پردرآمدترین ورزشکاران زن در سال ۲۰۱۹: سرنا ویلیامز و اوزاکا در صدر

توسط:
فوربس فارسی

 

سال گذشته، نائومی اوزاکا با رتبه ۱۹ام در جهان، وارد مسابقات تنیس U.S. Open شد. اما با رسیدن او به فینال و پیروزی به یاد ماندنی او مقابل سرنا ویلیامز، همه چیز تغییر کرد.

وقتی اوزاکا در ماه ژانویه با کسب دومین عنوان قهرمانی گرند اسلم در Australian Open توانست از عنوان خود دفاع کند، سوپراستار بعدی در عرصه تبلیغات متولد شد.
دستاوردها، جوانی، مهارت و جذابیت چند فرهنگی اوزاکا، او را به رؤیای بازاریابان تبدیل کرده است. او که از یک مادر ژاپنی و یک پدر هیتی-آمریکایی متولد شده است، اولین بازیکن ژاپنی بود که در یک رویداد گرند اسلم برنده شد و اولین بازیکن آسیایی بود که توانست جزو نفرات برتر در بازی های تک نفره باشد.

پس از آنکه او با Mastercard ، All Nippon Airways ، Nissan و Procter & Gamble قراردادهایی امضا کرد، درآمد غیر ورزشی او در ۱۲ ماه منتهی به ۱ ژوئن، از سالانه ۱٫۵ میلیون دلار به سالانه ۱۶ میلیون دلار رسید.

پس از امضای توافقنامه چند میلیون دلاری او با شرکت Nike در بهار، مبلغ درآمد او تا سال آینده حتی بیشتر هم خواهد شد. اوزاکای ۲۱ ساله یکی از چهره¬های اصلی المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو خواهد بود.

براساس آمار Forbes، کل درآمد اوزاکا با احتساب پول جایزه در ۱۲ ماه گذشته، ۲۴٫۳ میلیون دلار بوده است. این یعنی او چهارمین ورزشکار زن است که در سال، ۲۰ میلیون دلار درآمد دارد و سه تنیسور دیگر عبارتند از: ویلیامز، ماریا شاراپووا و لی نا.

درآمد اوزاکا هنوز بعد از درآمد ویلیامز است. ویلیامز برای چهارمین سال پیاپی، پردرآمدترین ورزشکار زن جهان است. پس از بازگشت وی به WTA Tour در سپتامبر سال ۲۰۱۷ در پی تولد دخترش، المپیا، درآمد او به ۲۹٫۲ میلیون دلار با احتساب ۴٫۲ میلیون دلار جایزه رسید.

ویلیامز همچنان یکی از قوی ترین فهرست های قراردادها در ورزش را در اختیار دارد، که باید Pampers ، Axa Financial و General Mills را به این فهرست اضافه کنیم. آنها به بیش از ده¬ها برند دیگر مانند Nike ، Beats ، Gatorade و JPMorgan Chase می پیوندند.
۲۳ بار قهرمانی در گرند اسلم از نظر تعداد، بسیار زیاد است و در بین ورزشکاران، فقط تایگر وودز و تام بردی در بین آمریکایی¬ها شهرت بالاتری دارند. سرمایه خالص ویلیامز

که بطور تقریبی ۲۲۵ میلیون دلار است، او را به عنوان تنها ورزشکار در لیست پولدارترین زنان خود ساخته آمریکا در Forbes قرار داده است.
ویلیامز و اوزاکا، هر دو بیش از دو برابر سومین ورزشکار زن پردرآمد جهان، آنجلیک کربر، که ۱۱٫۸ میلیون دلار از تنیس درآمد داشت، درآمد کسب کردند.

تنیس، مطمئن ترین راه برای کسب درآمد میلیون دلاری برای ورزشکاران زن است. در هفته گذشته، شاهد خبر WTA Tour بودیم که برنده رویداد فینال WTA در سال جاری، ۴٫۷ میلیون دلار جایزه دریافت میکند – که بیشترین جایزه در تاریخ تنیس آقایان یا بانوان است. کل جایزه WTA Tour در سال ۲۰۱۹ ، ۱۷۹ میلیون دلار است و در سال جاری، هر

ده ورزشکار زن پردرآمد جهان، تنیسور هستند (پنج نفر بعدی، در رشته گلف، فوتبال و بدمینتون هستند).
ورزشکاران زن در رشته های فوتبال، بسکتبال و سافت بال در مقایسه با مردان، حقوق بسیار کمی دریافت می¬کنند. دستمزد WNBA در این فصل حداکثر ۱۱۷٫۵۰۰ دلار است، در حالی که در NBA، حداکثر ۳۷٫۴ میلیون دلار است.

Dan Levy، رئیس المپیک و بخش های ورزشکاران زن در Wasserman می گوید: علیرغم اختلاف دستمزدی که در ورزش های تیمی وجود دارد، به لطف رشد پلتفرم رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، فرصت های بازاریابی برای ورزشکاران زن باز شده است.
Levy می گوید: ” اکنون ورزشکاران حرفه ای، راهی برای ارتباط با طرفداران خود پیدا کرده اند، راهی که برای ایجاد پایگاه طرفداران و اتصال به مشتریانی که برندها به دنبال آنها هستند، نیازی به شبکه تلویزیون ندارد. این تغییر، به تنهایی به زنان کمک کرده است که در دنیای بازاریابی ورزش، قدرتمندتر شوند.”

Wasserman، که نماینده ی الکس مورگان، مگان راپینو و کتی لدکیکی در بین ۲۰۰۰ مشتری خودش است، ماه گذشته سرویس جدیدی با نام Athlete Exchange را راه اندازی کرد تا ورزشکارانی که حضور دیجیتالی قدرتمندی دارند را با برندهایی که به دنبال مخاطبان مطلوب هستند، هماهنگ کند.

هیلاری نایت، مشتری Wasserman، به عنوان عضوی از تیم هاکی روی یخ بانوان آمریکا، پیشنهادات زیادی جهت تبلیغات دریافت نمی کند، اما در سال ۲۰۱۹، در پروفایل آنلاین وی، تعامل های اجتماعی بیشتری نسبت به همه بازیکنان NHL به جز شش بازیکن وجود دارد. این تعامل ها برای شرکای تبلیغاتی وی مانند Red Bull، Visa و Bauer Hockey، ترقی محسوب می شود.

ما محاسبه درآمد را مبنای بر پول جوایز، حقوق، پاداش، تبلیغات و دستمزد تبلیغات ظاهری بین ۱ ژوئن ۲۰۱۸ تا ۱ ژوئن ۲۰۱۹ قرار داده ایم. ۱۵ ورزشکار زن در این مدت، حداقل ۵ میلیون دلار درآمد کسب کردند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، تقریباً ۱۳۰۰ ورزشکار مرد امسال به این عدد خواهند رسید. جمع درآمد ۱۵ ورزشکار برتر، ۱۴۶ میلیون دلار است، که در سال گذشته، این مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار بود. ورزشکارانی از ۱۱ کشور جهان در بین این نفرات برتر حضور دارند.

۱۵٫ Ariya Jutanugarn


کل درآمد: ۵٫۳ میلیون دلار
پول جایزه: ۳٫۳ میلیون دلار
تبلیغات: ۲ میلیون دلار
Jutanugarn برنده رقابت فصلی Race to the CME Globe در تورنومنت LPGA Tour شد و توانست پاداش ۱ میلیون دلاری را نصیب خود کند. این گلف باز تایلندی، بیش از ده شریک تبلیغاتی دارد، از جمله Titleist، Toyota، KBank و Thai Airways.

۱۴٫ Madison Keys


کل درآمد: ۵٫۵ میلیون دلار
پول جایزه: ۲٫۵ میلیون دلار
تبلیغات: ۳ میلیون دلار
Keys در سال ۲۰۱۸ به دو فینال گرند اسلم (French Open و U.S. Open) رسید و امسال توانست برنده نخستین مسابقه تنیس خاکی خود، در Charlestown Open شود. Nike بزرگترین شریک تبلیغاتی وی است، و او با Evian، Wilson و Ultimate Software نیز شریک است.

۱۳٫ P.V. Sindhu


کل درآمد: ۵٫۵ میلیون دلار
جایزه: ۵۰۰۰۰۰ دلار
تبلیغات: ۵ میلیون دلار
Sindhu همچنان پر تبلیغات ترین ورزشکار زن در هند است. این ستاره بدمینتون، دارای قرارداد تبلیغات با Bridgestone ، JBL ، Gatorade ، Panasonic و چند شرکت دیگر است. او اولین زن هندی بود که در فینال مسابقات BWF World Tour در سال ۲۰۱۸ برنده شد.

۱۲٫ Alex Morgan

کل درآمد: ۵٫۸ میلیون دلار
حقوق: ۲۵۰,۰۰۰ دلار
تبلیغات: ۵٫۵ میلیون دلار
بزرگترین ستاره تیم ملی زنان آمریکا می¬گوید که او برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳ دوباره به عرصه رقابت خواهد آمد و اسپانسرهای شخصی مانند Nike، کوکاکولا ، Beats، AT&T، Continental Tires و Volkswagen را به همراه دارد. کاپیتان USWNT قصد دارد یک شرکت رسانه¬ای با محوریت زنان در حوزه ورزش راه اندازی کند.

۱۰٫ Garbiñe Muguruza

کل درآمد: ۵٫۹ میلیون دلار
جایزه: ۲٫۴ میلیون دلار
تبلیغات: ۳٫۵ میلیون دلار
او که برنده دو جایزه اصلی در رقابت¬های تنیس است، از رده دوم جهان در پایان سال ۲۰۱۷، اخیراً به رتبه ۲۸ام سقوط کرد، و درآمداو کاهش پیدا کرد. او هنوز هم یک شریک تبلیغاتی قوی برای Adidas، Evian، Beats، Rolex و Babolat محسوب می¬شود.

۱۰٫ Venus Williams

کل درآمد: ۵٫۹ میلیون دلار
جایزه: ۹۰۰۰۰۰ دلار
تبلیغات: ۵ میلیون دلار
ویلیامز ۳۹ ساله، در برند لوازم بهداشتی Astura سرمایه گذاری کرد و در ماه می، به عنوان مدیر ارشد برند این شرکت منصوب شد. او که ۲۳ بار قهرمان گرند اسلم، از جمله دو نفره شده است، ماه گذشته کانال یوتیوب خودش را با تمرکز بر “تناسب اندام ، تنیس ، سلامتی، طراحی و موارد دیگر” راه اندازی کرد.

۹٫ Elina Svitolina

کل درآمد: ۶٫۱ میلیون دلار
جایزه: ۴٫۶ میلیون دلار
تبلیغات: ۱٫۵ میلیون دلار
Svitolina بزرگترین پیروزی در حرفه خود را زمانی به دست آورد که فصل ۲۰۱۸ را با پیروزی در فینال WTA در سنگاپور به پایان رساند. این ورزشکار اوکراینی، ۲٫۴ میلیون دلار برای این برد به دست آورد و با کسب رده ۴ام جهانی، سال را به پایان رساند و از سوی اسپانسرهایش، Nike و Wilson، جوایزی کسب کرد.

۸٫ Karolina Pliskova

کل درآمد: ۶٫۳ میلیون دلار
جایزه: ۴٫۶ میلیون دلار
تبلیغات: ۱٫۷ میلیون دلار
Pliskova که اهل چک است، در ۱۲ ماه گذشته در ۴ مسابقه پیروز شده است، اما از زمان شکست در U.S. Open در سال ۲۰۱۶، هنوز به فینال اسلم نرسیده است. Pliskova با قرارداد جدیدی که با FILA در سال جاری امضا کرد، درآمد غیر ورزشی خود را افزایش داد.

۷٫ ماریا شاراپووا

کل درآمد: ۷ میلیون دلار
جایزه: ۱ میلیون دلار
تبلیغات: ۶ میلیون دلار
مصدومیت¬های مکرر باعث شد که شاراپووا تنها به ۱۸ مسابقه در یک سال گذشته برسد، اما وی علاوه بر مشارکت با Porsche، Head، Evian و Tag Heuer، با Nike نیز قرارداد پر منفعتی دارد. شاراپووا در UFC و برند لوازم آرایشی Supergoop سرمایه گذاری کرده است، اما تمرکز اصلی او بر روی ساخت برند آب نبات بنام Sugarpova است.

۶٫ Caroline Wozniacki

کل درآمد: ۷٫۵ میلیون دلار
پول جایزه: ۳٫۵ میلیون دلار
تبلیغات: ۴ میلیون دلار
Wozniacki در سال ۲۰۱۸ توانست یک سه¬گانه از آن خود کند و در کل سال، بین سه بازیکن برتر قرار گرفت. او در ژوئن با دیوید لی بازیکن سابق NBA ازدواج کرد. این ازدواج، ستاره-هایی از ورزش¬های مختلف را گرد هم آورد که سرنا ویلیامز، ساقدوش عروس بود و آنجلیک کربر ، پاو گاسول و هریسون بارنز، از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

۵٫ Sloane Stephens

کل درآمد: ۹٫۶میلیون دلار
جایزه: ۴٫۱ میلیون دلار
تبلیغات: ۵٫۵ میلیون دلار
سال گذشته Stephens به فینال چهار رویداد رسید، و سال را با رده¬ی ۶ام به پایان رساند. قرارداد او با Nike که از سال گذشته آغاز شد، یکی از بزرگترین قراردادها در ورزش است. وی تابستان امسال، یک کفش تنیس مدل Nike Air Jordan VIII را بر اساس رنگ “Aqua” به نمایش گذاشت.

۴٫ Simona Halep

کل درآمد: ۱۰٫۲ میلیون دلار
جایزه: ۶٫۲ میلیون دلار
تبلیغات: ۴ میلیون دلار
Halep در سال ۲۰۱۸، در کسب جوایز ورزشی، پیشتاز بود و با ۳۳ میلیون دلار، در رده پنجم لیست قرار گرفت. او در دو سال گذشته، موفق به کسب عناوین گراند اسلم شد و جوایز پر درآمدی کسب کرد. در بین حامیان مالی این ورزشکار رومانیایی، Nike، Wilson، مرسدس بنز و Hublot به چشم می¬خورند.

۳٫ Angelique Kerber

کل درآمد: ۱۱٫۸ میلیون دلار
مبلغ جایزه: ۵٫۳ میلیون دلار
تبلیغات: ۶٫۵ میلیون دلار
Kerber در سال ۲۰۱۸ برنده رقابت ویمبلدون شد و سال را با رتبه دوم جهانی به پایان رساند و جوائزی از شرکای خود دریافت کرد. او قراردادهایش را با Adidas ، SAP ، Generali و NetJets تمدید کرد و اخیراً قرارداد جدیدی با برند Head & Shoulders Procter & Gamble بسته است. سایر قراردادهای تبلیغاتی او شامل Yonex ، Porsche ، Rolex و Lavazza می¬باشد.

۲. نائومی اوزاکا

کل درآمد: ۲۴٫۳ میلیون دلار
مبلغ جایزه: ۸٫۳ میلیون دلار
تبلیغات: ۱۶ میلیون دلار
وقتی در ماه آوریل، Nike اعلام کرد که با اوزاکا به یک توافق تبلیغاتی رسیده است، دنیای تنیس را شوکه کرد. اکثر ناظران تصور می¬کردند که او به Adidas بازمی¬گردد، چون Adidas با اوزاکا قرارداد داشت تا اینکه قراردادش در پایان سال ۲۰۱۸ منقضی شد.

۱٫ سرنا ویلیامز

کل درآمد: ۲۹٫۲ میلیون دلار
مبلغ جایزه: ۴٫۲ میلیون دلار
تبلیغات: ۲۵ میلیون دلار
ویلیامز ۳۷ ساله قصد دارد که حداقل تا سال آینده بازی کند، اما فعلا در حال برنامه ریزی برای راه اندازی یک خط لباس با عنوان S اول کلمه Serena است و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ خط تولید جواهرات و محصولات زیبایی راه اندازی کند. او همچنین یک سبد سرمایه گذاری با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار ساخته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *