تسلا Model S در مقابل پورشه Taycan؛ آیا Model S تسلا بالاخره رقیب مناسبی پیدا کرده است؟

توسط:
فوربس فارسی

 

کمپانی تسلا با اتومبیل حرفه‌ای و پیشرفته Model S تقریبا مدت زیادی بدون هیچگونه رقیبی در بازار خودروهای الکتریکی حکمرانی کرد. اما به نظر می‌رسد این شرایط به زودی تغییر خواهد کرد.

اوایل ماه میلادی جاری، کمپانی پورشه از نخستین خودروی الکتریکی خود تحت عنوان ۲۰۲۰ Porsche Taycan رونمایی کرد. این خودرو به نوعی برگرفته از کانسپت پر سر و صدای Mission E بوده و در واقع چیزی بین پورشه پانامرا و ۹۱۱ محسوب می‌شود؛ بله همان‌طور که می‌توان حدس زد، پورشه تایکان یک سدان لوکس اما از نوع برقی می‌باشد.
تایکان در دو مدل توربو و توربو اس عرضه می‌شود، اما هیچکدام از این دو مدل واقعا از سیستم توربو برخوردار نیستند! در واقع چنین مفهومی اصلا در دنیای خودروهای برقی وجود ندارد.

احتمالا پورشه برای جذب طرفداران خود این نامگذاری را برگزیده است، چرا که طرفداران پورشه همواره عملکردی سریع و قدرتمند را از این خودروساز آلمانی توقع دارند.

به هر حال پورشه تایکان سواری بسیار راحت، فناوری‌ها و ویژگی‌های سطح بالا به همراه عملکردی سریع را ارائه می‌دهد؛ این یعنی همان چیزی که از پورشه انتظار می‌رود!

هر دو مدل توربو و توربو اس تایکان از یک جفت موتور الکتریکی بهره می‌برند که یکی از آنها بر روی اکسل عقب و دیگری بر روی اکسل جلویی خودرو تعبیه شده است. این دو موتور با همکاری یکدیگر شتاب ۰تا۱۰۰ به ترتیب ۳ و ۲٫۶ ثانیه را در اختیار اتوموبیل قرار می‌دهند. همچنین سقف سرعت این دو خودرو نیز بر روی عدد ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت تنظیم شده است.

 

اگرچه زبان طراحی پورشه برای تولید Taycan تفاوت‌هایی را با محصولات رقیب نشان می‌دهد اما نمی‌توان شباهت‌هایی که بین تایکان و مدل اس پرفورمنس وجود دارند را انکار کرد.

هر دو اتوموبیل از باتری‌هایی با سایز مشابه در قسمت زیرین بهره می‌برند تا مرکز گرانش در پایین‌ترین سطح باقی بماند. تایکان توربو اس از دو موتور همگام با آهنربای دائمی بهره می‌برد اما در تسلا مدل اس پرفورمنس از یک موتو همگام با آهنربای دائم در قسمت جلو و یک موتور از نوع القایی در قسمت عقب استفاده شده است.

به هر حال نکته‌ مهم برای مقایسه بین این دو خودرو سابقه و تجربه هفت ساله تسلا در تولید اتوموبیل‌های برقی می‌باشد، این در حالیست که پورشه حتی یک اتوموبیل برقی را نیز تا کنون به بازار عرضه نکرده است. اما در رقابت دو خودروی تایکان و مدل اس کدام‌یک پیروز خواهد شد؟

ابعاد

مدل اس و تایکان تقریبا از ابعاد یکسانی بهره می‌برند. در واقع تفاوت اصلی در بخش حمل بار است که به لطف طراحی هاچ‌بک مدل اس، کاربر به ظرفیت ۷۴۵ لیتری در صندوق عقب دسترسی دارد. این در حالیست که این فضا در پورشه Taycan عدد به مراتب کمتر ۳۶۵ لیتر است. از طرف دیگر تایکان فضای صندوق جلویی بیشتری (۸۰ در برابر ۶۰ لیتر) را نسبت به مدل اس ارائه می‌دهد که برای حمل دو کیف بزرگ کفایت می‌کند.

برنده: مساوی

ظاهر

تقریبا باید کور باشید که بگویید مدل اس از پورشه تایکان زیباتر است! هر چقدر بیشتر به اتومبیل برقی تسلا نگاه کنید بیشتر متوجه شباهت‌های آن به ۹۱۱ خواهید شد؛ سقفی کوتاه که بر روی بدنه‌ای پهن و گلگیرهای حتی پهن‌تر قرار گرفته و ظاهری شیک و اسپرت اما تهاجمی را به اتومبیل می‌دهد. اگرچه تسلا مدل اس نیز از نظر ظاهری جذاب است اما طراحی تکراری و یکنواختی که از سال ۲۰۱۲ شاهد آن هستیم، به زیبایی این خودرو لطمه زده است.

برنده: پورشه

 

عملکرد

اینجاست که مقایسه بین دو خودرو جذاب می‌شود! پورشه تایکان توربو اس با قدرت ۷۵۱ اسب بخار توان تولید گشتاوری معادل ۱۰۵۰ نیوتن بر متر را دارد که نتیجه آن شتاب ۰تا۱۰۰ معادل ۲٫۶ ثانیه می‌باشد. همچنین حداکثر سرعت این اتوموبیل برقی ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت است. اما این در حالت بوست است، در حالت عادی موتورهای تایکان توربو اس قادر به تولید ۶۱۷ اسب بخار و مقدار نامشخصی گشتاور هستند.
اما مدل اس پرفورمنس از سوی دیگر ۷۶۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۹۸۰ نیوتن بر متر را ارائه می‌دهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سریع‌تر ۲٫۴ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت نیز از سوی دو موتور الکتریکی خودرو در اختیار راننده قرار می‌گیرد. اما به اعتقاد پورشه، اتومبیل تسلا در واقعیت قادر به دستیابی به این اعداد نخواهد بود.
برنده: مساوی

مسافت با هر بار شارژ

در حالی که ظرفیت باتری استفاده شده در دو خودرو تقریبا یکسان است (۹۳٫۴ و ۱۰۰ کیلووات‌ساعت به ترتیب تایکان و مدل اس پرفورمنس) اما میزان شارژدهی و مسافتی که می‌توان طی کرد یکی نیست. خودروی الکتریکی پورشه با یک بار شارژ مسافت تقریبی ۴۱۲ کیلومتری را طی می‌کند اما این رقم برای مدل اس پرفورمنس عدد به مراتب بهتر ۵۸۷ کیلومتر است.

برنده: تسلا

قابلیت ارتقا

هر کسی که با تسلا آشنایی داشته باشد به خوبی می‌داند که به‌روزرسانی‌های OTA یکی از نقاط قوت بزرگ این کمپانی محسوب می‌شود. در حالی که Model S فعلی و تمام نسخه‌هایش تقریبا از نظر فیزیکی با خودروهای عرضه شده در هفت سال پیش یکسان به نظر می‌رسند، اما از نظر تجربه رانندگی شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تسلا تجربه رانندگی با این اتوموبیل‌ها را به مراتب بهبود بخشیده است.
اگرچه چندین خودروساز دیگر نیز به‌روزرسانی‌های OTA را برای اتومبیل‌هایشان ارائه می‌کنند، اما هیچ‌کدام از نظر میزان تاثیر و تناوب به پای تسلا نمی‌رسند. پورشه نیز برای تایکان خود به‌روزرسانی‌های OTA را منتشر می‌کند اما آیا این به‌روزرسانی‌ها واقعا تاثیر مثبتی دارند؟

برنده: تسلا

شارژ باتری

قابلیت شارژ آسان باتری نیز یکی دیگر از نقاط قوت مهم تسلا محسوب می‌شود. کاربران اتومبیل‌های برقی این کمپانی به لطف شبه سوپرشارژر تسلا در بسیاری از مناطق دنیا می‌توانند باتری اتوموبیل خود را شارژ کنند. اتومبیل‌های تسلا از یک اپ ویژه به منظور راهنمایی کاربران به یک ایستگاه شارژ نزدیک، بهره می‌برند.
اما از سوی دیگر، پورشه سیستمی تحت عنوان الکتریفای آمریکا را در اختیار دارد. این شبکه شارژ ثالث (یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن آمریکا) امکان شارژ باتری اتوموبیل‌های برقی از برندهای مختلف را به کاربران می‌دهد. سرعت شارژ در راهکار پورشه سریع‌تر از تسلا بوده اما فعلا زیرساخت‌های اکوسیستم الکتریفای آمریکا به اندازه کافی گسترس نیافته است.

 

علاوه بر این، به ادعای پورشه، اپلیکیشن شارژ سیستم الکتریفای آمریکا امکان ورود کاربر به اپ‌های شارژ ثالث برندهای مختلف دیگر را تنها با داشتن یک حساب کاربری امکان‌پذیر کرده است. از سوی دیگر، اپلیکیشن تسلا فقط شارژرهای درون شبکه را تشخیص می‌دهد، به همین دلیل از نظر راحتی استفاده، راهکار شارژ پورشه بهتر محسوب می‌شود.
اما تسلا تقریبا هفت سال است سوپرشارژرهای خود را توسعه می‌دهد و به لطف فروش بیش از ۶۰۰ هزار خودروی برقی، از این حیث یک بازیکن مهم در بازار خودروهای الکتریکی به حساب می‌آید.
برنده: تسلا

فناوری

تسلا در زمینه به‌کارگیری صفحه نمایش‌های بزرگ به عنوان داشبورد شناخته می‌شود. این کمپانی نخستین نمایشگر اطلاع‌رسانی ۱۷ اینچی پرتره تماما لمسی را در خودروهای خود به‌کار برد و علاوه بر این، یک نمایشگر ۱۲ اینچی دیگر را نیز جایگزین صفحه پشت آمپر کرد. سیستم اطلاع‌رسانی تسلا فاقد قابلیت‌های Car Play اپل یا Auto اندروید است اما امکان استریم موسیقی با استفاده از بلوتوث، رادیو اینترنتی و به‌روزرسانی‌های OTA را به کاربر می‌دهد.
پورشه Taycan از سوی دیگر، صفحات نمایش بیشتر اما کوچک‌تری را مورد استفاده قرار داده است. نمایشگر ۱۶٫۸ اینچی به عنوان صفحه پشت آمپر با امکان نمایش چندین ویژگی به صورت همزمان، یک نمایشگر ۱۰٫۹ اینچی سیستم اطلاع‌رسانی در قسمت مرکزی و در نهایت نمایشگر ۸٫۴ اینچی برای تشخیص دست‌خط و تنظیمات مربوط به شرایط اقلیمی جزو این موارد هستند.

قابلیت CarPlay اپل به صورت استاندارد پشتیبانی شده و دستیار مجازی آن به جمله “هی پورشه” واکنش نشان می‌دهد. اگر این‌ها کافی نیستند، یک نمایشگر سیستم اطلاع‌رسانی دیگر نیز به عنوان آپشن برای سرنشین جلو قابل تهیه خواهد بود.
علاوه بر این، اتوموبیل الکتریکی تسلا از قابلیت Autopilot یا رانندگی خودکار نیز بهره می‌برد که در پورشه چنین قابلیتی وجود ندارد. البته بعید می‌دانیم اگر این‌گونه بود هم کسی از این قابلیت استقبال می‌کرد!

برنده: مساوی

قیمت

از نظر قیمت با شرایط کاملا مشخصی روبرو هستیم. Porsche Taycan Turbo S به مراتب گران‌تر از Tesla Model S است. اگر کاملترین نسخه موجود از Model S Performance را هم بخواهید، با پرداخت ۱۱۴٫۹۰۰ دلار قابل تهیه است؛ اما این رقم برای یک تایکان توربو اس ۱۸۷۰۰۰ دلار خواهد بود!

برنده: تسلا

جمع‌بندی

پورشه تایکان از ساخت بهتر، ویژگی‌های جذاب بیشتر، عملکرد قدرتمند و قابل دستیابی و همچنین باتری بادوام‌تری از حیث طراحی بهره می‌برد. اما اتومبیل الکتریکی تسلا، حداقل بر روی کاغذ اعداد و ارقام بهتری را با قیمت به مراتب ارزان‌تر ارائه می‌دهد. به هر حال تا زمانی که تایکان وارد خیابان‌ها شده و به صورت عملی مورد تست قرار بگیرد، تسلا مدل اس برنده رقابت این دو خودروی الکتریکی خواهد بود، البته نه با فاصله زیاد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *