میلیاردر روسی سازنده ی بزرگترین برنامه ی ملاقات در جهان (Cupid)

توسط:
فوربس فارسی

 

Andrey Andreev کارآفرین روسی و سازنده ی cupid، برنامه ی خود را کاملا با دنیای مدرن پیش می برد و به جای تیراندازی با تیر و کمان (روشهای معمولی و قدیمی)، از ابزارهای موقعیت جغرافیایی و نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کند.

او همچنین به پیاده سازی پنج برنامه ی دوست یابی و قرار ملاقات آنلاین از جمله Badoo (بزرگترین برنامه در این زمینه در جهان با ۳۸۰ میلیون کاربر) کمک کرده است.
توسعه دهندگان شرکت او در ایجاد و مدیریت زیرساخت های لازم برای برنامه های Chappy(یک برنامه دوستیابی برای مردان همجنسگرا) و Huggle (برنامه ای که افراد را براساس مکان هایی که مکررا به آنجا می روند ارتباط می دهد) جهت بهره بردن بهتر از سود این برنامه ها نیز دست داشته اند.
Badoo همچنین ۷۹٪ سهام در Bumble را دارد (برنامه دوست یابی آنلاین در آمریکا که رشد سریعی داشته است و تنها به کاربران زن این امکان را می دهداولین ارتباط را جهت ملاقات برقرار کنند).

همه ی این ها کافی است تا Andreev در سن ۴۴ سالگی برای اولین بار در میان ثروتمندترین های جهان قرار گیرد. فوربس، ثروت او را ۱٫۵ میلیارد دلار تخمین زده است.
برای کسی که حرفه خود را در حوزه ی تعاملات و ارتباطات بنا کرده است، Andreev چهره ایست که کمتر در رابطه با او در مطبوعات نوشته شده است. فوربس روسیه یک بار او را “اسرار آمیزترین تاجر در غرب” خواند. اما Andreev این توصیف را رد کرد.

طبق گفته ی Andreev به فوربس در لندن (جایی که او زندگی و کار می کند) : ” هر فرد روسیه ای که چیزی در خارج از روسیه به دست می آورد، برایش معامله ی بزرگی است . به همین دلیل آنها مرا اسرار آمیز نامیدند. من مرموز نیستم. من در لندن زندگی می کنم و مردم هر روز من را می بینند – هیچ چیز مرموزی در رابطه با من وجود ندارد. ”
او در مسکو متولد شده است. نام واقعی اوAndrey Ogandzhantyants است و پدر و مادر او هر دو دانشمند بودند.
او بعدها نام خانوادگی خود را با نام خانوادگی مادرش که تلفظ آن آسان تر بود عوض کرد.
او می گوید: ” اشتیاق من به فناوری از روز اول وجود داشت. پدرم در حوزه ی تکنولوژی مشغول بود بنابراین در محل اقامت مان در مسکو من یک میلیون اسباب بازی برای خودم داشتم. ”

این میلیاردر روسی تنها مدت کوتاهی در دانشگاه مکزیک حضور داشت، قبل از آنکه آنجا را در سال ۱۹۹۲ در سن ۱۸ سالگی ترک کند و به اسپانیا برود.
او می گوید: “من می خواستم سفر کنم و دنیا را ببینم”.

Andreev برای سفر به اروپا از والدین خود وامی قرض گرفت، قبل از آنکه Virus (یک فروشگاه آنلاین که به کاربران اینترنت در روسیه(در سال ۱۹۹۵)، کامپیوتر و لوازم جانبی آن را ارائه می داد) را راه اندازی کند.
او Virus را در سال ۱۹۹۷ به ازای “چند صد هزار دلار” فروخت و وام خود را به طور کامل به والدینش پرداخت کرد.
سپس در سال ۱۹۹۹SpyLog را تأسیس کرد، یک ابزار نرم افزاری که مدیران وب را قادر می ساخت تا بازدیدکنندگان از سایت های خود را ردیابی کنند.
Andreev می گوید: “این در واقع اجداد گوگل آنالیتیک به حساب می آید”.
او ادعا نمی کند که گوگل از کار او کپی برداری کرده اما معتقد است که گوگل از پروژه اش الهام گرفته است.
Larry Page و Sergey Brin گوگل را در سپتامبر ۱۹۹۸ تاسیس کردند و Google Analytics در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد. Andreev در دسامبر ۲۰۰۱ برای مبلغ نامعلومی موقعیت خود را در SpyLog ترک کرد.

یک سال بعد در سال ۲۰۰۲، او شرکت تبلیغات متنی Begun را راه اندازی کرد. زمانی که گوگل درخواست کسب این شرکت را داشت، هلدینگ Finam (یک شرکت سرمایه گذاری روسی) در سال ۲۰۰۸ مالک اکثریت سهامBegun بود.
Andreev می گوید: “ما تقریبا معامله را برای ۱۴۰ میلیون دلار بسته بودیم اما متاسفانه این معامله هرگز اتفاق نیفتاد “.
گزارش شده است که سازمان رقابت روسیه این معامله را مسدود کرده بود.

او در ادامه می گوید: “مسئله ای وجود داشت. هر آنچه را که بخواهید در اخبار می توانید پیدا کنید. قصه اش مفصل است، اما کمی به سیاست مربوط بود. ”
Begun همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد اما Andreev در ژانویه سال ۲۰۰۴ از آن خارج شد و دیگر با این شرکت ارتباطی ندارد.
۱۰سال از آخرین بازدید او از مسکو می گذرد. پدر او فوت کرد و مادرش در پاریس زندگی می کند. او در سال ۲۰۰۸ شهروند بریتانیایی شد.
Badoo در سال ۲۰۰۶ در اسپانیا تاسیس شد اما در سال ۲۰۰۹ عرضه شد (تقریبا سه سال قبل از Tinder) که در لندن و با دفتری در مسکو اداره می شود. در حال حاضر ۳۰۰ توسعه دهنده در آنجا استخدام شده اند (که ۸۰ نفر از آنها زن هستند) وBadoo را اداره و همچنین Huggle، Chappy و Bumble را پشتیبانی می کنند.
Andreev در اینباره می گوید: “ما این برنامه ها را با همکاری هم ساخته ایم. یک میلیون برنامه ی مختلف در اپ استور وجود دارد و کسب موفقیت بسیار دشوار است. اما در خصوص Bumble، Huggle، Chappy، نگرانی در خصوص پول و یا توسعه دهندگان وجود ندارد زیرا ما همه ی اینها را از هر نظر پوشش می دهیم. ما می توانیم نمونه ی اولیه ای بسازیم، همه چیز را با هم طراحی کنیم و فقط نیاز به ایده، جهت دهی، الهام و شخصی قوی داریم که بتواند از ایده حمایت و آن را انبوه سازی کند. ”

در خصوص Bumble،  شخص بنیانگذار آن، Whitney Wolfe است (یکی از مدیران سابق و بازاریابی در Tinder).
Andreev ، Wolfe را متقاعد کرد که در آینده با او کار کند (او Wolfe را زماینکه که در Tinder بود، ملاقات کرده بود).
Andreev به او یادآوری کرد: “شما پتانسیل زیادی دارید و من بهترین زیرساخت را دارم. پس بیایید با هم کاری انجام دهیم.”
این کار در ماه اوت ۲۰۱۴ در یک جزیره یونانی آغاز شد. Andreev می گوید: “ما با چند طراح اصلی Tinder به Mykonos سفر کردیم. چرایی انتخاب آنجا را نمی دانم، ما فقط تصمیم گرفتیم به جایی برویم و حواسمان با تلفن و چیزهای مختلف پرت نشود. همینطور ما فکر می کردیم Mykonos برای الهام گرفتن، جای مناسبی است . ” سه ماه بعد،Bumble متولد شد.

Wolfe در پیام تبریک تولد Andreev در اینستاگرام در ماه فوریه نوشت: “ممنون از اینکه این فرصت را به من دادی، وقتی که هیچکس دیگری این کار را نمی کرد”.
یک ماه پیش، گزارش شد کهAndreev قصد دارد سهام خود را درBumble حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بفروشد. اما او این گزارش را تکذیب کرد.
Valerie Stark (موسس و مدیر عامل Huggle) در مورد همکاریAndreev با شرکت خود توضیح می دهد: “من پروژه ی خود را عینا بر روی کاغذی کشیدم، او، آن را کامل کرد و واقعی ساخت. لحظاتی وجود داشت که من بحث می کردم و سعی می کردم از دیدگاه خودم از برخی از ویژگی ها دفاع کنم. اما او با اضافه کردن برخی از ترفندها و نشان دادن (آزمون A/B) نتایج، حتی آن را بهتر هم ساخت. ”

بزرگ ترین کسب و کار Andreev و پرچم دار آنها Badoo است، که در اواخر سال ۲۰۱۷ ویژگی تشخیص چهره را نیز عرضه کرد.
این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا تصویری از شخصیتی که دوستشان دارند را آپلود کنند و از میان دیگر کاربران Badoo کسانی را که شباهتی با آن دارند را پیدا کنند. Andreev می گوید: “مردم واقعا آن را دوست دارند”. او نپذیرفت که رقم بازدهی و سود Badoo را به اشتراک بگذارد (که به صورت خصوصی نگهداری می شود)، اما بیان کرد که Match Group (شرکت امریکایی که به طور عمومی معامله می شود و سایت های آنلاین دوستیابی مانند OkCupid و Tinderرا اداره می کند) می تواند مقایسه ی خوبی در این خصوص باشد.Match Group که دارایی ۲٫۱۲ میلیارد دلاری دارد، برای سال ۲۰۱۷ درآمدی ۳٫۱ میلیارد دلاری را گزارش کرده است.

به گفته ی Andreev : ” ما از آنها کوچکتر هستیم اما همچنان بازیکنی بزرگ به حساب می آییم “.
Andreev در خصوص برنامه ی بعدی خود و ویژگی های آن توضیح واضحی نمی دهد. اما بیان کرد هر چه که باشد، اتصال انسان ها را افزایش خواهد داد و آنچه ما قصد در انجام آن داریم ایجاد ابزاری قوی برای تسهیل تعاملات بین افراد است “.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *