جام جهانی ۲۰۱۸: پول هایی در پس بزرگترین رویداد ورزشی!

توسط:
فوربس فارسی

 

جام جهانی ۲۰۱۸ در روز پنج شنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد ۹۷) تنها با یک مسابقه بین کشور میزبان یعنی روسیه و عربستان صعودی آغاز شد.

در طول مرحله ی گروهی، ۴۷ بازی دیگر طی دو هفته برگزار شد و فینال جام جهانی نیز در تاریخ ۱۵ جولای برگزار شد.
جام جهانی بزرگترین رویداد ورزشی در جهان است و انتظار می رود ۴/۳ میلیارد نفر، تماشاگر آن باشند. به گزارش FIFA، ۱ میلیارد نفر بازی فینال جام جهانی ۲۰۱۴ بین دو تیم آرژانتین و آلمان را تماشا کردند. در مقایسه، مخاطبان جهانی برای Super Bowl تقریبا ۱۵۰ میلیون نفر در سال است.

اما این جام جهانی تیم های فوتبال ایتالیا و هلند و آمریکا را از دست داده است. جام جهانی همیشه منجر به ایجاد داستان ها و حاشیه های فراوانی می شود. شروع این جام نیز همراه با اخراج مربی تیم اسپانیا Julen Lopetegui دو روز قبل از شروع مسابقات بود( پس از گذراندن آموزش ها Lopetegui مربیگری رئال مادرید را بر عهده می گیرد). او در ۲۰ بازی که به عنوان مربی تیم ملی اسپانیا حضور داشت، ۱۴ برد و ۶ تساوی کسب کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۸ پر درآمدترین و پر طرفدارترین ستاره های ورزشی مانند لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و نیمار بازی کردند. این سه بازیکن در مجموع در طول ۱۲ ماه قبل از برگزاری جام جهانی، ۳۰۹ میلیون دلار به عنوان حقوق و پاداش دریافت کرده اند. این ممکن است آخرین شانس برای رونالدو و مسی جهت افزودن عنوان جام جهانی به رزومه ی شگفت انگیزشان بوده باشد. نیمار نیز در تیم برزیل حضور داشت که متاسفانه در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز دچار مصدومیت شده بود.

در ادامه به بررسی پول هایی در پس جام جهانی ۲۰۱۸ می پردازیم:

• شانس ورود برزیل به این مسابقه ۴ به ۱ بود و به دنبال آن آلمان(۹٫۲)، اسپانیا(۱۳٫۲)، فرانسه(۱۳٫۲) و آرژانتین(۹٫۱) بودند.

• اسپانسر تیم های جام جهانی و همچنین مسابقات جام جهانی آدیداس بود. نایک اسپانسر ۱۰ تیم، پوما ۴ تیم، New Balance 2 تیم و Umbro از دیگر اسپانسرهای لوازم است.

• ارزانترین قیمت بلیط برای فینال جام جهانی که فقط برای شهروندان روسی در دسترس بود، ۱۱۰ دلار قیمت داشت و قیمت ها تا۱,۱۰۰ دلار نیز پیش رفت. قیمت مسابقات افتتاحیه نیز از ۵۰ دلار تا ۵۵۰ دلار بود.

• طبق شاخص رسانه ی استاندارد(Standard Media Index)، هزینه ی گران قیمت ترین تبلیغات در ایالات متحده در حین مسابقه ی نهایی جام جهانی ۲۰۱۴، ۱۸٫۱ میلیون دلار بوده است.

• تعداد بلیط های فروخته شده قبل از شروع بازی ها ۴٫۲ میلیون بوده است و هواداران در روسیه مسیر را با جمعیت ۸۷۱٫۷۹۷ نفر هدایت کردند. که به دنبال آن ایالات متحده ۸۸،۸۲۵ نفر و برزیل ۷۲،۵۱۲ نفر بوده اند.

 

• مجموع حضار در جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل ۳٫۴ میلیون نفر بوده و در هر بازی ۵۳٫۵۹۲ نفر حضور داشتند.

• در جام جهانی ۱۹۹۴ در ایالات متحده بیشترین تعداد شرکت کنندگان ۳٫۶ میلیون نفر بوده است.

• ۸ میلیون لباس تیم کشورهای مختلف توسط اسپانسر جام جهانی در سال ۲۰۱۴ (آدیداس) به فروش رسید و این شرکت انتظار داشت در سال گذشته نیز با وجود عدم حضور تیم ایتالیا، هلند و آمریکا، باز هم به بالاترین سطح فروش برسد.

• تماشگران تلویزیونی شبکه ی پخش ESPN برای بازی مقدماتی بین آمریکا و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۴، ۱۸٫۲ میلیون نفر بوند که عنوان پر بیننده ترین بازی فوتبال در ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند.

• جایزه ی تیم برنده ۳۸ میلیون دلار ، جایزه ی جایگاه دوم ۲۸ میلیون دلار و سوم ۲۴ میلیون دلار می باشد.

• ۱۶ تیم پس از طی مرحله ی گروهی هر کدام ۸ میلیون دلار دریافت کردند.

• میزان درآمد و پاداش برای لیونل مسی در ۱۲ ماه قبل از شروع جام جهانی ۱۱۱ میلیون دلار بوده است. او جایگاه دوم در میان رتبه بندی پر درآمدترین ورزشکاران ( پس از Floyd Mayweather) را دارد.

• درآمد حاصل از تبلیغات Univision در طول جام جهانی ۲۰۱۴ به گزارش شاخص رسانه ی استاندارد،۱۷۷ میلیون بوده است.  ESPN  شصت و پنج میلیون دلار و  ABC چهل و هفت میلیون دلار کسب کرده اند.

• طرفداران رونالدو در سراسر رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام ۳۲۲ میلیون نفر بودند.

• مجموع جایزه های مالی به ۳۲ تیم شرکت کننده، ۴۰۰ میلیون دلار بود. همچنین هر تیم ۱٫۵ میلیون دلار برای هزینه های آماده سازی خود در رقابت دریافت کرده است.

• هزینه حق پخش جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در آمریکا برای شبکه ی فاکس ۴۲۵ میلیون دلار می باشد. Telemundo برای حق پخش این رویدادها به زبان اسپانیایی مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار پرداخته کرده است.

• درآمد بازاریابی برای فیفا در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ، ۱٫۶۵ میلیارد دلار می باشد و پیش بینی می شود برای ۴ سال آینده به ۱٫۸ میلیارد دلار برسد.

• درآمد حق پخش های تلویزیونی برای فیفا در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ۳ میلیارد دلار می باشد و انتظار می رود برای ۴ سال آینده به ۳٫۵ میلیارد دلار برسد.

• ارزش منچستر یونایتد(با ارزش ترین باشگاه فوتبال در جهان) ۴٫۱ میلیارد دلار می باشد.

• درآمد پیش بینی شده ی فیفا برای بودجه ی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ۱۰% بیشتر از پیش بینی های چین بوده است. بیش از ۴ میلیارد دلار از کل آن در طول جام جهانی سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

• هزینه های پیش بینی شده توسط روسیه برای این مسابقات ۱۱٫۶ میلیارد دلار بود.

• پیشنهادهای کانادا، مکزیک و آمریکا برای جام جهانی ۲۰۲۶ قبل از شروع این دوره از بازی های جام جهانی ارائه شد. انتظار می رود بیش از ۱۴ میلیارد دلار درآمد و ۱۱ میلیارد دلار سود برای فیفا کسب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *