جریمه ۱۷۰ میلیون دلاری گوگل؛ آیا سازندگان ویدئوهای یوتیوب در نهایت این بها را می پردازند؟

توسط:
فوربس فارسی

 

آیا می دانستید که یک سوم بچه های ۸ تا ۱۲ ساله ی آمریکایی می خواهند در بزرگسالی یوتیوبر شوند؟

در ماه گذشته، طی یک نظر سنجی جهانی از ۳۰۰۰ کودک بین ۸ تا ۱۲ سال درباره اهداف شغلی آنها در آینده پرسش به عمل آمد. می دانید آرزوی شماره یک بچه های چینی چه بود؟ اکثر آنها می خواهند فضانورد شوند. بچه های آمریکایی چطور؟ بیشتر آنها می خواهند یوتیوبر یا صاحب یک وبلاگ ویدئویی شوند.  این نتایج منطقی است. ۸۱ درصد خانواده های آمریکایی به بچه هایشان اجازه می دهند تا یوتیوب، یعنی این پلتفرم ویدئویی چندین میلیارد دلاری، را تماشا کنند که تقریبا هر محتوایی که بخواهید – از بازی گرفته تا مد، فناوری و تا آشپزی در آن یافت می شود. سازندگان یوتیوب درآمد هایشان را از طریق پخش تبلیغات قبل، هنگام و بعد از ویدئو کسب می کنند – مدل کسب درآمدی که ممکن است ناگهان دچار متوقف شود.

گوگل بخاطر جمع آوری اطلاعات از بچه های زیر ۱۳ سال در یوتیوب و استفاده از این اطلاعات برای پخش تبلیغات شخصی سازی شده برای آنها با جریمه ای ۱۷۰ میلیون دلاری مواجه شد.
درحالیکه این جریمه تنها ۱% درآمد سالیانه یوتیوب است، اما قوانین و شرایطی که این غول شبکه اجتماعی در پاسخ به این جریمه وضع می کند، می تواند تاثیر بسیاری بر سازندگان ویدئو داشته باشد.

طبق پستی که سوزان وویچتسکی، مدیرعامل یوتیوب، در بلاگ خود منتشر کرد، تمام تبلیغات شخصی سازی شده ی ویدئوهایی که کودکان را مورد هدف قرار داده بودند، توسط یوتیوب متوقف می شوند و ویژگی هایی مثل کامنت گذاری و اعلان ها نیز برای آنها در ماه های آتی حذف خواهند شد.
بدون کامنت گذاری و اعلان ها، احتمال اینکه یک ویدئو بیشترین مشارکت را پیدا کند (و در ازای تبلیغات، پول دریافت کند) ناگهان کاهش می یابد و کاهش در میزان مشارکت به معنای کاهش معرفی و پخش ویدئو توسط یوتیوب است.

این سوال نیز مطرح می شود که اگر سازندگان ویدئو، ساخت ویدئوهای هدف گذاری شده برای بچه ها را متوقف کنند، آن جمعیت ۸۱ درصدی بجای یوتیوب، باید چه چیزی را تماشا کنند؟

وویچتسکی در پست خود اعتراف کرد که: “برای برخی از سازندگان ویدئو، شرایط سخت خواهد شد” و این را نیز افزود که یوتیوب به منظور جبران درآمدهای تبلیغاتی سازندگان ویدئو برای کودکان، بودجه ای ۱۰۰ میلیون دلاری فراهم خواهد کرد که این بودجه طی سه سال پرداخت می شود.
وویچتسکی درباره تغییراتی که در ژانویه عملی خواهند شد، گفت: “این تغییرات، تاثیر شغلی قابل توجهی بر سازندگان ویدئوهای کودکان و خانواده خواهد داشت”.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *