هکرهای آیفون، سیستم عامل های اندروید و ویندوز را هم مورد حمله قرار دادند

توسط:
فوربس فارسی

 

گوگل در هفته جاری حملات هک بی‌سابقه‌ای به گوشی‌های آیفون اپل را شناسایی کرد، اما باتوجه به گزاش منابع مختلف، ظاهرا این حملات از آنچه که پیش‌تر تصور می‌کردیم نیز وسیع‌تر بوده‌اند. ظاهرا هکرها علاوه بر آیفون، پلتفرم‌های اندروید و ویندوز را نیز مورد هدف قرار داده بودند. این حملات علیه گروه قومی اویغور در کشور چین انجام گرفت، گروهی که به خصوص در منطقه سین‌کیانگ که اقدامات نظارتی از سوی دولت در بالاترین سطح قرار دارد، بارها مورد هجوم هکرهایی قرار گرفته‌اند که گفته می‌شود با حکومت چین در ارتباط هستند.
سیستم عامل گوگل و مایکروسافت نیز دقیقا با همان وب‌سایتی که برای هک آیفون‌ها استفاده شد، مورد حمله قرار گرفتند. به گفته منابع مختلف، این حملات در وسعت بالایی انجام شده و در واقع یک تلاش حداقل دوساله بوده که علاوه بر آلوده کردن گوشی‌های آیفون، به سراغ این دو سیستم عامل نیز رفته است. محققان امنیتی بر این باورند که باتوجه به الگوی مصرف جامعه هدف (گروه قومی اویغور) از تکنولوژی، هکرها نیز شیوه‌های انجام حمله خود را به‌روزرسانی کردند. اندروید و ویندوز هنوز هم به عنوان پراستفاده‌ترین سیستم عامل‌ها در دنیا شناخته شده و به همین دلیل جزو اهداف اصلی و بسیار جذاب برای هکرها، چه از نوع حکومتی و چه مجرمین سایبری، محسوب می‌شوند.
گوگل هنوز در خصوص حملات صورت گرفته اظهارنظر نکرده و مشخص نیست آیا گوگل وب‌سایت‌های آلوده‌ای که در این حملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند را شناسایی نموده است یا خیر. یک منبع آگاه از جزییات این حملات هک، مدعی شده گوگل تنها متوجه نفوذ هکرها به سیستم عامل iOS و گوشی‌های آیفون شده است.
یکی از سخنگویان مایکروسافت در این خصوص گفته است:

تیم امنیتی Project Zero گوگل در یک پست بلاگ، جزییات کاملی را در خصوص یک نقص امنیتی در گوشی‌های آیفون و حملات صورت گرفته با استفاده از آن، منتشر کرده و هنوز چنین اطلاعاتی را در خصوص حملات احتمالی به پلتفرم ویندوز در اختیارمان قرار نداده است. مایکروسافت در بحث امنیتی تعهد بسیار بالایی داشته و هر اقدام خرابکارانه‌ای که رصد شود بلافاصله اطلاعات آن را در اختیار کاربران قرار داده و با انجام اقدامات فوری، کاربران را در امنیت کامل قرار می دهد.
کمپانی اپل نیز هنوز بیانیه‌ای رسمی در خصوص این حملات منتشر نکرده است. تیم امنیتی گوگل وب‌سایت‌هایی که برای این حملات توسط هکرها مورد استفاده قرار گرفته‌اند را به اطلاع اپل رسانده است. به گفته یکی از منابع نزدیک به گوگل، این حملات در تاریخ ۲۹ اوت توسط محققین امنیتی گوگل شناسایی شدند. هنوز مشخص نیست در حملات صورت گرفته بر روی پلتفرم‌های اندروید و ویندو، کدام یک از نقص‌های امنیتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما به هر حال در سیستم عامل iOS، هکرها با وارد کردن یک بدافزار از طریق وب‌سایتی آلوده، به حجم وسیعی از اطلاعات موجود در دستگاه کاربر دسترسی پیدا می‌کردند. این اطلاعات شامل پیام‌های متنی رمزگذاری شده در واتساپ، آی‌مسیج، تلگرام و همچنین مشخصات مکانی لحظه‌ای کاربر نیز می‌شود.

نظارت مداوم بر روی منطقه سین‌کیانگ

این حملات به عنوانی بخشی از عملیات نظارت گسترده بر روی منطقه سین‌کیانگ به انجام رسیده است. گروه قومی اویغور ساکن در این منطقه حساس بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و دوربین‌های امنیتی در سراسر این منطقه نصب شده‌اند.
به گفته یکی از تکنولوژیست‌های ارشد بنیاد مرزهای الکترونیکی، حکومت چین به صورت سیستماتیک جمعیت اویغور را تحت نظارت‌های شدید قرار داده و بسیاری از آنها را به زندان انداخته است. این حملات با هدف جاسوسی از این جمعیت در چین انجام شده و چین به شدت با آرمان‌های استقلال‌گرایانه این گروه قومی مخالفت می‌کند. وی ادامه می‌دهد که این حملات ممکن است علاوه بر این گروه قومی، افرادی دیگری را نیز در کشور چین با اهداف مشابه، درگیر کرده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *