هواوی سرانجام تایید کرد؛ یک میلیون حمله مجازی در روز

توسط:
فوربس فارسی

 

به گفته جان سوفولک، سرپرست ارشد بخش امنیت کمپانی هواوی، کامپیوترها و شبکه‌های این تولیدکننده چینی روزانه در معرض بیش از ۱ میلیون حمله مجازی قرار می‌گیرد که صرفا به ایالات متحده نیز مربوط نمی‌شود. براساس گزارشی که در یک نشریه ژاپنی منتشر شده است، سوفولک توضیح می‌‌دهد که بخش اعظم این حملات به منظور سرقت مالکیت‌های معنوی هواوی انجام می‌گیرند. هواوی در زمینه فناوری ارتباطی نسل پنجم پیشتاز است و بیشتر از هر کمپانی دیگری در جهان، پتنت یا حق اختراع به ثبت می‌رساند.

هواوی معتقد است حکومت ایالات متحده حداقل در بخشی از این حملات مجازی نقش دارد. در ماه سپتامبر، هواوی در رسانه‌ها مدعی شد که سازمان اجرای قانون ایالات متحده کارمندان فعلی و پیشین این کمپانی را تهدید کرده و برخی از آنها را نیز به استعفا مجبور کرده است. علاوه بر این، به ادعای هواوی، حکومت این کشور حملات سایبری مختلفی را برای نفوذ به اینترانت و سیستم‌های اطلاعاتی داخلی هواوی، صورت داده است.

سوفولک از هیچ کشور خاصی (حتی ایالات متحده) به عنوان مقصر اصلی این حملات نام نبرد. علاوه بر این، وی حتی اشاره نکرد که این حملات از سوی رقبای این شرکت بوده و یا توسط سازمان‌های حکومتی صورت گرفته است.

اما به هر حال، اگرچه تقریبا اکثر این حملات مجازی به خوبی توسط هواوی خنثی شده‌اند، اما در برخی سیستم‌های قدیمی‌تر، ظاهرا نفوذ صورت گرفته است. هنوز مشخص نیست که این نفوذ چه پیامدهایی را به دنبال داشته است، اما گزارشات حاکی از آن هستند که در بین این حملات یک ویروس کامپیوتری به منظور سرقت اطلاعات هویتی نیز وجود داشته است.

این نوع از حملات فیشینگ و ایمیل‌های آلوده تقریبا برای تمامی برندها و سازمان‌ها اتفاق می‌افتد و اگر هواوی در معرض آنها قرار نگیرد باید متعجب شویم. در این نوع حملات، با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی، کارمندان و عوامل انسانی یک سازمان را برای اجرای یک فایل ضمیمه یا نصب برنامه‌ای آلوده به بدافزار، مشاهده یک سایت آلوده و یا کلیپ‌های ویدیویی حاوی کدهای آلوده در شبکه‌های اجتماعی، فریب می‌دهند.

سوفولک همچنین اظهار کرد که اگرچه هواوی حملات سایبری اخیر را تایید می‌کند، اما هیچ‌گونه نقص‌ امنیتی نیز در سیستم‌های این شرکت مشاهده نشده است. علاوه بر این، هواوی متعهد است تا از نظر امنیتی با مشتریانی که از تجهیزات این کمپانی استفاده می‌کنند، همکاری داشته باشد.

بخشی از تلاش ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن هواوی، حمایت دولت چین از این کمپانی است. علاوه بر این، آمریکایی‌ها معتقدند هواوی دستورات پکن را برای سرقت اطلاعات و ایجاد اختلال در شبکه‌های زیرساختی آمریکایی اجرا می‌کند. به گفته سوفولک، مدیرعامل هواوی، رن ژنگ‌فی، اگر قرار بود با دولت چین سازش کند و تسلیم خواسته‌های آنها شود بدون شک از این کار سر باز می‌زد. علاوه بر این، اگر به هر دلیلی دولت چین به منظور اجرای دستوراتش، به هواوی فشار می‌آورد، ژنگ‌فی قطعا شرکت را تعطیل می‌کرد.

اوایل هفته جاری، اتحادیه اروپا در گزارشی عجیب هشدار داد که ترکیب تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های ۵G می‌تواند کنترل زیرساخت‌های حیاتی دولتی، سیستم‌های لجستیکی، حمل و نقل و حتی سازمان اجرای قوانین را تهدید کند. اگرچه در این گزارش از کشور چین یا هواوی اسمی برده نشد، اما در بخشی از آن به تامین کنندگان تجهیزات ارتباطی نسل پنجم در کشورهایی با نظام غیردموکراتیک اشاره شد که به وضوح هواوی و چین هستند.

به نظر می‌رسد در روزهای آتی، میزان حملات سایبری صورت گرفته علیه هواوی به طور محسوسی افزایش پیدا کند که دلیل آن طبیعتا اتهاماتیست که این کمپانی به ایالات متحده نسبت داده است. اما از سوی دیگر، ماه اکتبر می‌تواند شرایط به مراتب بهتری نسبت به سپتامبر داشته باشد، چرا که گوشی‌های هوشمند سری میت ۳۰ این کمپانی، فاقد هر گونه تکنولوژی آمریکایی عرضه شده‌اند و ترامپ نیز در حال کاهش محدودیت‌های تجاری هواوی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *