آیا Harmony OS به سیستم عامل اصلی هواوی تبدیل می‌شود؟

توسط:
فوربس فارسی

هواوی رسما از سیستم عامل جدید خود تحت عنوان Harmony OS رونمایی کرد. این سیستم عامل که در چین با نام Hongmeng، به معنی “آغاز دنیا” شناخته می‌شود، قرار است در آینده، در دستگاه های IoT (اینترنت اشیا) هوآوی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع اگر تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه این کمپانی به پایان نمی‌رسید، شاید شاهد گوشی‌های هوشمند جدید هواوی با این سیستم عامل ‌بودیم.

ریچارد یو، در جریان کنفرانس توسعه دهندگان هواوی اعلام کرد که فرآیند توسعه سیستم عامل هارمونی تقریبا دو سال به طول انجامیده است. این سیستم عامل نخستین بار در تلویزیون‌های هوشمند هواوی که به زودی معرفی خواهند شد، به‌کار گرفته می‌شود.

در حالی که برخی گزارش‌ها، از سیستم عامل Harmony OS به عنوان رقیب اندروید نام می‌برند، اما به گفته ریچارد یو، این سیستم عامل در نهایت یک پلن B برای مواقعی خواهد بود که اندروید از دسترس خارج شده است. به گفته وی، هواوی همچنان سیستم عامل گوگل را در اولویت خود قرار داده و از اندروید در گوشی‌های هوشمند جدید خود استفاده خواهد نمود. اما در شرایطی مانند تحریم‌ها که امکان استفاده از اندروید وجود نداشته باشد، هارمونی گزینه بعدی هواوی خواهد بود.

به گفته یو، هارمونی یک سیستم عامل متن باز بوده و به همین دلیل کدهای آن به‌صورت رایگان در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، طراحی این سیستم عامل به گونه‌ای است که با سخت‌افزارها و دستگاه‌های جدید مطابقت پیدا کند، بنابراین، توسعه دهندگان تنها یک بار نرم‌افزار خود را طراحی می‌کنند و رابط کاربری نرم‌افزار در دستگاه‌های مختلف بدون هیچ مشکلی نمایش داده می‌شود.

به لطف منابع و روابط بسیار خوب هواوی در چین، سیستم عامل هارمونی در این کشور بدون هیچ مشکلی مورد استقبال طیف گسترده‌ای از توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. اما اینکه سیستم عامل جدید هواوی در بازار بین‌المللی نیز با محبوبیت همراه شود به پشتیبانی آن از اپ‌های پرطرفدار غربی مانند فیسبوک و اینستاگرام بستگی خواهد داشت. به گفته یو، انتقال اپ‌هایی مانند فیسبوک یا اینستاگرام به سیستم عامل Harmony OS بسیار آسان بوده و به تلاش بسیار کمی از سوی توسعه دهندگان نیاز خواهد داشت.
اگرچه شاید هارمونی با اپ‌هایی مانند فیسبوک یا اینستاگرام مشکلی نداشته باشد، اما اپ‌ها و سرویس‌های گوگل که نیازمند فریمورک‌های سیستمی کامل گوگل هستند، ممکن است در این سیستم عامل قابل اجرا نباشند. از یو در خصوص اینکه آیا اپ‌های گوگل در هارمونی قابل اجرا خواهند بود یا نه، سوال شد که وی امکان‌پذیر بودن این موضوع را منوط به تمایل گوگل دانست.

گوگل روابط تجاری بسیار خوبی با هواوی دارد، تا جایی که دولت ایالات متحده از این موضوع چندان خشنود نیست. به هر حال اگر دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی را اعمال نموده و یا برای محدودسازی روابط تجاری، به گوگل فشار بیاورد، سیستم عامل هارمونی هواوی بدون اپ‌ها و سرویس‌های پرکاربردی مانند گوگل مپ، یوتیوب و یا جی‌میل، شانس زیادی در بازار بین‌المللی نخواهد داشت.

یو به خبرنگاران گفت که اندروید همچنان اولویت اصلی هواوی بوده و Harmony OS تنها در زمانی استفاده می‌شود که واقعا چاره دیگری وجود نداشته باشد. در واقع هواوی به دنبال روابط تجاری بلند مدت و بسیار خوب خود با گوگل و سایر شرکای تجاری‌اش است.
چند هفته آینده برای هواوی بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود، این تولیدکننده چینی قصد عرضه گوشی‌های هوشمند پرچمدار سری Mate 30 و همچنین گوشی تاشدنی و پرحاشیه Mate X را دارد. سری میت ۳۰ هنوز تاییدیه اندروید را دریافت نکرده، اما به گفته یو، این گوشی‌ها قطعا با سیستم عامل اندروید به بازار عرضه خواهند شد.

اما حتی اگر روابط گوگل و هواوی دوباره به سطح قبلی بازگردد و هواوی بدون هیچ مشکلی از اندروید استفاده نماید، هارمونی باز هم در گوشی‌های هوشمند این کمپانی نقش خواهد داشت. در واقع به گفته یو، سیستم عامل Harmony OS با API اندروید و لینوکس سازگاری داشته و به همین دلیل حتی اگر از اندروید در گوشی‌های هوشمند هواوی استفاده شود ممکن است برخی از ویژگی‌های هارمونی نیز در آنها به‌کار برود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *