکس‌اس مکس با ثبات و یکنواختی فوق‌العاده‌ای، همواره تصاویری باکیفیت را به شما ارائه می‌دهند. قابلیت Live Photos نیز در برخی مواقع بسیار کاربردی است. این قابلیت با ضبط یک کلیپ ویدیویی کوتاه قبل و بعد از ثبت عکس، به شما کمک می‌کند تا در صورت تمایل یکی از فریم‌های آن را به عنوان عکس انتخاب کنید.

یکی از نقاط ضعف آیفون‌های چند سال اخیر اپل، عملکرد نه چندان مناسب آن در شرایط نوری نامطلوب بود. این موضوع به خصوص باتوجه به سخت‌افزار (حسگرهای بزرگتر) بهتر گوشی‌های اندرویدی و همچنین قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند Night Mode بیشتر به چشم می‌آمد. اما خوشبختانه اپل در این زمینه کم و کاستی‌های موجود را برطرف کرد و حتی مود اختصاصی برای عکاسی در شب را نیز ارائه داد.

همانند قابلیتی که هوآوی نخستین بار در سال ۲۰۱۸ از آن رونمایی کرد، مود ویژه Night Mode اپل نیز چند عکس با نوردهی کم و نوردهی زیاد را ثبت می‌کند و سپس چیپ A13 Bionic با ادغام آنها، تصویری متوازن و با جزییات‌تر را ایجاد می‌نماید. همان‌طور که در تصاویر زیر می‌توان دید، حالت عکاسی شب در دوربین iPhone 11 Pro عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است.

 

در دو تصویر بالا، حالت عکاسی Night Mode گلکسی نوت ۱۰ تقریبا به همان خوبی تصاویر آیفون ۱۱ پرو است، اما اگر تصویر را کمی بزرگتر کنید متوجه نوردهی بیش از اندازه به منابع نوری داخل ساختمان خواهید شد. این در حالیست که تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون جدید چنین مشکلی را ندارند.

در تاریکی تقریبا مطلق نیز شاهد هنرنمایی قابلیت Night Mode آیفون ۱۱ پرو هستیم که کیفیت تصاویر ثبت شده نسبت به آیفون ایکس‌اس به مراتب بهتر است. البته دوربین هوآوی پی۳۰ پرو هنوز هم تصاویر شارپ‌تری را به ثبت می‌رساند.

 

دوربین‌ آیفون‌ها همیشه در دو زمینه تاری پس‌زمینه تصاویر پرتره (جلوه Bokeh) و همچنین فیلمبرداری عملکرد بسیار خوبی داشتند و این موضوع نه تنها در خصوص آیفون ۱۱ پرو نیز صادق می‌باشد، بلکه بهبود محسوسی نیز پیدا کرده است.

دوربین iPhone 11 Pro به لطف الگوریتم تشخیص لبه فوق‌العاده دقیق، تصاویر پرتره بسیار طبیعی را ثبت می‌کند که هیچکدام از مصنوعات تصویری که در بسیاری از گوشی‌های کمپانی‌های چینی و کره‌ای مشاهده می‌شود را ندارد. از سوی دیگر، فیلمبرداری آیفون ۱۱ پرو نیز نسبت به ایکس‌اس پیشرفت محسوسی داشته و عملکرد سیستم لرزشگیر و تشخیص توازن سفیدی و رنگ، تا حد زیادی بهبود یافته است.

 

فیلمبرداری دوربین آیفون ۱۱ پرو نسبت به گلکسی نوت ۱۰ یا نِکس ۳ به مراتب روان‌تر و متوازن‌تر است. دوربین نوت ۱۰ متاسفانه در مدیریت نور چراغ‌هایی که بیرون باشگاه قرار دارند با مشکل مواجه شده و دوربین نکس ۳ نیز باتوجه به عدم بهره‌گیری از لرزشگیر، عملکرد خوبی ندارد.

نرم‌افزار: نبوغ اپل که سردرگمی به همراه دارد

یکی از دلایلی که کاربران اپل را به اندروید ترجیح می‌دهند، انتشار مداوم به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. آیفون ۱۱ پرو در حالی با سیستم عامل iOS13 عرضه شده که این سیستم عامل تنها چند روز است معرفی شده و حتی اکنون دو به‌روزرسانی جدید نیز برای آن منتشر شده است. اما برای کاربران اندروید داستان متفاوت است؛ امروز گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، ال‌جی یا اوپو با اندروید ۹ عرضه می‌شوند، اما این در حالیست که اندروید ۱۰ معرفی شده است!

iOS 13 در واقع یک به‌روزرسانی جزیی برای سیستم عامل اپل بود که کارایی کلی این پلتفرم را بهبود می‌بخشد. قابلیت‌هایی مانند تایپ Swipe و یا حالت Dark Mode در رابط کاربری، ویژگی‌های جالبی هستند که پوسته‌های اندرویدی نظیر OxygenOS وان‌پلاس یا EMUI شیائومی سالهاست آنها را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

 

اما برخی محدودیت‌‌ها و تصمیم‌های اشتباه در پلتفرم اپل وجود دارد که ممکن است کاربر را دچار سردرگمی کنند. برای مثال هنوز امکان چینش آزادانه آیکون اپ‌ها در صفحه هوم وجود ندارد و یا تنظیمات مربوط به تغییر رزولوشن و نرخ فریم هنگام فیلمبرداری از طریق برنامه دوربین در دسترس قرار ندارند. از سوی دیگر، نوتیفیکیشن‌های پی‌در‌پی اپل نظیر پیشنهاد خرید اپل پی یا فضای بیشتر iCloud واقعا اعصاب خرد کن هستند.

اگرچه احساس آزادی و رهایی در پلتفرم اندروید در بالاترین میزان خود قرار دارد، اما حقیقت این است که یکنواختی و هماهنگی در پلتفرم iOS و سایر دیوایس‌های اپل واقعا لذت‌بخش بوده و تجربه منحصربه‌فردی را به کاربر ارائه می‌دهد. برای مثال با استفاده از AirDrop به راحتی و با سرعت زیاد امکان تبادل فایل بین دستگاه‌های مختلف اپل وجود دارد اما چنین چیزی را در اندروید شاهد نیستیم؛ هرچند که اوپو، شیائومی و ویوُ قصد توسعه سرویسی مشابه را دارند.

علاوه بر این، زمانی که با یکی از دستگاه‌های اپل خود به شبکه وای‌فای متصل می‌شوید، برای برقراری اتصال سایر آی‌دیوایس‌ها نیازی به وارد کردن مجدد رمز عبور نخواهید داشت. قابلیت پر کردن خودکار فرم‌ها در مرورگر سافاری نیز در نوع خود بسیار کاربردی محسوب می‌شود. اپل واچ که به صورت انحصاری با گوشی‌های آیفون سازگاری دارد و یا امکان استفاده از گوشی‌های آیفون به عنوان ریموت کنترل اپل تی‌وی، همگی جزو مزایای پلتفرم یکپارچه و لذت‌بخش اپل به حساب می‌آیند.

بدنه ضخیم‌تر، باتری بزرگتر و دوام بیشتر

متاسفانه یکی دیگر از انتقادهای همیشگی که به آیفون‌ها وارد می‌شود، عمر باتری ضعیف آنهاست. در واقع اپل تمرکز زیادی بر روی پایین نگه داشتن ضخامت گوشی‌های خود داشت و این موضوع باعث شد تا آیفون‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ باتری چندان مناسبی نداشته باشند. خوشبختانه این مشکل در آیفون ایکس‌اس مکس تا حد زیادی برطرف شد و اکنون می‌توان ادعا کرد شارژدهی باتری این گوشی رضایت بخش است. آیفون ۱۱ پرو مکس این وضعیت را باز هم بهبود بخشیده و حتی در صورت استفاده سنگین، باتری آن حداقل تا یک روز (بیشتر از ۱۲ ساعت) دوام می‌آورد.

 

 

اگرچه تیم مارکتینگ اپل ادعا می‌کند بهبود عمر باتری به علت پردازنده بهینه‌تر و برخی اصلاحات نرم‌افزاری حاصل شده، اما واقعیت این است که اپل این بار از یک باتری بزرگتر در آیفون جدیدش استفاده کرده است. آیفون ۱۱ پرو مکس نسبت به مدل‌های قبلی ضخیم‌تر بوده و این افزایش ضخامت به علت به‌کارگیری باتری بزرگتر است. باتری تقریبا ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی که در آیفون ۱۱ پرو مکس استفاده شده نسبت به آیفون‌های قبلی به مراتب ظرفیت بالاتری دارد.

سایر جزییات

نمایشگر به‌کار رفته در iPhone 11 Pro فوق‌العاده است. پنل‌های OLED آیفون‌های سری ۱۱ توسط سامسونگ تولید شده‌اند، اما اپل آنها را سفارشی‌سازی کرده تا به استانداردهای موردنظرش برسد. نمایشگر آیفون ۱۱ پرو رنگ‌ها را مانند نمایشگر نوت ۱۰ جذاب و غلیظ نشان نمی‌دهد، اما عکاسان حرفه‌ای و طراحان محتوای گرافیکی معمولا رنگ‌های طبیعی‌تر نمایشگرهای اولد آیفون را بیشتر ترجیح می‌دهند.

به لطف پشتیبانی از فناوری HDR 10، نمایشگر آیفون‌های سری ۱۱ اپل روشنایی بیشتری را ارائه می‌دهند. متاسفانه ناچ طراحی شده برای این سری عینا از آیفون ایکس ۲۰۱۷ الهام گرفته شده و مخصوصا اگر آن را با نمونه‌های به‌کار رفته در محصولات جدید اوپو، وان‌پلاس یا ویوُ مقایسه کنید، زیادی بزرگ به‌نظر می‌رسد!

قبول که وجود یک ناچ برای ارائه فناوری‌ Face ID لازم است، اما بسیاری از کاربران حاضرند با صرف‌نظر از این قابلیت، یک آیفون بدون ناچ را در دست بگیرند. شایعاتی مبنی بر تلاش اپل برای توسعه یک حسگر اثرانگشت خوان درون‌صفحه‌ای به گوش می‌رسد و احتمال دارد این اتفاق بالاخره در آیفون‌های ۲۰۲۰ رخ دهد.
عالی و تکامل یافته اما نه پیشگام!

امسال شاهد عرضه گوشی‌های هوشمند با نمایشگر تاشو و ۱۲۰ هرتزی و همچنین مجهز به قابلیت ۵G بودیم، به همین دلیل شاید آیفون ۱۱ پرو محصول چندان متمایزی به حساب نیاید. اما اپل به خوبی توانست نقاط ضعف آیفون‌های قبلی را برطرف کند و محصولی تکامل یافته و کم نقص را روانه بازار کند.

از سوی دیگر، وقتی شیائومی و اوپو گوشی‌های هوشمند رده بالایی با قیمت ۴۰۰ دلاری را در دسترس کاربر قرار می‌دهند، آیفون‌های جدید اپل بی‌تردید گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای محسوب نمی‌شوند. البته این موضوع برای کاربرانی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند چندان مهم نیست، چرا که می‌توانند آیفون‌های جدید را با اقساط بلند مدت و به صورت قراردادی با اپراتورهای مخابراتی خریداری کنند.

 

طرفداران همیشگی آیفون، با خرید iPhone 11 Pro بهبودهای مختلفی را تجربه خواهند کرد که قطعا خوشایند هستند. به طور کلی آیفون‌های جدید از نظر دوربین و باتری پیشرفت محسوسی داشته و اکوسیستم اپل نیز برای کاربران معمولی یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *