مدیریت سرمایه گذاری و برنامه ریزی مالی همانند هم نیستند

توسط:
فوربس فارسی
investment-management-and-financial-planning-are-not-the-same-1

 

اغلب در تبلیغات جذاب، سرمایه گذارانی را مشاهده میکنید که به اهداف زندگی شان رسیدهاند و صرفنظر از شرایط بازار خرسند هستند اما زمانیکه مشاوران برنامه ریزی مالی به سراغ شما می آیند وبا استفاده از نمودارها، اعداد و پیش بینی ها محصولشان را معرفی و پیشنهاد میکنند، هیچگونه چشم اندازی از زندگی خاص، درآمد، ارزشها و یا جداول زمانی به شما ارائه نمیدهند.

از آنجا که شخص فروشنده باید از شما سوالاتی مهم و اساسی در این خصوص بپرسد، به دلیل عدم علاقه اش به شنیدن جواب سوال در رابطه بامحصولی که میفروشد و یا تبلیغ میکند، گفتگو را به این سمت و سو نمی کشد. چرا که هدف و ماموریت آنها دریافت کمیسیون شان است.

اغلب بسیار آسان این دو مفهوم با هم اشتباه گرفته میشوند. مدیریت سرمایه گذاری، استفاده از دارایی ها به بهترین نحو و با بازدهی بالاست که معمولا تمرکز بر سرمایه گذاریهایی مانند تبلیغات تلویزیونی، تماس های تبلیغاتی و ارسال ایمیل ها برای محصول، سمینار و یا رویدادهای مورد نظر را دارد.

برنامه ریزی مالی واقعی، یک سند زندگی است که با دقت طراحی و با درک روشنی از ارزشهای مشتری آغاز میشود. این سند هرآنچه که باشدبایستی با اهداف مشتری مطابقت داشته باشد.

این گفته در رابطه با تعطیلات گران قیمت و یا ماشین های باشکوه نیست بلکه در خصوص ارزشهای معتبر و صادقانه ای است که نمی توان آنها را خریداری کرد. اینها مسائلی هستند که آرامش فکری مشتری را به ارمغان می آورند و هنگامی که به مسائل واقعی و بزرگی مانند توانایی محافظت از کودکان و همسران، موارد مرتبط با میراث، حفظ مقام در هنگام بیماری، تنظیم صحیح اسناد با حداقل مالیات و … در افق زمانی پیشروی شان نگاه میکنند، احساس امنیت و راحتی میکنند.

وقتی ما در رابطه بامسائلی مانند تحصیلات فرزندان و یا پایان زمانکاری و بازنشستگی مان صحبت میکنیم بایستی آرامش خاطرداشته باشیم و مهمتر از همه، جوانب آن را درنظر گرفته باشیم. این چنین تصمیمات مهمی را باید هوشمندانه و متفکرانه اتخاذ کرد که برنامهریزی مالی واقعی، این کار را انجام خواهد داد.

سرمایه گذاری مناسب مبتنی بر توانایی مقاومت در برابر ریسک، امری بسیار حیاتی است. اما به یاد داشته باشید که این، همه چیز نیست. این موضوعی است که ارائه دهندگان محصولات سرمایه گذاری قصد دارند با شما در رابطه با آن صحبت و تبلیغ کنند.

آنها ممکن است تصاویری از موفقیت فرزندانتان و دوران طلایی بازنشستگی برای شما ترسیم کنند، اما خود را با آن تصاویر گمراه نکنید چرا که آنان سعی دارند محصول و سرمایه گذاریشان را به شما بفروشند و قصد دارند بیمه های زندگی، پرداختی سالیانه، سهام، اوراق قرضه، صندوق و مدیریت شان را به نحوی به شما ارائه دهند تا با پولی که به دشواری بهدستآورده اید آنها را خریداری کنید و احساس خوبی داشته باشید.

اما اینها کافی نیستند. زیرا سازمانهایی که واقعا علاقه مند به کمک به مشتریان خود هستند، بودجه ی کافی تبلیغاتی جهت رقابت با هزینه های بسیاری که رقبا برای خلق تصاویری شگفت انگیز و غیرواقعی توسط بازیگران شناخته شده میکنند را ندارند.

متقاضیان باید بدانند که گزینه های بهتر و فراتری از نام های بزرگ سنتی وجود دارد. اگر مشاوری با شما در خصوص چنین برنامه ریزی هایی صحبت کرد، موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • در ابتدای امر ببینید که او چه مدت کار کرده است، در چه مقامی، با چه تحصیلاتی و آیا شکایتی علیه او وجود دارد؟
  • در رابطه با شرکتی که با آن کار می کند تحقیق کنید و تائیدیه ها، جریمه ها و نحوه ی پرداخت غرامت را جویا شوید.
  • از برنامه های مالی شان رونوشتی دریافت کنید و ببینید که آیا برنامه ها شخصی سازی شده و در جهت رفع مسائل واقعی هستند و یا فقط قصدشان کلاه برداری است.
  • سوابق و مدارک شان را درخواست کنید.
  • به جواب سوالاتی که می پرسید دقت کنید که آیا آنها ارزش های تان را تامین می کنند و یا فقط مکالمات شان در خصوص برنامه های تعطیلات تان است.

مدیریت سرمایه گذاری صرفا بخشی از برنامه ریزی مالی است که بایستی جزئی از زندگی مالی و دغدغه هایتان قرار گیرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *