مایکل دل، لورن پاول جابز و سایر میلیاردرهای آمریکایی، قربانی دستور ترامپ مبنی بر “پیداکردن جایگزین برای چین” شدند

توسط:
فوربس فارسی

 

دونالد ترامپ، در دنباله ای از توئیت های آتشین خود، اقدام چین مبنی بر اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاها و خودروهای آمریکایی را با فرمان قطع ارتباط شرکت های آمریکایی با چین تلافی کرد. اعمال تعرفه از سوی چین و طوفان های توئیتری پیاپی موجب اُفت بازار شد، بطوریکه سهام داو جونز سقوطی ۶۲۰ واحدی را تجربه کرد، اس اند پی ۵۰۰ هم با افتی ۲٫۶ درصدی روبرو شد و ارزش سهام نزدک هم ۳ درصد کاهش یافت.
ترامپ طی توئیتی گفت: “چین سال ‌های سال و دهه ‌ها مبالغ عظیمی پول را از طریق آمریکا برای خود ساخته یا از ایالات متحده به سرقت برده است، این روند باید متوقف شود”. “بدین وسیله از شرکت های بزرگ آمریکایی می خواهم تا فورا جایگزینی را برای چین پیدا کنند، شرکت هایشان را نیز به خانه بیاورند و محصولاتشان را همینجا بسازند.” او همچنین، از تمام شرکت های حمل و نقل کننده، از جمله فدکس، آمازون و یو.پی.اس خواست تا محموله های فنتانیل از چین یا هرجای دیگر را پیدا کنند و از تحویل آنها خودداری کنند.
کاخ سفید این اختیار را ندارد تا شرکت ها را مجبور به پیروی از این دستورات کند. علاوه بر این، شرکت های آمریکایی همچنان مشتاقانه با شرکت های چینی معامله می کنند؛ هیچ نشانه ای از پیروی شرکت های آمریکایی از ادعای ترامپ مبنی بر سرقت چین از آمریکا وجود ندارد. با توجه به اینکه ترامپ طی توئیتی چین و سایر کشور ها را به “سودجویی از معامله با آمریکا، سرقت اموال معنوی آمریکا، و موارد بسیار دیگر” متهم کرد، اما هیچگونه مدرکی را ارائه نکرده است، اگرچه اظهاریه هایی از سرقت اموال معنوی توسط شرکت های چینی وجود داشته است.
در پی این اظهارات، سهام تعدادی از شرکت هایی که محصولات خود را در چین تولید می کنند، سقوط کرد. در زیر، خلاصه ای از برخی از بزرگترین میلیاردهای ضرر کرده طی این جریانات را آورده ایم:
ارزش سهام شرکت دِل تقریبا ۷ درصد کاهش یافت، و منجر به این شد که ارزش خالص مایکل دل به میزان ۱٫۲ میلیارد دلار کاهش یابد و به رقم ۳۰٫۶ میلیارد دلار برسد.
گزارشات حاکی از آن است که این سازنده سخت افزار بدنبال انتقال بخش قابل توجهی از خط تولید notebook خود به خارج از چین است تا اینگونه از گزند تعرفه ها در امان باشد.

 

 

آمازون، یکی از شرکت هایی که هدف لفاظی های ترامپ نیز قرار گرفت، افتی بیش از ۳ درصد را تجربه کرد و دارایی جف بزوس به میزان ۳٫۲ میلیارد دلار کاهش یافت. علیرغم سقوط ده رقمی ارزش دارایی های بزوس، او همچنان با ۱۰۹ میلیارد دلار سرمایه، ثروتمندترین فرد جهان است. همسر قبلی بزوس یعنی مکنزی، که ۲۵ درصد از سهام شرکت آمازون را بعنوان بخشی از توافق آنها برای طلاق دریافت کرده بود، ۱٫۱ میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داد و ارزش خالص دارایی او به ۳۴٫۵ میلیارد دلار رسید.
سهام شرکت اپل نیز تقریبا ۵ درصد سقوط کرد و ارزش خالص لورن پاول جابز با ۳۶۷ میلیون دلار کاهش، به ۲۰٫۹ میلیارد دلار رسید.

 

پاول جابز میلیون ها سهم در شرکت های اپل و دیزنی را پس از مرگ همسر قبلی خود، یعنی استیو جابز و بنیان گذار شرکت اپل، در سال ۲۰۱۱ به ارث برد. بازار چین برای اپل بسیار قابل توجه است و فروش ۹٫۱۶ میلیارد دلاری این غول فناوری در سه ماهه قبلی از سال، این موضوع را تصدیق می کند.
موسس شرکت فدکس، فرد اسمیت، نیز در اثر کاهش ۳٫۹ درصدی ارزش سهام فدکس، ۱۱۴ میلیون دلار از سرمایه خود را از دست داد. ارزش خالص موسس این شرکت اکنون ۳٫۶ میلیارد دلار است.

 

نامش در آخر ذکر می شود اما از دیگران کمتر نیست؛ فیل نایت موسس شرکت نایکی بیش از ۹۱۰ میلیون دلار از سرمایه اش را از دست داد؛ با سقوط ۳٫۴ درصدی ارزش سهام این غول کفش های ورزشی، ارزش خالص فیل نایت به ۳۳٫۳ میلیارد دلار رسید. نایکی در کنار ۱۷۰ شرکت تولید کفش دیگر از ترامپ درخواست کردند تا تعرفه ها را در ماه می افزایش ندهد.
این شرکت ها طی نامه ای سرگشاده به ترامپ نوشتند: “این افزایش قابل توجه مالیات که در قالب تعرفه اعمال شده است، هر نوع بخش مربوط به کفش و تمام بخش های مربوط به جامعه را تحت فشار قرار می دهد. پیشنهاد شما برای افزایش نرخ تعرفه ی واردات از چین، موجب می شود تا مصرف کننده های آمریکایی بهایش را بپردازند. زمان آن رسیده تا این جنگ تجاری را تمام کنید.”
بعید بنظر میرسد که این جنگ تجاری به این زودی ها به پایان برسد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *