چرا اپل مک‌بوک پرو را نابود کرد؟

توسط:
فوربس فارسی

 

مک‌بوک پرو همچنان به عنوان یک محصول نمادین اپل شناخته می‌شود اما در طول چند سال گذشته، اپل تمام توجه و تمرکز خود را به رویدادهای پر زرق و برق معرفی گوشی‌های هوشمند آیفون معطوف کرده است. این موضوع باعث شده تا خانواده لپ‌تاپ‌های قدرتمند مک‌بوک اکنون فقط به عنوان یک بازیکن پوششی و رده دوم در سبد کالاهای اپل ایفای نقش کنند.

وقتی استیو جابز در سال ۲۰۰۶ نخستین بار از سری جدید مک‌بوک پرو رونمایی کرد، این محصول ویژه، رویکرد اپل برای آینده را مشخص کرد. اولین نسل از مک‌بوک پرو به پردازنده اینتل Core Duo، صفحه کلیدی با نور زمینه و یک پورت شارژ با خاصیت مغناطیسی مجهز بود. علاوه بر این، طراحی کاربردی و بدنه‌ای از جنس آلومینیوم در آن زمان همگی جزو نقاط قوت و البته جذاب این محصول به حساب می‌آمدند.

MacBook Pro چهار برابر سریع‌تر از G4 PowerBook اپل بود و به لطف قدرت سخت‌افزاری، شارژدهی بهتر باتری، اپلیکیشن‌های بیشتر و عرضه در دو نسخه ۱۳ و ۱۷ اینچی، با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی بازار مواجه شد. زمانی که مایکروسافت با لپ‌تاپ‌های سبک وارد بازار شد و توسعه نِت‌بوک‌ها نیز رفته رفته رونق گرفت، اپل سری جدید MacBook Air را معرفی کرد تا با تازه‌واردان بازار رقابت کند. در عوض خانواده مک‌بوک پرو همچنان بر روی قدرت سخت‌افزاری، نمایشگر رتینا، اپ‌های کاربردی‌تر و متنوع‌تر تمرکز کرد و به عنوان گزینه‌ای فوق‌العاده در بین لپ‌تاپ‌های کاری بازار مطرح شد.

در آن دوران، مک‌بوک پرو به عنوان یک معیار مقایسه برای شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ به حساب می‌آمد و جالب اینکه هیچ کدام از آنها نیز قادر نبودند گوشه‌ای از جذابیت این محصول استراتژیک را ارائه دهند.

 

مسئولیت رهبری اپل در سال ۲۰۱۱ به تیم کوک واگذار شد و چند سال طول کشید تا رویکرد و نگرش تیم کوک مشخص شود. پس از آن همه متوجه شدند که اولویت‌های وی در چه بخش‌هایی قرار خواهند داشت؛ گوشی آیفون!

البته ما نمی‌گوییم که اپل نباید بر روی محصولی جدید تحت عنوان آیفون سرمایه‌گذاری می‌کرد! مشکل اینجاست که تیم کوک با تصمیماتش باعث شد تا این محصول استراتژیک و فوق‌العاده جذاب به نوعی برای رشد بیشتر گوشی‌های هوشمند آیفون، قربانی شود. این موضوع حتی به کل خانواده مک نیز سرایت کرد که به خصوص مک‌بوک پرو از این شرایط بیشترین آسیب را دید.

اپل جدیدترین تکنولوژی‌ها و اپ‌ها را ابتدا برای آیفون و iOS ارائه می‌کرد و سپس کاربران مک و macOS به آن دسترسی پیدا می‌کردند. تیم طراحی اپل حتی برای مک‌بوک پرو نیز از ترندهای طراحی در دنیای گوشی‌های هوشمند الهام می‌گرفت.

مک‌بوک پروهای جدید هر سال باریک‌تر، سبک‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شدند تا از دستگاه‌هایی کاربردی و قابل ارتقا به چیزی که تیم کوک به آن معتقد بود، تبدیل شوند. این موضوع در کنار تغییراتی که در بخش نرم‌افزاری و به خصوص سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری صورت گرفت، باعث شدند تا Mac دیگر به عنوان یک دستگاه مستقل شناخته نشود.

 

MacBook Pro دیگر آن MacBook Pro سابق با کارایی‌ متنوع نبوده و یک قربانی محسوب می‌شود. کاربران مک دیگر نمی‌توانند خودشان را از Mac جدا بدانند. در واقع بسیاری از ویژگی‌هایی که تیم توسعه iOS برای گوشی‌های آیفون ارائه می‌کند، بعد از مدتی برای مک منتشر خواهد شد، اما این رابطه ظاهرا هیچ وقت به صورت معکوس برقرار نمی‌شود!

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *