چند نکته در رابطه با سرمایه گذاری، به گفته ی مشاور Warren Buffett 

توسط:
فوربس فارسی

حتی Warren Buffett نیز دارای مشاور  بود.

Benjamin Graham یک سرمایه گذار و اقتصاددان آمریکایی و نویسنده ی یکی از مشهورترین کتاب های مالی بنام “سرمایه گذار هوشمند” بود.
Warren Buffett در رابطه با Graham و کتاب مالی مشهور او می گوید:

من اساس فلسفه ی سرمایه گذاری را متوجه شدم و معتقدم از زمان خواندن این کتاب تاکنون هنوز تغییری پیدا نکرده است… این ایده های Ben بود که من را در مسیر درست قرار داد. چه شما کارآفرین باشید و چه سرمایه گذار یا غیره، درس هایGraham به شما کمک می کند تا موفقیت های مالی را سریعتر پیدا کنید.

خودت را بشناس:

Benjamin Graham می گوید: “سرمایه گذاری به معنای زمین زدن دیگران در بازی آن ها نیست. بلکه به معنای کنترل خود در بازیتان است.”
در این کتاب،Graham دو نوع سرمایه گذاری را پیشنهاد می کند: روش بی باک و روشی دفاعی

یک سرمایه گذار بی باک آماده است تا ریسک بیشتری را بردارد تا نسبت به آنچه که هست رشد یابد.

یک سرمایه گذار دفاعی می خواهد به هر بهایی از آنچه که دارد محافظت کند.

نکته ی کلیدی این است که بدانید براساس نوع شخصیت و قابلیت ریسک پذیری خود، چه نوع سرمایه گذاری هستید.
به عنوان مثال، ممکن است شما از عهده ی بازاریابی، کپی رایتینگ، تبلیغات، خدمات مشتری، توسعه محصول و موارد دیگر بربیایید، اما آیا باید این کار را انجام دهید؟

 

بسیار بعید است که شما دارای مهارت های لازم جهت انجام تمام این فعالیت ها در سطح بالا باشید. با فرض اینکه شما نقاط قوت و ضعف خود را درک کرده اید، باید بر روی آنچه که در آن برتری دارید و یا علاقه مندید تمرکز کنید. سپس بر روی برون سپاری یا محول کردن آنچه که می توانید از عهده اش بر بیایید کار کنید.
ریسک خود را مدیریت کنید:

Benjamin Graham می گوید: “سرمایه گذاری موفق به معنای مدیریت ریسک است، نه اجتناب از آن.”
فرض کنید شما تصمیم دارید ۱۰ هزار دلار از سرمایه شخصی خود را در کسب و کار جدیدتان سرمایه گذاری کنید.
این یک تصمیم سرمایه گذاری ریسکی است. رقیب شما می تواند یک نسخه بهتر و مقرون به صرفه تر از محصول یا خدمات شما را ارائه دهد و شما را در عرصه ی کسب و کارتان شکست دهد.

تغییری در الگوریتم جستجوی Google می تواند ترافیک وب سایت شما را به نصف کاهش دهد. یک مشتری دلخور می تواند نظر منفی در مورد محصول یا سرویس شما منتشر کند و دیگران را از خرید محصول شما منصرف کند.

همین ها کافی است تا موی سرتان از عصبانیت سفید شود. بنابراین قبل از اینکه زمان و پول بیشتری را در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید، در نظر داشته باشید که چگونه می توانید ریسک خود را مدیریت کنید. آیا می توانید ارائه ی محصولات یا خدمات خود را متنوع سازید؟ آیا می توانید از طریق SEO ریسک های مرتبط با کاهش ترافیک را مدیریت کنید؟ چه زمانی می توانید آن ۱۰ هزار دلار و پتانسیل خود را برای زیان هایی دردآور کاهش دهید؟

احساسات را از معامله حذف کنید:

Benjamin Graham می گوید: “مشکل اصلی سرمایه گذار و حتی بدترین دشمن او احتمالا خودش است.”
اگر شما صبح های زود، زمان اوقات فراغت در شب ها و حتی تعطیلات آخر هفته ی خود را صرف کارتان می کنید، سخت است که احساسات را از تصمیمات عملی جدا سازید.
با این حال، Graham به شما پیشنهاد می کند تا انضباط شخصی را تمرین کنید! قبل از تصمیم گیری در خصوص کسب و کار و یا امور مالی خود، راهی برای عقب نشینی از سرمایه گذاری های زمانی و پولی خود پیدا کنید.
شاید بتوانید یک مشاور کسب و کار را استخدام کنید، کسی که بتواند به شما کمک کند تا به نتایج دردناکی در خصوص محصول و یا خدماتتان برسید و در نهایت هم در ایده ها و یا موفقیت شما سرمایه گذاری نکند.
یا اینکه می توانید ۵ ساعت در هفته را به مصاحبت با مشتری ها اختصاص دهید، در نتیجه متوجه خواهید شد در واقع مشتریان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و چه محصولاتی را باید ارائه دهید.

به دنبال یک حاشیه امن باشید:

Graham ابتدا این مفهوم سرمایه گذاری را قبل از اینکه Warren Buffett برای توضیح آن تلاش کند، بیان کرد:
“هنگامی که پلی می سازید، اصرار دارید که می تواند وزن ۳۰،۰۰۰ پوندی را تحمل کند اما در عمل تنها بار ۱۰ هزار پوندی را بر روی آن حمل می کنید”.
همین اصل نیز در سرمایه گذاری صدق می کند. کار شما جلوگیری از پرداخت اضافی برای سرمایه گذاری در کسب و کار تان است. ببینید آن کار چقدر ارزش دارد و حداقلی که می توانید برای آن پرداخت کنید چقدر است. اگر سرمایه گذاری یا خرید تان نتیجه بخش نبود، این شکاف فاصله شما را تا شکست افزایش می دهد.
به عنوان مثال، صرف تمام سود خود در یک کمپین تبلیغاتی فیس بوک که امیدوارم هستید نتیجه بخش باشد، دعوت شدن به یک مصیبت است. به طور مشابه نیز تکیه بر قرارداد یک مشتری جهت روشن نگه داشتن تمام چراغ ها، برابر با شب نخوابی های بسیاری است. اگر آنها قرارداد را ترک کنند شما چه کاری انجام خواهید داد؟
شورش ممکن است بر پایه ی امید ساخته شود، اما کسب و کارها اینگونه نیستند! در عوض “ظرفیت خود را برای شکست” در ابتدای هر پروژه تجاری جدید در نظر بگیرید.

مشاوره هوشمند:

گرچهGraham کتابش را در سال ۱۹۴۹ منتشر کرد، اما تمرکز آن بر اصول بی انتها بود تا تاکتیک های تاریخی.
Warren Buffett نیز توانست با توجه به مشاوره های مشاورش Graham ، میراث عظیمی را به جا بگذارد.
حتی اگر شما هم مانند Buffett در رابطه با سهام، اوراق بهادار و اختیارات نگرانی نداشته باشید، هنوز هم می توانید بسیاری از اصولGraham را در سرمایه گذاری و تصمیم گیری های کسب و کار خود اعمال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *