هیوندای یک پنل خورشیدی روی یک ماشین برقی نصب کرده است، اما این پنل واقعاً از انرژی سبز نیست

توسط:
فوربس فارسی

باری دیگر، شاهد شایعاتی پیرامون ایده‌ی ماشین برقی به همراه یک پنل خورشیدی روی آن هستیم و این ماشین، مدل جدیدی از سوناتای شرکت هیوندای است (که در آمریکا موجود نیست). متاسفانه باید به حقایق مربوط به آن اشاره کنیم؛ زیرا این ایده، ایده‌ای نسبتاً ضعیف است.

هیوندای می‌گوید که (اگر ماشین را زیر نور خورشید بگذارید) پنل خورشیدی‌اش، برق کافی برای ۸۰۸ مایل در سال یا ۲٫۲ مایل در روز را تامین می‌کند. این مقدار صفر نیست ولی نزدیک به صفر است، پس هزینه‌ی خرید این خودرو تقریباً توجیهی ندارد. هم‌چنین با خرید این ماشین، فرصت تجربه‌ی چیزهایی مانند سقف یا سانروف‌های وسیع تِسلا را از دست می‌دهید. این مقدارِ کم انرژی در ماشین‌های دیگری که به پنل‌های خورشیدی مجهز شده‌اند نیز دیده می‌شود. یکی از مدل‌های قدیمی تویوتا پریوس از یک پنل خورشیدی برای تامین برق فن استفاده می‌کرد تا ماشین را در روزهای گرم، خنک نگه دارد. ۸۰۸ مایل برق به قیمت خانگی حدود ۲۲ دلار یا ۶ سنت در روز است.

مبحث روزهای گرم، یک موضوع بسیار مهم است. شما معمولاً یک تا دو ساعت در روز رانندگی می‌کنید. برای تامین این انرژی باید خودرو را زیر نور خورشید پارک کنید. هر کسی نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد؛ زیرا این کار در نواحی گرم باعث داغ شدن ماشین می‌شود. گاهی اوقات، انرژی ایجاد شده، صرف روشن کردن بیشتر کولر برای خنک کردن ماشین شده و سریعاً مصرف خواهد شد (کولر حدود ۱ کیلو وات برق مصرف کرده و اگر ۵ دقیقه بیشتر روشن باشد، حدود ۱ ساعت انرژی خورشیدی مصرف خواهد کرد). هم‌چنین، این پنل‌ها کمی وزن خودرو را افزایش می‌‌دهند.

نصب پنل‌های خورشیدی روی ماشین‌ها می‌تواند با انرژی‌های سبز در تضاد باشد. زیرا شما می‌خواهید در قبال پرداخت پول برای پنل‌های خورشیدی، از کل توان آن‌ها استفاده کنید؛ یعنی آن‌ها را در مکانی آفتابی و با زاویه‌ای قرار دهید که نور خورشید را به بیشترین میزان جذب کنند و مهم‌تر از همه اینکه به شبکه‌ی برق متصل باشد. قرار دادن آن‌ها

روی یک سطح مسطح می‌تواند باعث هدر رفتن ۳۰% از انرژی تولیدیشان شود. البته پارک کردن آن‌ها در سایه می‌تواند باعث از میان رفتن کل این انرژی شود.
در حقیقت، بهترین روش استفاده از پنل‌های خورشیدی این است که همانند پریوس قدیمی، اگر مجبورید خودرو را زیر خورشید پارک کنید، آن را خنک نگه دارید؛ نه اینکه برای شارژ کردنشان مجبور باشید حتماً خودرو را زیر نور خورشید پارک کنید. واقعیت این است که پنل خورشیدی یک ماشین باید به شکل سقف خودرو درآمده، محفوظ بوده و در مقابل لرزش، مقاوم باشد که این پنل، نسبت به پنل خورشیدی خانه‌ یا شبکه‌ای بسیار گران قیمت‌تر است. اگر بخواهید ۲ مایل بیشتر طی کنید، بهترین راه این است که (اگر می‌توانید)، باتری بزرگتری بخرید و بابت انرژی خورشیدی شرکت برقتان پول بپردازید.

اتصال به شبکه نیز اهمیت بسیاری دارد. هنگامی که خودرویتان شارژ شود، برق جای دیگری نمی‌تواند ذخیره شود و به هدر می‌رود. اما هنگامی که به شبکه متصل است، تمامی برق مورد استفاده قرار گرفته، برق خانه را تامین کرده و یا میزان احتراق سوخت فسیلی شبکه را متعادل می‌سازد. در واقع، پنل خورشیدیِ روی ماشین‌ها آنقدر انرژی کمی تولید می‌کند که رساندن ماشین به سطح دلخواه شارژ، زمان زیادی طول خواهد کشید. اکثر افراد نیز خودروهایشان را به صورت کامل شارژ نمی‌کنند تا توان تحمل کمی برق اضافی پنل‌ها را داشته باشد و این برق به هدر نرود. اگر می‌دانید خودرویتان قرار است کل روز زیر آفتاب باشد، می‌توانید آن را برنامه ریزی کنید تا به اندازه‌ی نرمال و همیشگی شارژ نشود. اما گاهی اوقات، این انرژی به هدر می‌رود.

می‌توان یک خودرو را با پنل خورشیدی به حرکت درآورد. چالش جهانی و سالانه‌ی انرژی خورشیدی، رقابتی میان خودروهایی ترتیب می‌دهد که با طراحی ویژه، کوچک و کم ارتفاع و از مواد بسیار سبک ساخته شده و بسیار ایرودینامیکی هستند و راننده‌ی کوچکی را حمل می‌کنند. این رانندگان، مسیری طولانی را در یک بیابان آفتابی و در خودروهایی طی می‌کنند که کارایی آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ برابر بیشتر از ماشین‌های برقی معمولی است. این خودروها بسیار شگفت انگیزند، اما کاربردی نیستند.

اگر پنل‌های خورشیدی آنقدر ارزان شوند یا کاراییشان افزایش یابد که بتوان از آن‌ها در هر جایی استفاده کرد، تا زمانی که دمای خودرو هنگام پارک کردن آن زیر آفتاب، بیش از اندازه بالا نرود، استفاده از این پنل‌ها روی ماشین‌ها منطقی خواهد بود. اگر سقف و کاپوت خودرو را با آن‌ها بپوشانید، بهتر عمل خواهند کرد. استفاده از این پنل‌ها روی ماشین‌های کاروان منطقی‌تر است؛ زیرا سقف این خودروها بزرگتر بوده و مدت زمان بیشتری در یک مکان توقف می‌کنند. در غیر اینصورت، پول انرژی خورشیدی را صرف پنل‌های روی سقف کنید و به عبارت دیگر، از برقی استفاده کنید که ۱۰۰% تجدید پذیر باشد.

در حال حاضر، تنها به یک دلیل از این پنل خورشیدی استفاده می‌شود و آن، القای یک حس خوب به خریداران است، حتی اگر کاری که انجام می‌دهند اشتباه باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *