چطور یک رزومه تاثیرگذار بسازیم که بهترین خروجی را به همراه داشته باشد

توسط:
فوربس فارسی

 

بخشی از سری مقالات «حمایت از نیروی کار امروز»

یکی از رایج ترین سوالاتی که هر ماه در زمینه آموزش‏های شغلی دریافت می کنم مربوط به ساخت رزومه متقاعدکننده است که در میان تمام رزومه ها و رقبا قد علم کند و پاسخ مثبتی از سازمان های بزرگ دریافت کند.

اینکار امروزه همانند ۲۰ سال کذشته اصلاً ساده و راحت نیست. این روزها واقعاً باید در طراحی رزومه و پروفایل لینکدین در خصوص انتقال اطلاعات در مورد خودمان بسیار هوشمندانه رفتار کنیم. همچنین باید بتوانیم برند شخصی خودمان را با قدرت به تصویر بکشیم، و برای نمایش کارهایی که انجام داده ایم، چطور انجام داده ایم و چرایی اهمیت آن، کلمات و عبارات مناسبی را با دقت بسیار انتخاب کنیم.

برای اینکه بتوان درک بهتری از نیازمندی های شما در جستجوی شغل داشته باشیم، موفق شدم با Austin Belcak موسس Cultivated Culture ملاقاتی داشته باشم.

Austin در شرکت Cultivated Culture به افراد متقاضی کمک می کند تا بدون داشتن تجربه سنتی، شغل‌های فوق العاده‌ای پیدا کنند.

Austin در پادکست Finding Brave به من ملحق شد تا راهکارهای موثری برای یافتن شغل رویایی با حقوقی قابل توجه ارائه دهد. اینبار موفق شدیم یک قسمت دیگر از این پادکست تحت عنوان ساخت متقاعدکننده‌ترین رزومه ممکن را با هم بسازیم. Belcak در حال حاضر به متخصصین کمک می کند تا بوسیله رزومه ساز رایگانش که از غالب های تایید شده توسط شرکت‌هایی مثل Google، Microsoft و Barclays بهر‌ه مند است، بتوانند از رزومه‌های خود نتایج بهتری بدست آورند.

در ادامه صحبت های Belcak در خصوص ساخت رزومه‌ای واقعاً برجسته را با هم مرور می کنیم:

Kathy Caprino: تو با متخصصین بسیاری که به دنبال کار عالی بوده‌اند کار کرده‌ای، باتوجه به این تجربه، چه تغییرات اصلی در بازار کار امروز مشاهده می‌کنی که مربوط به رزومه است؟

Austin Belcak: چشم‌انداز استخدام در ۵ تا ۱۰ سال گذشته، تغییرات اساسی کرده است.
ما این روزها شاهد رشد شدیدی در خصوص فرایند انتخاب متقاضی ربات محور هستیم و همچنین درخواست شغل آنلاین هم رشد قابل توجهی داشته است. اگرچه من خودم شخصاً معتقد هستم ما در حال گذر از دوره رزومه به دوره لینکدین هستیم ولی همچنان رزومه نقش اساسی در استخدام تخصص شما دارد.

اگر تمرکز اصلی شما بر درخواست شغلی آنلاین هست، باید اطمینان حاصل کنید که شما از غالب‌های رزومه تایید شده استفاده می¬کنید و همچنین رزومه شما بر اساس کلمات کلیدی که سیستم‌های ارزیابی متقاضی (ربات‌های اسکن رزومه) به دنبال آن هستند، بهینه‌سازی شده باشد.

ولی حتی اگر شما بتوانید ربات‌ها را شکست دهید، اگر بخواهید وقت مصاحبه بگیرید، در نهایت باید رزومه شما بتواند یک انسان واقعی را قانع کند.

در Cultivated Culture هزاران رزومه را مشاهده کردم و می‌توانم بگویم آنهایی که دائماً وقت مصاحبه دریافت می کنند دو ویژگی مشابه دارند:

۱- خلاصه نویسی ندارند؛ تمرکز بر متقاعد کردن است.

۲- بطور طبیعی از نظر کلیدواژه بهینه شده اند.

Caprino: بزرگترین اشتباهی که افراد در نگارش رزومه خود انجام می دهند، کدام است؟

Belcak: بدترین کاری که شما می توانید در رزومه خود انجام دهید خلاصه نویسی تجربیات خود با کلمات شعارگونه و مبهم و اصطلاحات تخصصی است. منظورم جملاتی شبیه این است:
• «فروشنده نتیجه گرا با سابقه ی موفقیت آمیز قابل پیگیری»
• «همکاری با محوریت کار تیمی و توانایی‌های رهبری درخشان»
• «مدیریت تایید شده با محوریت رهبری همراهانه برای رسیدن به نتیجه و پیش رفتن فراتر از اهداف تعیین شده»

هیچکدام از جملات فوق اطلاعات مشخص و دقیقی در مورد متقاضی استخدام نشان نمی‌دهد.

اصلاً «نتیجه‌گرا» به چه معنا است؟ یعنی شما فقط به نتیجه اهمیت می دهید؟ آیا منظورتان این است که شما نتایج و خروجی خوبی دارید؟ اگر چنین است، پس باید بگویید این نتایج چه بوده‌اند.

افراد زیادی را دیده‌ام که از عدم تماس بازگشت به رزومه هایشان ناامید می شوند، ولی در واقع شما باید بتوانید خودتان را در جای فرد استخدام کننده قرار دهید. فرض کنید شما بعنوان فرد استخدام‌کننده ۱۰ (یا ۱۰۰) رزومه دریافت کرده‌اید که همه آنها نوشته‌اند «سوابق قابل پیگیری دستیابی به اهداف تعیین‌ شده و گذر از آن»، چطور می‌توانید بین آنها تمایز قائل شوید و آنها را مقایسه کنید؟

اگر می خواهید در بین رزومه‌ها قد علم کنید و مورد توجه قرار بگیرید، باید تمرکز خود را بر متقاعد کردن بگذارید و ارزش‌های محسوس از سوابق خود را انتقال دهید. ابتکارعمل‌هایی که داشته‌اید را مطرح کنید، توانایی‌ها و ابزارهایی که برای رسدین به آنها بکار برده‌اید را نام ببرید، و نتایجی که بدست آوردید را عنوان کنید.

بجای اینکه بنویسید «مدیریت تیم فروش برای ایجاد بازارهای جدید و عبور از اهداف تعیین شده»، بنویسید: «مدیریت تیم فروش که ۲۷ میلیون دلار در بازارهای جدید در فصل آخر سال آورده داشت (نرخ حصول ۱۱۷ درصدی)»

Caprino: متقاضیان استخدام چه کارهای دیگری می توانند انجام دهند تا بجای خلاصه نویسی در رزومه، سعی کنند متقاعدکننده باشند؟

Belcak: اگر دوست دارید تجربه شما در صفحه بدرخشد، باید تمرکز خود را بر ارزشی که ایجاد کرده اید قرار دهید.

تخصصی وجود دارد تحت عنوان Copywriting که کارش در واقع تاثیرگذاری بر رفتار خواننده از طریق نوشتن است. شما با این مفهوم بطور روزانه در شبکه های اجتماعی و اخبار مواجه می شوید. تمام آن تیترها با دقت فراوانی نوشته شده اند تا توجه شما را جلب کنند و در واقع از شما کسب کلیک می‌کنند.

با رشد کلان داده ها، آژانس های بازاریابی موفق شده اند تا با استفاده از آمار و ارقام پشت تاکتیک ها و فرمول های خود روش های اخذ کلیک های بیشتر را کشف کرده و درنتیجه نرخ درگیری بیشتری (engagement) بدست آورند.

در ۷ سال گذشته در خصوص اصول کپی رایتینگ مطالعه کردم و توانسته ام آنها را در یک فرمول رزومه ساده و راحت بگنجانم:

اگر نکات رزومه شما از ترکیب کلماتی که با این فرمول مطابقت دارد ساخته شده باشد، شما می توانید مطمئن باشید که رزومه شما از اکثریت رقبایتان متقاعدکننده‌تر خواهد بود.

بیایید یک نمونه را با هم مرور کنیم:

فرض کنیم شما بازاریابی هستید که از داده مشتریتان استفاده می کند تا اهداف فعالیت‌های تبلیغات دیجیتال شرکت را پالایش کرده و در نتیجه فروش را بالا ببرد و هزینه به ازای سرنخ (cost-per-lead) را کاهش دهد.

یک رزومه متوسط احتمالاً این تجربه را اینطور بیان می کند:

«بهره گیری از داده مشتری برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند و کسب سرنخ های مقرون به صرفه»

یک رزومه عالی این تجربه را اینطور بیان می کند:

«عبور از اهداف تبلیغات دیجیتال بر اساس تحلیل جامع دیتای مشتریان – رشد فروش تا ۳۷ درصد، همزمان کاهش هزینه CPA تا ۱۸%»

این عبارت در رزومه ۱۸ کلمه است و متشکل است از:

• ۱۷ درصد کلمات عملگرا (Action Words) (عبور از هدف، جامع، رشد)
• ۳۹ درصد کلمات غیرمتداول / اصطلاحات تخصصی (دیجیتال، تبلیغات، هدفمند، مشتری، دیتا، تحلیل، CPA)
• ۳۳ درصد کلمات متداول (اساس، بر، افزایش، همزمان، کاهش، فروش)
• ۱۱ درصد کلمات قابل اندازه گیری (۳۷ درصد، ۱۸ درصد)

بله، این عبارت دقیقاً در راستای ترکیب کلمات مورد هدف است. به نظر شما این جمله متقاعدکننده نیست؟

بیایید یک نمونه دیگر را با هم مرور کنیم: مهندس پشتیبانی که به شرکتش کمک کرده تا پروسه پشتیبانی را ارتقاء داده و انباشت تیکت های پشتیبانی را حذف کند.

یک رزومه متوسط احتمالاً این تجربه را اینطور بیان می کند:
«تاثیرگذار در ارتقاء پروسه پشتیبانی برای کاهش انباشت تیکت پشتیبانی و خدمات رسانی بهتر به مشتریان»

یک رزومه قوی منطبق بر فرمول ما، این تجربه را اینطور بیان می-کند:
«توسعه سیستم تریاژ مرتب سازی شده، منجر به حذف ۴۰ درصد از انباشت تیکت های پشتیبانی JIRA در کمتر از ۸ هفته»

این عبارت اندازه خوبی دارد (۱۶ کلمه) و متشکل است از:
• ۱۳ درصد کلمات عملگرا (Action Words) (توسعه، حذف)
• ۳۸ درصد اصطلاحات تخصصی (مرتب سازی شده، تریاژ، سیستم، JIRA، تیکت پشتیبانی، انباشت)
• ۳۸ درصد کلمات متداول (که، از، در، کمتر، از، هفته)
• ۱۱ درصد کلمات قابل اندازه گیری (۴۰ درصد، ۸)

Caprino: متقاضیان استخدام چطور می توانند کلمات کلیدی خود را بهینه کنند تا از ربات های ارزیاب رزومه عبور کنند؟

Belcak: وقتی که من روزمه ای را نگارش می کنم، حتماً تمام نکاتی که قبلتر گفتم را رعایت می کنم. ما قرار است سعی کنیم در رزومه خودمان اول بر قانع کردن انسانی که در نهایت رزومه ما را می خواند تمرکز کنیم، حتی قبل از اینکه کلمات کلیدی را در آن قرار دهیم.

وقتی که تمام نکات رزومه بر ارزش ایجاد شده توسط شما متمرکز باشد و تجربیات شما از ویژگی های متقاعدکننده برخوردار باشد، بعد می توانیم به سراغ بهینه سازی کلمات کلیدی برویم.

Caprino: به غیر از رهنمودهای بالا، چه مواردی را می توانید به همه توصیه کنید تا در رزومه‌شان لحاظ کنند؟

Belcak: مطمئن شوید تا پروفایل لینکدین شما در رزومه شما هایپرلینک شده باشد.

وبسایت ResumeGo که فعالیتش در خصوص استخدام نگارنده رزومه است، یک آزمایش انجام داد تا تاثیر قرار دادن پروفایل لینکدین در رزومه را بررسی کند. آنها ۲۴,۵۷۰ رزومه ایجاد کردند و آنها را در ۳ گروه دسته‌بندی کردند:

۱- رزومه‌هایی که به پروفایل لینکدین متقاضی لینک نشده بودند
۲- رزومه‌هایی که به پروفایل لینکدین ناقص لینک شده بودند
۳- رزومه‌هایی که به پروفایل لینکدین کامل لینک شده بودند

سپس ResumeGo این رزومه‌ها را ارسال کرد و نرخ تماس برای هر کدام را اندازه‌گیری کرد. نتایج این آزمایش نشان داد متقاضیانی که لینک پروفایل لینکدین کامل خود را در رزومه‌شان قرار داده بودند، نرخ تماس ۱۳٫۵ درصدی را داشته که ۷۱% درصد بیشتر از نرخ تماس ۷٫۹ درصدی متقاضیانی است که اصلاً لینک پروفایل لینکدین خود را در رزومه قرار نداده بودند.

این راه حل بسیار راحتی است که همه می‌توانند آن را در چند ثانیه انجام دهند و شانس خود را ارتقاء دهند.

Caprino: صحبت آخرتان در مورد عوامل کلیدی یک رزومه موفق را بفرمایید.

Belcak: نوشتن رزومه ممکن است به نظر کاری ناامیدکننده باشد، مخصوصاً این روزها که نرخ تماس‌های بازگشت درخواست¬های آنلاین بسیار پایین است.

دلیل اصلی اینکه کسی به شما زنگ نمی‌زند بخاطر این است که شما به جزئیاتی نظیر اینکه رزومه من یک صفحه باشد یا دو صفحه، یا از چه فونتی استفاده کنم اهمیت اضافه می‌دهید، در عوض شما باید تمرکز خود را روی تغییراتی بگذارید که در اصل برای شما نتیجه‌بخش باشد. راه حل‌های موجود در این مقاله فقط پیشنهادهای سطحی نیست – این راه حل‌ها همه در گذشته به ما نتیجه داده است و این نتیجه در هزاران رزومه‌ای که بازنگری کرده‌ام مشهود است. اگر وقت بگذارید و آنها را پیاده کنید، به شما اطمینان می‌دهم نتایج بهتری بدست خواهید آورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *