مقایسه کیفیت دوربین iPhone 11 Pro، Mate 30 Pro، Galaxy Fold و OnePlus 7T

توسط:
فوربس فارسی

 

هر سال در فصل پاییز شاهد عرضه گوشی‌های هوشمند پرچمدار قدرتمندی به بازار هستیم. اگر چه گوگل و اوپو محصولات خود را مدتی دیگر عرضه می‌کنند، اما با وجود گزینه‌های جذابی مانند آیفون ۱۱ پرو، هوآوی میت ۳۰ پرو، سامسونگ گلکسی فولد و وان‌پلاس ۷تی، کاربران هیچ کم و کسری خاصی را احساس نمی‌کنند. در این مطلب قصد داریم کیفیت خروجی دوربین این پرچمداران قدرتمند را با یکدیگر مقایسه و عملکردشان را بررسی کنیم.

اما این بررسی در شرایط یکسانی، مشابه بررسی‌های قبلی انجام می‌شود.

تمام عکس‌ها در یک زمان، پشت سر هم و به ترتیب گرفته می‌شود. این کار حداقل برای دو بار تکرار می‌شود تا بهترین شرایط نوری و پس‌زمینه فراهم شود.
تمامی تصاویر در حالت عکاسی آسان (Point & Shoot) بدون هیچ دستکاری در میزان نوردهی (Exposure) یا نقطه فوکوس ثبت شدند. دلیل این کار بررسی توانایی دوربین برای فوکوس هوشمند و تعیین خودکار توازن سفیدی و رنگ‌هاست.

اکثر تصاویر در شرایط چالش‌زا (تصاویر واید در شب، تاریکی مطلق، پس‌زمینه شامل نورهای مختلف) گرفته شدند. در سال ۲۰۱۹ تقریبا هر گوشی هوشمندی در شرایط نوری مطلوب، تصاویر بسیار خوبی را ثبت می‌کند؛ این شرایط چالش برانگیز است که توانایی‌های واقعی یک دوربین را نشان می‌دهد.
تمام تصاویر در یک مانیتور حرفه‌ای ۴۰ اینچی برند Dell مورد بررسی قرار گرفتند. در صورتی که قصد دیدن تصاویر با ابعاد و سایز اصلی را دارید، به این لینک مراجعه کنید.

تست ۱: شات استاندارد در برابر نور زمینه

 

زوم بیشتر در عکس های قبلی آیفون ۱۱ پرو و میت ۳۰ پرو

 

زوم بیشتر در عکس‌های قبلی وان پلاس سون تی و گلکسی فولد

 

اکثر گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۹ از پس این شرایط به راحتی بر می‌آیند. اما در تصویر ثبت شده با دوربین آیفون ۱۱ پرو برخلاف نسل‌های قبلی، آسمان و ابرها بیش از اندازه روشن به نظر می‌رسند. دوربین سامسونگ نیز طبق معمول کنتراست بیش از اندازه‌ای را ارائه می‌کند. میت ۳۰ پرو نیز آسمان را کمی بیش از اندازه روشن به ثبت رسانده است. اما دوربین گوشی OnePlus 7T متعادل‌ترین تصویر را در بین این چهار گوشی ارائه می‌دهد اما نسبت به خروجی سامسونگ، مخصوصا در نیمه پایینی تصویر، کمی فلت و یکنواخت به نظر می‌رسد. ظاهرا این تفاوت به علت ثبت بهتر سایه‌ها توسط دوربین گلکسی فولد بوده که اگرچه ایده‌آل نیست اما به تصویر عمق خوبی داده است.

تست ۲: لنز واید در شب

این شرایط برای دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند چالش برانگیز است، چرا که لنزهای واید در ثبت جزییات در شرایط نوری نامطلوب دچار مشکل می‌شوند.

 

عکس‌های واید گرفته شده در شب توسط دوربین گوشی‌های میت ۳۰ پرو و آیفون ۱۱ پرو

 

‌عکس‌های واید گرفته شده در شب توسط دوربین گوشی‌های وان پلاس سون تی و گلکسی فولد سامسونگ

 

نکته مهم در این جا، تفاوت میدان دید باریک‌تر دوربین ۴۰ مگاپیکسلی جدید هوآوی میت ۳۰ پرو نسبت به سه گوشی دیگر است. لنز واید گلکسی فولد میدان دید (FOV) 123 درجه‌ای را ارائه می‌دهد، اما مقداری اعوجاج بشکه‌ای را می‌توان در قسمت‌ گوشه‌ها مشاهده کرد. قسمت بالایی ساختمانی که در سمت راست تصویر قرار گرفته به آرامی دچار انحنا شده است.

تصویر ثبت شده توسط آیفون ۱۱ پرو بهترین دقت رنگ و توازن نور را ارائه می‌دهد، به طوری که تمامی نورهای داخلی ساختمان اصلی به خوبی ثبت شده‌اند. این در حالیست که دوربین وان‌پلاس ۷تی در نوردهی تمامی نورها دچار مشکل شده است.
در تصاویر زیر می‌توانید نسخه بزرگنمایی شده همان تصاویر بالا را ببینید.

 

زوم بیشتر در عکس‌های واید قبلی آیفون ۱۱ پرو و میت ۳۰ پرو

 

زوم بیشتر در عکس های واید قبلی ۷تی و گلکسی فولد

 

با دقت بیشتر در تصاویر توانمندی حسگر بزرگ ۱/۱٫۵۴ اینچی میت ۳۰ پرو را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. لنز واید این دوربین به طور محسوسی جزییات بیشتری را نسبت به سه گوشی هوشمند دیگر ثبت کرده است. جزییات در تصویر ثبت شده با دوربین آیفون ۱۱ پرو کم است و تصویر وان‌پلاس ۷تی نیز از این نظر بدترین وضعیت را دارد.

تست ۳: پرتره و جلوه‌ بوکه

زوم بیشتر از عکس بالا

هر چهار گوشی تصاویر پرتره بسیار خوبی را ثبت کردند و الگوریتم تشخیص لبه‌ها، به خصوص در قسمت اطراف موهای سوژه، عملکرد مناسبی داشت. تشخیص تُن پوست سوژه در دوربین آیفون ۱۱ پرو در طبیعی‌ترین حالت ممکن صورت گرفت.

دوربین گلکسی فولد و وان‌پلاس ۷تی جلوه‌های نوردهی خاصی را بر روی پوست سوژه اعمال کردند. پوست سوژه در پرتره‌های ثبت شده توسط دوربین میت ۳۰ پرو تحت یک جلوه نرم کننده پوست (Smooth) قرار گرفته است. میزان عمق میدان جلوه بوکه در پرتره‌های میت ۳۰ پرو بیشتر از سه گوشی دیگر است که به غیرطبیعی شدن خروجی منتهی می‌شود. البته امکان تنظیم میزان عمق میدان وجود دارد.

خروجی دوربین آیفون ۱۱ پرو در بخش پرتره واقعی‌ترین و دقیق‌ترین تصویر را از سوژه ارائه داد. اما اگر از خود سوژه بپرسید، دوربین سامسونگ و وان‌پلاس را ترجیح می‌دهد. در مجموع هر چهار گوشی هوشمند عملکرد خوبی را در این زمینه نشان دادند.

تست ۴: سلفی

 

در این بخش نیز دوربین آیفون ۱۱ پرو دقیق‌ترین و واقعی‌ترین نتایج را نشان داد، به گونه‌ای که تمام نواقص پوست (جوش، لک و اسکارها) قابل مشاهده هستند. دوربین گلکسی فولد و میت ۳۰ پرو فیلتر نرم کننده پوست سنگینی را بر روی پوست سوژه اعمال کردند که در نهایت نتیجه غیرواقعی را شاهد هستیم. ظاهرا دوربین وان‌پلاس ۷تی از نظر ایجاد توازن بین زیباتر به نظر رسیدن و همچنین واقعی بودن تصویر، نسبت به هوآوی و سامسونگ، عملکرد بهتری دارد.

تست ۵: بزرگنمایی ۱۰ برابر

هوآوی در این زمینه بی‌رقیب ظاهر شده است. جالب اینکه دوربین میت ۳۰ پرو نسبت به پی۳۰ پرو از نظر قدرت بزرگنمایی حتی افت نیز داشته است. هوآوی به علت محدودیت‌های طراحی و فضای در دسترس، قادر به استفاده از لنز بزرگنمایی پریسکوپ در این گوشی نبوده، اما با این حال، دوربین ۸ مگاپیکسلی زوم میت ۳۰ پرو توانایی بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابر و ۳۰ برابر (زوم دیجیتال) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این عدد برای سه گوشی دیگر حداکثر ۱۰ برابر است.

 

 

 

تصویر ثبت شده توسط دوربین زوم OnePlus 7T اگرچه با خروجی هوآوی میت ۳۰ پرو قابل مقایسه نیست، اما به مراتب بهتر از تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی فولد و آیفون ۱۱ پرو محسوب می‌شود.

 

تست ۶: حالت ویژه شب

این تصاویر در یک اتاق با تاریکی تقریبا مطلق به ثبت رسیده‌اند و همان‌طور که می‌بینید عملکرد دوربین میت ۳۰ پرو و آیفون ۱۱ پرو کاملا تحسین‌برانگیز است. حالت ویژه شب یا Night Mode در گلکسی فولد نیاز به کار بیشتری دارد. تصویر ثبت شده توسط دوربین وان‌پلاس ۷تی نیز با توجه به بازه قیمتی آن، قابل ستایش است.
بدون شک اپل مود عکاسی شب در آیفون‌های جدیدش را به طور محسوسی ارتقا داده تا به خوبی با دوربین گوشی‌های اخیر هواوی قابل رقابت باشند.

 

 

 

اگرچه در نگاه اول شاید تصاویر ثبت شده توسط دوربین ایفون توازن سفیدی طبیعی‌تری را نشان می‌دهد اما اگر تصویر را زوم کنید متوجه عملکرد بهتر دوربین هواوی خواهید شد.

زوم تصویر بالا در عکس‌های گرفته شده با آیفون ۱۱ پرو و میت ۳۰ پرو

تست۷: تصاویر ماکرو

 

برای این بخش از یک فنجان لاته استفاده کردیم. دوربین وان‌پلاس ۷تی یک حالت ویژه Ultra Macro را در دسترس کاربر قرار می‌دهد که در آن لنز واید به یک لنز ماکرو تبدیل می‌شود. سه گوشی دیگر چنین قابلیتی را ارائه نمی‌دهند، به همین دلیل دوربین وان‌پلاس ۷تی قادر است از فاصله به مراتب نزدیک‌تر، تصویر ماکرو را به ثبت برساند.

 

تست۸: قابلیت‌های فیلمبرداری

دوربین هر چهار گوشی قادر به فیلمبرداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هستند، اما دوربین آیفون ۱۱ پرو در سطح بالاتری قرار دارد. در نمونه فیلمبرداری شده می‌توانید عملکرد به مراتب بهتر دوربین فیلمبرداری آیفون ۱۱ پرو در زمینه توازن نور و رنگ بهتر و همچنین حذف لرزش‌ها را مشاهده کنید.
علاوه بر این، دوربین آیفون ۱۱ پرو امکان بزرگنمایی و همچنین جابجایی بدون وقفه بین هر سه لنز را ارائه می‌دهد که در گوشی‌های دیگر به این روانی قابل انجام نخواهد بود.

برنده نهایی کدام است؟

انتخاب یک برنده نهایی تصمیم سختی است. آیفون ۱۱ پرو در بخش فیلمبرداری و پرتره بهترین عملکرد را داشت، اما هواوی در بخش بزرگنمایی و تصاویر واید بهتر ظاهر شد. دوربین گلکسی فولد و ۷تی نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند، اما در یک یا دو بخش نسبت به رقبای خود شکست خوردند. اما از سوی دیگر، قیمت وان‌پلاس ۷تی نسبت به سه گوشی دیگر حداقل چند صد دلار ارزان‌تر بوده و از نرم‌افزار دوربین بهتری نیز برخوردار است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *