ارزشمندترین برندهای جهانی ۲۰۱۸

توسط:
فوربس فارسی

بزرگترین شرکت های تکنولوژی جهان در سال های اخیربا تقویت قدرت خود، سود زیادی بدست آوردند و ارزش بازارشان را ارتقاء دادند. اپل(گوشی ها)، گوگل(سرچ)، مایکروسافت(نرم افزار)، فیسبوک(اجتماعی) و آمازون(خرده فروشی) توسط محصولات و خدمات شان در بخش های مربوطه چیره گشتند. اما شاید ارزشمندترین دستاوردشان، نام برندیقدرتمند است.

نام تجاری قوی منجر به افزایش تقاضا و قدرت قیمت گذاری خواهد شد. ۵ برند در حوزه ی تکنولوژی که بالاترین عملکردرا در این زمینه داشتند و به گزارش فوربز جزء ۵ برند ارزشمند جهانی هستند، مجموعا ۵۸۶ میلیارد دلار ارزش دارند(بیش از ۲۰% کل سال گذشته). اپل به عنوان ارزشمندترین برند جهان طی ۸ سال متوالی این عنوان رابا ارزش ۸/۱۸۲ میلیارد دلارکسب کرد(بیش از ۸% کل).

the-world's-most-valuable-brands-2018-1

 

تنها اپل است که به دلیل پایه ی قدرتمندش می تواند قیمت گوشی هایش را به ۹۹۹ دلار کاهش دهد و ۲۹ میلیون از آنها را در کمتر از ۲ ماه به فروش برساند(کاری که اپل در پایان سال ۲۰۱۷ انجام داد). تقریبا یک چهارم از این فروش ها در چین بود که به دسترسی جهانی اپل اشاره دارد. با وجود برخی از پیش بینی های ناامیدانه برای چین پیش از اعلام درآمد خود در ماه جاری، اپل رشد ۲۱ درصدی درآمد سه ماهه را در کشورهای پر جمعیت جهان اعلام کرد.

سامسونگ الکترونیک در سه ماهه ی چهارم سال ۲۰۱۷ گوشی های همراه بیشتری نسبت به اپل فروخت اما طبق تخمین شرکت CanaccordGenuity وال استریت، اپل ۸۷% از درآمد صنعت گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داده است و معرفی آیفون X نقش به سزایی در این میان داشته است. این عدم برابری سود نیز در ارزش برند منعکس شده و ارزش برند اپل را چهار مرتبه بیشتر از سامسونگ ساخته است(۶/۴۷ میلیارد دلار و رتبه ی هفتم در کل).

گوگل رتبه ی دوم را در میان برترین برندها برای سه سال پیاپیبا ارزشی معادل ۱/۱۳۲ میلیارد دلاردارد(تا ۳۰%).
گوگل در زمینه های دیگری نیز مانند فن آوری خانه ی هوشمند، خودروهای بدون سرنشین، تحقیقات در خصوص سالخوردگی و … فعالیت می کند که البته همه ی آنها چیزی جز هزینه برایش نبوده و بخش سود ده همان کسب و کار موتور جستجوگر با حاشیه ی سود عملیاتی ۲۶%(در سال گذشته)است.

در حال حاضر علارغم تلاش های Yahoo، Baidu و Microsoft’s Bing برای بدست آوردن سهم بازار جهانی ۸۰ درصدی گوگل، این نام یک اصطلاح عمومی برای سرچ باقی مانده و در دیکشنری آکسفورد نیز کلمه ی گوگل معادل اصطلاح جستجو در اینترنت عنوان شده است.

برندهای برتر تکنولوژیک دیگر نیز شامل مایکروسافت(۸/۱۰۴ میلیارد دلار، ۲۱%)، فیسبوک(۸/۹۴ میلیارد دلار، ۲۹%) و آمازون(۹/۷۰ میلیارد دلار، ۳۱%) می باشد.

سبقت آمازون از کوکا کولا تنها تغییر امسال در ۵ رتبه ی برتر بوده است. ارزش برند کوکا کولا با افزایشی ۲ درصدی به ۳/۵۷ میلیارد دلار رسید و تنها برند در میان ۷ رتبه ی برتر بوده که مرتبط با تکنولوژی نیست. ۴۵% فروش کل سال گذشته ی کوکاکولا مربوط به فروش نمایندگی اش بوده است (۱۳ میلیارد مورد فروش). تغییر جهانی عادات نوشیدنی، بر کوکاکولا تاثیر گذاشت اما همچنان در بخش فروش آب و شکر برندی مهم تلقی می شود. کوکاکولا در حال حاضر متمرکز بر بخش بسته بندی است.

فوربز با بررسی بیش از ۲۰۰ برند جهانی، اولین لیست ۱۰۰ برند ارزشمند را تعیین کرد. این برندها بایستی در ایالات متحده حضور داشته باشند در نتیجه برخی از بزرگترین برندها مانند China’s Alibaba و Tencent در لیست حضور ندارند.

۱۰۰ برند برتر شامل برند محصولاتی مانند Proctor & Gamble’s Gillette بعلاوه برندهای تحت نام شرکت شان مانند American Express می باشد. فوربز برندها را بر مبنای درآمد سه ساله ارزیابی می کند و درصدی به این درآمدها مبتنی بر نقشی که در هر صنعت ایفا می کنند اختصاص می دهد(به عنوان مثال سطح بالا(high) برای کالاهای لوکس و نوشیدنی ها، سطح پایین(low) برای شرکت های هواپیمایی و نفتی). ما میانگین قیمت به درآمدهای متعدد را در طی سه سال بدست آوردیم تا ارزش نهایی برند مشخص شود. ۱۰۰ برند ارزشمند مجموعا ارزشی معادل ۱۵/۲ تریلیون دلار دارند(۱۰% افزایش نسبت به سال گذشته) و این بازه از اپل ۲۰۰ میلیارد دلاری تا KFC4/7 میلیارد دلاری متغییر است. درآمد قبل از سود و مالیات به طور متوسط برای ۱۰۰ برند ۱۴% افزایش یافته است.

بیشترین تعداد، برندهای تکنولوژیک هستند که ۲۰% لیست نهایی را تشکیل می دهند (شامل ۵ برند برتر).  تویوتا(۷/۴۴ میلیارد دلار) رتبه ی نهم را به خود اختصاص داده و نام برتر برند خودرو را کسب کرده است. ۱۰۰ برند برتر، یک لیست جهانی با برندهایی از ۱۶ کشور مختلف است. آمریکا با ۵۴ برند(۵۶ برند در سال گذشته)، آلمان(۱۲ برند)، فرانسه و ژاپن(هرکدام ۷ برند) به ترتیب بیشترین کشورهای نماینده بودند.Netflix(5/11 میلیارد دلار، ۳۵%) و PayPal(5/7 میلیارد دلار،۳۳%) دارای بیشترین سهم ها هستند.

Netflixپایگاه مشترک خود را طی سه سال گذشته به ۱۲۵ میلیون افزایش داد. PayPalنیز پایگاه مشترک خود را در سال جاری به ۲۳۷ میلیون افزایش داد(۴۳% افزایش نسبت به سال گذشته). مشارکت مشتریان نیز با ۳۵ معامله به ازای هر حساب، درصد بالای گزارش شده است(طی ۱۲ ماه گذشته).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *