تست رانندگی و بررسی نسخه عرضه تویوتا GR Supra 2020

توسط:
فوربس فارسی

از همان روزی که Supra در نمایشگاه بین المللی خودرو در آمریکای شمالی در ژانویه ۲۰۱۹ در دیترویت به نمایش گذاشته شد، در انتظار هستم تا بتوانم با این خودرو تست رانندگی انجام دهم. بسیار صبورانه در انتظار این فرصت بودم و هر چند هفته یکبار به نمایندگان Toyota یادآوری می‌کردم. برای اینکه انقدر به آنها زنگ نزنم (البته از نظر من)، بالاخره یک نسخه عرضه از ۲۰۲۰ Toyota GR Supra 2.0 قرمز رنگ درب منزلم ارسال شد تا یک هفته مفرح را با آن بگذرانم.

نسخه عرضه ویژگی‌های مخصوصی دارد، امکاناتی که در این نسخه محدود است با قیمت اولیه ۵۵,۲۵۰ دلار عرضه می‌شود. ماشین تستی که به دست من رسید از پکیج «کمک راننده» (۱,۱۹۵ دلار) اختیاری برخوردار بود و علاوه بر آن هزینه حمل و آماده سازی ۹۳۰ دلاری به آن اضافه شد، تا قیمت این ماشین تست را به ۵۷,۳۷۵ دلار برساند.

 

اگر احیاناً در جریان نیستید، Supra یک خودروی اسپرت دو درب به سبک GT است که با مشارکت تویوتا و BMW تولید شده است و از نظر شرایط موتور و فناوری‌های استفاده شده در آن، مشترکات بسیاری با BMW Z4 دارد.

البته چنین نکاتی قطعاً در محتوای خبری تویوتا یا BMW یافت نمی‌شود. مهندسین تویوتا و تیم توسعه Gazoo Racing (حروف GR در نام مدل این خودرو از نام این شرکت گرفته شده است) در طراحی این خودرو نقش داشته‌اند. خود آقای Akio Toyoda در ارتقاء عملکرد Supra جدید شخصاً نقش داشته و در زمان رونمایی از آن در دیترویت هیجان بسیاری داشت.

 

نام Supra در مدل‌های مختلف تویوتا برای ۴ نسل در آمریکا از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ مورد استفاده قرار گرفت و اکنون پس از ۲۰ سال دوباره از این اسم استفاده می‌شود. Supra یکی از اولین مدل‌های تویوتا بود که توجه جدی به آن شد و بدلیل مانورپذیری و عملکردش در پیست مسابقه و جاده‌های شهری، احترام بسیاری کسب کرد. احتمالاً حضورش در فیلم The Fast & the Furious در سال ۲۰۰۱ را می‌توان نقطه اوج Supra در نظر گرفت.

 

من به واقع عاشق طراحی بیرونی Supra جدید شدم. کاپوت طویلی دارد، یک چهره بسیار گرانقیمت با چراغ جلو‌های پر زرق و برق، یک ورودی هوای بزرگ در پایین، و یک لوگوی با سلیقه از تویوتا در جلوی آن. در پایین گلگیر جلو پاشنه‌های بزرگ ۱۹ اینچی آلومینیومی تعبیه شده است و چرخ‌های پهن ۱۹ اینچی در گلگیر قدرت‌مندتر عقب قرار گرفته است. سقفی بسیار متمایز دارد با برآمدگی‌های بالای صندلی راننده و شاگرد و کمی فرو رفتگی در بین این دو.

کابین جلوی کوتاه آن با یک شیب سریع تمام می‌شود و انحنای عقب زیبای آن به نوعی طراحی شده است تا وزن خودرو را کاهش دهد. این خودرو به شما یک حس کلاسیک می‌دهد، اگر کمی دقت کنید، نشانه‌هایی از خودری خوش استیل ۲۰۰۰ GT و ماشین‌های اسپرت تویوتا در دهه ۶۰ میلادی را مشاهده می‌کنید.

 

در داخل، طراحی درخشان و بدون نقص است. من شخصاً بیشتر از فضای افقی که خروجی‌های HVAC در آن جای داده شده و ردیف حداقلی از دکمه‌ها در میانه جلو داشبورد خوشم آمد. در راستای مدرن بودن، یک صفحه لمسی ۸٫۸ اینچی بزرگ مورب در بالای جلو داشبورد قرار دارد و تنظیمات اطلاع رسانی و سرگرمی تویوتا در آن لحاظ شده است.

تمام فناوری‌هایی که انتظار می‌رود در این خودرو لحاظ شده و حضور دلنشین CarPlay شرکت اپل را به آن اضافه شده است. به نظر می‌رسد CarPlay اپل قرار است در اکثر خودروهای تویوتا حضور داشته باشد.

 

صندلی‌های Supra به سبک صندلی‌های ماشین مسابقه یعنی بسیار راحت و جا دار (به سبک آمریکایی) طراحی شده‌اند. صندلی‌های چرمی در نسخه عرضه به طور فوق العاده‌ای، همانند تمام قسمت‌های کابین جلو، طراحی شده است. فیبر کاربنی مخصوص در قسمت‌های مختلف کابین جلو استفاده شده تا حس فناورانه‌ی‌ خاصی به این خودرو بیفزاید.

 

 

می‌خواهید در مورد حس راندن آن بدانید؟ زیر کاپوت موتور شش سیلندر ۳ لیتری توربو شارژ که می‌تواند ۳۳۵ اسب بخار و گشتاوری با انرژی ۳۶۵ lb-ft تولید کند قرار داده شده است. دنده اتوماتیک ۸ سرعته و یک دیفرانسیل فعال و تعویض دنده روی فرمان قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. سوسپانسیون جلوی MacPherson و سوسپانسیون چند-لینکی در پشت با کمک‌فنرهای انطباق پذیر تجهیز شده‌اند.

طبق برآورد تویوتا موتور ۳,۳۰۰ Supra می‌تواند در ۴٫۱ ثانیه از سرعت ۰ کیلومتر در ساعت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد که بطور الکترونیکی امکان گذر از این سرعت غیرممکن شده است. قطعاً تنها صفتی که برای راندن این خودرو می‌توان استفاده کرد «سریع» است، مخصوصاً بخاطر تعویض دنده همراهی شده و ارتفاع بسیار پایین صندلی راننده.

این خودرو بطور فوق العاده‌ای متعادل است و منحنی‌های استفاده شده در طراحی آن نقش موثری در حفظ تعادل آن دارد. کابین جلو کوچک است، ولی دید بیرون خیلی خوب است برای همین خبری از حس کلاستروفوبیا در ترافیک نخواهد بود. در مدت یک هفته فرصت تستی که داشتم، تنها چیزی که دلم می‌خواست انجام دهم، رانندگی با Supra بود، و همین کار را هم کردم. فکر می‌کنم به ازای هر کیلومتری که راندم، یک لبخند بر روی چهره‌ام نشست.

 

فکر کنم من کمی قدیمی شده باشم، از آنجایی که اگرچه از تعویض دنده روان و اتوماتیک آن لذت بردم ولی تنها مشکل من با Supra عدم امکان تعویض دنده دستی بود. تعویض دنده روی فرمان به من این امکان را داد تا بتوانم حس درگیری با موتور ماشین را بدست آورم ولی ای کاش می‌توانستم این درگیری را با دنده دستی به حداکثر می‌رساندم.

 

تویوتا ۲۰۲۰ GR Supra ارزان نیست، ولی به نظر من ارزش پولی که می‌پردازید را دارد. قیمت مدل پایه ۳٫۰ از ۴۹,۹۹۰ دلار شروع می‌شود و مدل Premium 3.0 آن از قیمت ۵۳,۹۹۰ دلار شروع می‌شود. براستی می‌توانم Supra را با BMW Z4، Porsche Cayman، Audi TT، Lexus RC F، Jaguar F-Type مقایسه کنم، با توجه به این برندهای معروف می‌توان حدس زد تا چه حد از Supra خوشم آمده است.

 

بازگشتت را خوش آمد می‌گویم، Supra.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *